Een reisje Oostzee met de Janna.

Alles over binnenscheepvaart
Klaes
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 nov 2010 18:10
Locatie: Friesland

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Klaes »

Volgens de verkeerscentrale Fryslan :lol: gaan ze richting de haven van Vlieland.
Edit: En daar liggen ze ondertussen ook al in. :wink:
Afbeelding

Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door tijdstroom »

Eric ik heb toch nog wat vraagjes als het kan.
Je schrijft dat je een certificaat hebt inclusief Rijn, het communautair certificaat ga ik van uit. Hoe zit het dan op zee? Bij ons staat duidelijk alleen ruime vaarwaters. Is dan het risico voor jezelf, ben je dan verzekerd?
Zonder radar varen in deze tijd lijkt me inderdaad spannend met mist. Als we op de Westerschelde al slecht door de zeevaart worden opgemerkt, denk ik dat op zee met een duttende bemanning een klein schip ook slecht opvalt. Het AIS signaal is natuurlijk wel een hele verbetering.
Hylke Speerstra heeft eens het boek De Schippers van de Zee geschreven, interviews van de laatste kustvaarders onder zeil. Heel interessant allemaal, maar er werden toen tocht enorme risico's genomen. Vaak ging er een schip ten onder. Er werd toen ook met hele families aan boord gevaren.
Gr Rienk
nog steeds een beetje bezig
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Janna »

G'avond Rienk,

We hebben idd een communitair certificaat voor de Rijn, tot Koblenz. Had tot Manheim aangevraagd, maar het oude (van toen het schip nog vracht voer) liep tot Koblenz en daarom hebben we dat nu weer :evil: Leuk die authoriteiten.

Voor zee hebben we geen certificaten omdat we in principe gewoon een wat groot uitgevallen jacht zijn, we varen tenslotte niet commercieel. Dat we op de binnenwateren met datzelfde groot uitgevallen jacht wél certificaten nodig hebben ligt aan de overheid die dat blijkbaar nodig vindt. Of het daar veiliger van wordt is in mijn ogen discutabel.

En met verzekering hebben al die paperassen niets van doen. We zijn verzekerd als varend woonschip ex beroepsvaart met een uitgebreide dekking incl de Oostzee.

Radar, we zijn onderweg naar Engeland wel eens in de mist gelopen net buiten Hoek v Holland en dat was geen feest. We hadden nog geen AIS, maar die is hetzelfde jaar nog aan boord gekomen. Wie weet zet ik nog eens een (demontabele-) paal achterop met een radar. Gelukkig deze vakantie geen slecht zicht meegemaakt.

Maar slecht zicht, ik weet er alles van; m'n eerste reis als stuurman was op een potje en ging van Dordrecht naar Harlingen, en ergens op het wad liepen we in de mist. We zijn Harlingen ingekomen terwijl het potdik zat. Ik stond op een vleugel uitkijk te houden, en de kaptein en de loods zaten allebij met hun hoofd in een radar. Ik zag de pier aan mijn kant pas toen we er al langs voeren, dus ik stond daar dus eigenlijk voor Jan met de korte achternaam.

Dat boek wat je noemt "Schippers van de zee" van Hielke Speerstra, ligt hier op tafel, en ik heb er onderweg weer in zitten lezen - een van mijn favoriete boeken. Als wij op zee varen met onze tjalk die van alle gemakken voorzien is en met allerlei technische hulpmiddelen uitgerust, hebben we het heel wat makkelijker dan die mensen toen. Die hadden een kompas en een lood. Maar ze kwamen overal, in goed en slecht weer, én zonder motor. Mijns inziens betere zeelui dan wij tegenwoordig.


