Binnenvaart in oorlogstijd.

Alles over binnenscheepvaart
ferwerda
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 apr 2012 14:42
Locatie: lelystad

Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door ferwerda »

heb dit onderwerp geopend n.a.v. een vraag bij nostalgie door d'oude schipper over vervoer van gevangenen tijdens de oorlog en omdat dit een stukje historie is wat volgens d'oude schipper en mij apart aandacht verdiend. het vervoer over water kent vele verhalen zoals kindertransporten, evacuaties en krijgsgevangenen
hier eerst de vraag:
Rijnvaartnostalgie.
Razzia op 10 november 1944 te Rotterdam en het transport over water.
Ik zat de laatste dagen nog al veel te lezen over de oorlogstijd 1940 – 1945 en kwam daar het volgende tegen daar ik of nog geen weet van had of het vergeten was.
Het zullen de laatste stuiptrekkingen geweest zijn van Hitler maar op 10 november 1944 werd er te Rotterdam nog een enorme razzia gehouden waar minimaal nog 50000 Rotterdamse mannen en jongens gearresteerd en ook nog afgevoerd werden.
Hiervan, 20000 zijn zelfs per schip afgevoerd en dat zal wel richting Duitslands oorlogsindustriegebied geweest zijn.

Ik begon al met “ dat ik er geen weet van had, of het vergeten moet zijn “ , want dit kwam niet meer zoals gewoonlijk, weer even naar boven borrelen.
Het komt uit de boeken
En dan blijf je maar prakkiseren, wanneer was dat dan, ja november 1944, toen was er die tijd er voor al zo veel gebeurd, de invasie van Normandie , de luchtlanding bij Arnhem, en hier weet ik niks van en nog wel per schip.
Ik zit nog niet zo gek lang hier op het forum, misschien was er allang wat over gevraagd of geschreven maar dat heb ik helaas dan gemist maar ik zou zo graag weten met welke schepen dit transport gebeurd moet zijn. Dit moet toch wel bekend zijn hier of daar.
20000, t`zijn niet een man of 10,

20000 man even vervoeren in de ruimen, het zal wel geen lux transport per passagiersboot geweest zijn, dat is toch niet niks.
Wie weet hier het antwoord op ?
Met welke schepen is dit gebeurd ?
d`oude schipper

mijn antwoord hierop was:

hoi d'oude schipper

wat de razzia betreft in 1944 vond ik in historische kranten deze 2 berichten:
Afbeelding
en deze over de terugkeer in dec. 1944
Afbeelding
Het lijden der Rotterdammers. Een transport zieken keert terug.
De waarheid 13-12-1944, Dag
men werd niet allemaal per rijnaak vervoerd en tja welke rederij? waren het niet gewoon losse schepen die ingevorderd waren?
om daar achter te komen zou je de hele nasleep[raar woord in deze] van de oorlog moeten naspitten

ik vond ook nog dit verhaal [zou onder damco moeten, maar ik vind het meer bij deze knipsels nu passen]
Afbeelding

wat die oude kranten betreft........daar kan ik wel uren in snuffelen en u heeft weer wat te lezen!
(heb dit alles gekopieerd,geen idee of dat zo moet)
_________________
laten we delen....datgene wat niet meer is
en samen herinneringen maken, vastgelegd in woord en digi-schrift!
laten we delen....datgene wat niet meer is
en samen herinneringen maken, vastgelegd in woord en digi-schrift!
ferwerda
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 apr 2012 14:42
Locatie: lelystad

Re: Rijn en binnenvaart in oorlogstijd

Bericht door ferwerda »

en toen vond ik dit:
de rhenus 127
Afbeelding

Recent kwamen we in het bezit van een tekst (1) Willemstad in de Oorlogsjaren 1940-1945, samengesteld door Constant van Nispen en gepubliceerd in De Briljant in Gouden Delta, 1982-1983 (2). De inhoud van dit artikel is ook voor Belgische onderzoekers van belang. Hierin wordt namelijk in detail het verhaal verteld van een schip dat in mei 1940 in het Hollands Diep (3) op een mijn vaarde en zonk. Dit schip, de “Rhenus 127”, transporteerde Belgische krijgsgevangenen naar Duitsland.

In mei 1940 trokken de vele voorbijvarende schepen op het Hollands Diep de aandacht van inwoners van Willemstad (4). Het waren grote schepen, zgn. rijnaken, propvol met voornamelijk Belgische krijgsgevangenen en een minderheid Franse krijgsgevangenen. Deze gevangenen werden via de grote rivieren naar Duitsland vervoerd. Vanuit onder meer het Gentse werden de gevangen militairen naar Walsoorden (5) gebracht. Deze tocht verliep deels per tram, deels te voet, via Axel en Zaamslag en verder naar Walsoorden.
Hier werd ingescheept en ging de reisweg via een kanaal door Zuid-Beveland, het Hollands Diep, de Waal en de
Rijn richting Duitsland. Af en toe legde een van deze schepen aan in Willemstad om water in te slaan.
op de volgende link vind je het hele verhaal:
https://www.oudheidkundigekring.be/mechelen/node/79
de rhenus voer onder duitse vlag, was van fendel?
laten we delen....datgene wat niet meer is
en samen herinneringen maken, vastgelegd in woord en digi-schrift!
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Rijn en binnenvaart in oorlogstijd

Bericht door Kees Keijzer »

