Binnenvaart in oorlogstijd.

Alles over binnenscheepvaart
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Rijn en binnenvaart in oorlogstijd

Bericht door Kees Keijzer »

Harry;
Ooit voerde dat schip de zwaarbeladen naam "Ing. Mussert". Dat verklaard het e.e.a.
We hebben het er als eens meer over gehad. Maar ik heb ook nog nooit een foto van een schip met C B V No zoveel gezien en ook nooit van mijn vader over gehoord, wel zei pa als hij die klipper zag varen dat is de "Ing. Mussert" geweest en dan kreeg je een heel verhaal over foute collega's en dat ze eigendommen van Joden en andere geroofde spullen naar Duisland vervoerden.
Verder vind ik in liggers en registers niets van voor en in die donkere tijd, alleen dat er en Güldner van 100 pk in stond van 1940. Ook even gegooglet en dat kan inderdaad best interessant zijn.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Rijn en binnenvaart in oorlogstijd

Bericht door Gert Schouwstra »

Daar is inderdaad nog een heleboel uit te pluizen:
Zomaar een greep uit de dossiers "betwiste schepen" die uit Duitsland door Nederland tussen 1945-1950 zijn teruggehaald.
- Terugvoer van het s.s. "Willem III", eigendom van de N.V. "Nederlandse Stoomboot Reederij", te Rotterdam, aug. 1945 - mrt. 1946.
- Terugvoer van het sleepschip "Spes Mea" (Speerschip 356), tijdelijk onder beheer van de Commissie Beheer Vaartuigen, te Rotterdam, aug. 1945 - aug. 1947.
- Terugvoer van het sleepschip "Salvinia", eigendom van de N.V. Friedrich Krupp, te Rotterdam, sept. 1945 - sept. 1946.
- Terugvoer van het sleepschip "Philant", tijdelijk onder beheer van de Nederlandse Beheers Commissie, te Rotterdam, aug. 1946 - mei 1947.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rijn en binnenvaart in oorlogstijd

Bericht door pieter53 »

Dat uitpluizen schijnt nog te kunnen: zie hier, onder "beschrijving van het archief".
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijn en binnenvaart in oorlogstijd

Bericht door Kapitein Spok »

In de draad wie weet ging het enige tijd terug ook over een nummer.
viewtopic.php?f=3&t=1885&p=404887&hilit=eugenie#p404887
Maar dat zal wel weer van een andere instantie zijn geweest.

Overigens, die Mussert, was toch ook een Werkendammer?
Dus dan is het niet vreemd dat er iemand zijn schip naar deze bekende plaatsgenoot heeft genoemd.

En wat het vervoeren van huisraad van Joden naar Duitsland betreft, er zullen beslist schippers zijn geweest die dit met hart en ziel deden. Maar ik ken er in ieder geval één die dit heeft gedaan omdat hij kon kiezen tussen, laden en naar Bremen varen of direct van zijn schip af en middels de arbeidseinzats, in een Duitse fabriek gaan werken. Overigens waren in Bremen wel een behoorlijk aantal stoelen door hun poten gezakt............. hoe dat nou kon??????

Mijn vader wist het ook niet, maar hij moest altijd wel grijnzen als hij dit verhaal vertelde.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Rijn en binnenvaart in oorlogstijd

Bericht door Wrijfhout »

Rotterdam 15 mei 1940 (01).jpg
Rotterdam 15 mei 1940 (01).jpg (63.67 KiB) 2131 keer bekeken
Een Duitse soldaat maakte deze foto, volgens opschrift achter op de foto, op 15 mei 1940 in Rotterdam.
Dat is de dag na het bombardement op die stad. Je zou dan verwachten rook aan de horizon te zien.
Waar zou deze foto zijn gemaakt en is het dan mogelijk dat van hieraf niets van de rokende puinhopen is te zien?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
*Waterman*
Berichten: 751
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:59
Locatie: Dordrecht

Re: Rijn en binnenvaart in oorlogstijd

Bericht door *Waterman* »

Harry,

De foto lijkt mij genomen aan de steigers aan de Waalhaven in Rotterdam. Wanneer de soldaat een foto een foto had genomen van de andere kant had er waarschijnlijk het vliegveld Waalhaven op gestaan.
Bij zuid-westenwind zie je hier niets van eventuele rookflarden van het bombardement een dag eerder.
*Waterman*
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Rijn en binnenvaart in oorlogstijd

Bericht door Kees Keijzer »

Harry;
Het klopt wat Waterman schriijft, bij de steigers achter in de Waalhaven, de foto is naar het N W genomen.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Rijn en binnenvaart in oorlogstijd

Bericht door Wrijfhout »

Wim en Kees bedankt. Het plaatje lijkt zo vredig, niet voor te stellen wat er een dag eerder in de stad is gebeurd.
Jammer dat ik de namen van de schepen niet scherp kan krijgen, het is helaas geen glansfoto maar mat met enigszins ruw oppervlak.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Rijn en binnenvaart in oorlogstijd

Bericht door Kees Touw »

Afbeelding
Zo was de situatie op 10 mei 1940 om 06:00 uur.
Mijn oom Bas Touw lag daar toen met m.s. ATALANTA. Zijn broer Klaas was in dienst. Daarom waren mijn grootouders ook aan boord. Ik heb wel een en ander gehoord hoe het daar toen toeging.
Groet van K.T.
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Rijn en binnenvaart in oorlogstijd

Bericht door Kees Touw »

Afbeelding
Wrijfhout schreef:Rotterdam 15 mei 1940 (01).jpg
Een Duitse soldaat maakte deze foto, volgens opschrift achter op de foto, op 15 mei 1940 in Rotterdam.
Dat is de dag na het bombardement op die stad. Je zou dan verwachten rook aan de horizon te zien.
Waar zou deze foto zijn gemaakt en is het dan mogelijk dat van hieraf niets van de rokende puinhopen is te zien?

gr. Harry
De schepen moeten liggen op een van de steigers 7 t/m 10 meer naar de Westelijke kant.
In de Zuid-Oostelijke hoek was steiger 1.
Voor de sleepschepen liggen stoomsleepboten met neergeklapte pijpen.
Groet van K.T.
Plaats reactie