Wij zijn vandaag trouwens van Vlieland naar Harlingen gezeild, een lekker kort stukkie dus. Een afstand van 18 mijl in drie en een half uur. Het was met OZO wind recht in de wind dus kruisen geblazen tot voor de havenhoofden. Maar we zijn met het begin van de vloed gaan varen, en door die vloed kun je toch mooie slagen maken. Alleen langs de Pollendam, dat is zo smal dat je er slechts hele korte slaagjes kunt doen. Dan is er praktisch geen tijd om je zwaarden nog fatsoenlijk op te draaien, dus die hebben we dat laatste stuk maar even laten hangen. Dan komen ze er wel niet zo goed onder, maar dat moet dan maar. De vloedstrooom helpt je er dan goed door. Het waaide ook lekker, meest 20- 25 knopen maar we hebben in vlagen tot 33 knopen wind gezien en dat is een dikke 7 Bft. Maar met een dubbel rif en de fok liep het schip er héérlijk door, en kruisten we met 7- 8 knopen zo'n 50-60 graden aan de wind. Het was hard werken met al die slagen (28 stuks vgs MT) maar we stonden te genieten. 8)
Nu aan het plankenpad temidden van soortgenoten. Voor ons oa. de Lotus (de vroegere Harmina van Jan), en we liggen naast de klipper Gouden Bodem en de tjalk Labor Sanitas.
Morgen naar Enkhuizen. De Boontjes hebben we wel bezeild met die OZO wind, en het IJsselmeer naar Enkhuizen waarschijnlijk ook wel. Misschien kan de kluiver er dan zelfs weer bij :)


Grt vanuit Harlingen.
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door tijdstroom »

Goedemorgen Eric,
Op Marinetraffic heb ik gezien wat voor slagen je gemaakt hebt, niet eenvoudig lijkt me, als je niet overal kan varen. Dus vandaag een makkie, zoals de meeste van jullie soort varen.
Je kan er wel een boek over schrijven, zo goed als je alles in details kan beschrijven. Voor mij buitengewoon interessant, raken al van slag als de motor er mee stopt.
Ik begrijp alleen niet die beperking tot Koblenz, moet toch een oude regeling zijn die niet meer wordt toegepast, nog nooit van gehoord. Misschien als je in duitsland bent die beperking laten doorhalen. Ik las dat de Helena ook een rijncertificaat heeft gekregen als zeilschip. Maar volgens mij kan je beter een lijntje opgooien als je die kant eens op wilt, niet erg leuk met veel stroom.
Goede vaart,
Rienk
nog steeds een beetje bezig
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Jan Stolp »

Ik hoop niet dat je denkt dat wij hem gerestaureerd hebben in de staat zoals hij nu is Eric.............

Groet Jan
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Janna »

Nee Jan, ik weet dat jij 'm al lang kwijt bent.
Toch ziet-ie er zeker niet beroerd uit vind ik. Het blijft een schip met mooie lijnen. En in de zeilraces doet het voorin mee. Er zijn een nieuw vlak en kimmen onder gekomen twee jaar geleden, en ook een nieuwe roef.
Als ik thuis ben zal ik wat plaatjes posten hoe-ie er momenteel uitziet.

Maar heb jij er nog foto's van? Ik herinner me een plaatje nog als opslagschip, half gezonken in het ijs. Maar je moet toch ook foto's hebben van toen jij er mee charterde?

Ik heb zelf in 1996 serieus naar de Harmina gekeken toen ik op zoek was, want dat vond ik echt een hele mooie tjalk. En een zeetjalk, hoge kop en kont, mooie zeeg en geschikte afmetingen. Het stond te koop bij Scheepsmakelaardij Enkhuizen, en ik ben het wezen bekijken. Prachtschip, maar al wel fors verbouwd tbv de chartervaart. Om er een woonschip van te maken moest ik de hele machinekamer opnieuw indelen om een doorgang van de roef naar het ruim te creëren.
En er waren nog wel een paar onderdelen (de den denk ik me te herinneren) die al teveel tbv de chartervaart aangepast waren om nog terug te restaureren tot een kloppend museumschip. Dat ging me teveel geld en moeite kosten, dus ik heb er van af gezien.

Een poosje later kwam de Janna op m'n pad, en die was sinds de vrachtvaart praktisch onveranderd. Ook daar moest veel gebeuren, maar daar had nog niet iemand geld uitgegeven om het te verbouwen voor een andere functie. Geld wat dan wel verwerkt wordt id vraagprijs.

Als je een oud schip wil restaureren zoek je er een waar bijv al 50 jr niets aan is veranderd, zodat je min of meer met een schone lei kunt beginnen.
Zoals die tjalk die in Zwolle lag, waar recentelijk een foto van voorbijkwam dat-ie op de wal stond. Maar ik hoor dat ze daar een ark van gaan maken voor in Amsterdam...
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Janna »

Na een afwezigheid van negen maanden pakken we de draad weer op.

We liggen verwaaid in Lohals op Langeland in DK, op een simpel rondje Funen. Buiten waait 't W 27 kts oftewel zo'n 6Bft. Met die wind kan de Janna best varen maar wij hebben er geen zin in als het niet per se hoeft. En we hebben geen haast, nog 2 wk vakantie en het weer wordt rustiger, dus we raken wel op tijd weer thuis.

Vanavond wordt het vgs windfinder wat rustiger en morgen pikt het weer op, dus misschien verkassen we vanavond wel naar Rudkøbing want hier in Lohals is weinig te beleven. Vanmorgen hardgelopen naar de kop van Langeland via strand & skov, en dat was leuk. Maar verder is hier weinig te doen.

Dus ik maak het verslag van vorig jaar maar eens af. Beter laat dan nooit...

De reis naar Gotland hebben we afgemaakt, en wat een mooie reis was dat. 8)

Helaas heb je tijdens zo'n reis weinig tijd en ook vaak geen Internet om foto's te uploaden, dus zo'n topic bijhouden tijdens de vakantie zelf valt niet mee. En als we weer thuis zijn zakt het naar de achtergrond en komt er niets meer van. Wat dat betreft is Leo meer gedisciplineerd dan ik :oops:

Rienk; antwoord op je vragen, beter laat dan nooit..
We zijn met z'n tweeen, m'n vrouw en ik. Dat vinden we prima zo. We zijn goed op elkaar ingespeeld, zij manoevreert en stuurt en ik doe al 't domme werk. Is in de binnenvaart niet anders en gewoon de meest praktische oplossing. Een man is nu eenmaal sterker dan een vrouw en dus geschikter voor het fysieke werk.
Ik doe het meeste werk met zeilerij, ben chef-machinekamer en sta voorop bij het meren met een spring en een fender. Ankeren doen we om de beurt omdat zij dat ook onder alle omstandigheden moet kunnen. Ook zeilen strijken doet ze wel eens om dat bij te houden. Mocht ik ooit eens overboord vallen dan moet ze tenslotte de zaak eraf kunnen gooien, omdraaien en me op de motor weer op komen pikken.
Zwemvesten aan dus op zee met het zeilen, zeker als het een beetje waait.

We hebben een stuurautomaat, zonder kun je eigenlijk geen lange tochten met z'n tweetjes varen. Het is onze derde man. Het is een jacht-pilootje, en erg goed koershouden kan dat ding niet. Dus tzt wil ik er graag een goede binnenvaartpiloot op, met een gyrotol.

Navigatiemiddelen; GPS net als iedereen. Plottertje in de achterkant vd roef, met een schrijvende dieptemeter erbij. We hebben een vloeistofkompas op het roefdak, en daar maken we gebruik van met handsturen. Bovendien is dat de back up voor als de electronica er mee ophoudt en geloof me; dat gebeurt een keer.
AIS, een grote hulp. Je kunt zien wie waar vaart en waarnaartoe. Geweldig apparaat en de grootste verbetering sinds jaren.
Twee marifoons, een EPIRB, windmeter, log. Papieren kaarten omdat ik zo opgegroeid ben en voor het overzicht en de reisplanning. Navtex voor de weerberichten hoewel dat steeds meer via het Internet gaat als je in de haven wifi hebt.

En ervaring, dat is relatief. Ik heb zowel de nautische als de technische opleiding aan de zeevaartschool gedaan, en een paar jaar als stuurman gevaren op de grote- en kustvaart. Daarnaast ben ik opgegroeid met de watersport, m'n ouders hadden al een motorboot voordat ik bestond. Onze vakanties gingen niet naar een camping of naar het strand van Malaga, maar in de bouwvak heen en weer naar Parijs. Ik kan me herinneren dat het rond de 200 motoruren waren en even zoveel sluizen. En verder heel Nederland door natuurlijk. Verder veel gezeild in open bootjes en kajuitzeilboten.
Mijn vrouw is opgegroeid in de wedstrijdzeilboten dus daar behoorlijk los op.

We hebben die tjalk nu 18 jr en kunnen er inmiddels aardig mee overweg. Wat niet wil zeggen dat we nooit eens wat doms doen, dat blijft, blijkbaar. Maar het wordt gelukkig wel minder :mrgreen:

Nog wat plaatjes van die reis naar Gotland:
Het reisdoel:
Afbeelding


Afbeelding
Ergens in de zuidelijke inloop van de Kalmarsund.

AfbeeldingBoeien in een bruggat bij Karlskrona, nooit eerder gezien :roll:

Afbeelding
Je ziet waar 't is. Mooie stad. Natte dag trouwens.

Afbeelding
Sandvik op Oland. Let ook even op de foto op het bord op de voorgrond, en kijk dan weer naar de foto zelf.

Afbeelding
Grandkullaviken, baai in het noorden van Oland.

Afbeelding
De haven van Visby, ons reisdoel voor deze tocht. Het vaarseizoen sluit hier eind augustus, en dan heb je in september ruimte zat in de haven...

Afbeelding
Deze is voor Jenet :wink:

Afbeelding
openluchtkerk in Visby...

Afbeelding
Fårosund oftewel schapeneiland-diep, noord Gotland

Afbeelding
Slite, drukke coasterhaven a/d noordoostkant van Gotland

Afbeelding
voor Katthammarsviks

Afbeelding
Herrvik, oost Gotland

Afbeelding
Ljugarn, denk ik

Afbeelding
Ronehamn, onze laatste haven op Gotland

Afbeelding
Kårehamn op Oland.

Afbeelding
Avond in de Hanöbugten

Afbeelding
Simrishamn vroeger

Afbeelding
Simrishamn nu

Afbeelding
Vertrek in de vroege uren

Afbeelding
In een ruk van Simrishamn naar Stubbekøbing, door de Grønsund.
Onder de brug in het Smålandsfarvandet

Afbeelding
Dure haven..

Afbeelding
Kennen we déze nog? Droevig gezicht maar hij drijft nog..

Afbeelding
Dit snoepje lag er ook. Vaart nog regelmatig vrachtjes visvoer naar een viskwekerij, van Abenraa naar ergens in het Smålandsfarvandet geloof ik

Afbeelding
Bekende plaats, met nog zo'n snoepje...

Afbeelding
Hier móet je geweest zijn...
(paar boeken opgehaald voor Ben)

Afbeelding
Met dit soort moois

Afbeelding
en oude plaatjes van zeetjalken

Afbeelding
en een deense tjalk

Afbeelding
NL'se koftjalk aan de Tiessenkai

Afbeelding
plankenpad

Afbeelding
Boontjes, bijna thuis. foto door Jan de Vries
Garnalenvisser (LO 5) en ook gek op tjalken (https://www.Babbelaer.nl, https://www.Middelsee.eu)
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Kees Keijzer »

Mooi verslag en prachtige plaatjes.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Eemspoort
Berichten: 3167
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Eemspoort »

Daar sluit ik me volledig bij aan. 8)

Gr. Ed
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Een reisje Oostzee met de Janna.

Bericht door Theo Horsten »

Prachtig, man. Dus als ik het goed begrijp, was dit vorig jaar en krijgen we dus nog veel meer van dit jaar?
Ik zal een bekende van de buren die hier anders nooit komt de link geven, want die vindt het ook mooi, zeker weten.
Plaats reactie