Over deze donkere episode, ook voor de Rijn en binnenvaart is in 1995 een boek verschenen van de hand van Barend van Lange; Binnenvaart in oorlogstijd, uitgegeven door Schuttevaer Maritiem;
Afbeelding
Afbeelding
In dit boek staat ook het dramatische verhaal van de "Rhenus 127".
Hier twee foto's uit dat boek;
Afbeelding
Afbeelding
Foto's met dank overgenomen uit het vermelde boek.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Franzose
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 okt 2010 21:13
Locatie: Leutesdorf a/Rh (D)

Re: Rijn en binnenvaart in oorlogstijd

Bericht door Franzose »

RHENUS 127 (der erste) -

Hallo, anbei die Daten vom Güter-Motor-Schiff RHENUS 127

ex Name :

RHEINFAHRT 47 <> Rheinschiffahrt AG vormals Fendel in Mannheim
RHEINFAHRT 127 <> Rheinschiffahrt AG vormals Fendel in Mannheim

Schiffsdaten
Seit 19??
Name : RHENUS 127
Eigner : Fendel Schiffahrt AG vormals Fendel in Mannheim
H-hafen : Mannheim
Nationalität :
Reg-Nummer :

Länge : 79,95 m
Breite : 9,47 m
Tiefgang : 2,51 m
Tonnage : 1167 t

Maschinenleistung : 660 PS
Maschinen-Hersteller : Deutz

Baujahr : 1939
Erbaut in : Bolnes
Bauwerft : Boele
Bau Nr. : 887

1940 bei Willemstad, mit belgischen Kriegsgefangenen an Bord, auf eine Mine gelaufen und gesunken.
1942 GREBBELAND <> Scheepvaartbedrijf D.L.J. Akkermans in Rotterdam (2306546)
1947 GREBBELAND<> Nederlandsche Stoomboot-Reederij & Reederij Akkermans NV in Rotterdam
1954 GREBBELAND<> Nestorak Handel & Transport Maatschappij NV in Rotterdam
1970 HANIEL KURIER 42<> Franz Haniel GmbH in Dbg Ruhrort
1971 HELENA JANNY <> T. Heuvelman in Werkendam (2313083)
1973 BONAFIDE <> F Hovestadt in Werkendam
1980 DIANA <> Vof. Diana in Nijmegen
1990 HENREAN <> H. Stam in Tiel
2008 VALERIA <> Dobrin Everestchartering in Constantza (02313083)

Daten aus dem Archiv von Jan Verduijn und db

Weiter nichts bekannt
Gruß Ernst (Franzose)
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Rijn en binnenvaart in oorlogstijd

Bericht door klipper »

Jaren terug wilde gemeente Willemstad het monument verwijderen om de plaats te bebouwen. Dat is nu gebeurd aan de zgn averij haven wat ook jachthaven is geworden prakties aan de monding van het sluizencompleks. Wel eens gevraagd vroeger om daar af te mogen meren, dat was absoluut onmogelijk, perse niet toegestaan. Gr
ferwerda
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 apr 2012 14:42
Locatie: lelystad

Re: Rijn en binnenvaart in oorlogstijd

Bericht door ferwerda »

eigenlijk best raar dat die rhenus 127 gelicht is door de duitsers en later grebbeland heet..........

ik kwam een krantenbericht tegen dat voor zo'n 7000 evacuees [ik dacht in wageningen mei 1940] maar 5 aken waren, dus dat was idd. geen luxe reis

wat betreft het vervoer van die 10.000 mensen uit rotterdam waren dus niet zoveel schepen voor nodig,deze mensen gingen per schip of trein naar a'dam en dan per schip over het ijsselmeer naar kampen in de heutskazerne en dan weer naar wezep....
laten we delen....datgene wat niet meer is
en samen herinneringen maken, vastgelegd in woord en digi-schrift!
d`oude schipper
Berichten: 344
Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
Locatie: IJmuiden aan zee

Re: Rijn en binnenvaart in oorlogstijd

Bericht door d`oude schipper »

Ferwerda, er spelen twee dingen zich af.
Eerst dat met de Rhenus 127 in 1940 was dat, die had meest Belgische krijgsgevangenen geladen zullen we maar zeggen die naar Duitsland moesten want het was gewoon stapelen zonder enig confort en die liep op een mijn.
Nu denk ik, door wie was die mijn daar gelegd ?
Het zal niet door de Nederlandse marine gedaan zijn voor mei 1940 want wij hadden een lekke roeiboot en een kapotte kano als marine.
Door de Duitsers ? dan is het ook dom om er zelf op te varen ?
Zal het soms een luchtmijn geweest kunnen zijn afgeworpen door een Engels vliegtuig ?
Ik heb het nergens gelezen of heb ik wat over het hoofd gezien.

Het transport na de razzia van november 1944 te Rotterdam was dus jaren later over water en moest via via, lees de route van Ferwerda, omdat er overal beschoten en gebombardeerd werd op spoorlijnen en wegen en voornamelijk op de grote rivieren om het Duitse transport uit te schakelen.
Misschien kwamen er ook wel Duitse schepen aan te pas omdat ik nimmer iets gehoord heb dat dat transport door Nederlandse schepen gedaan is.
Men zou er ook niet mee te koop hebben gelopen, dat nou ook weer niet.
d`oude schipper.
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
kabo

Re: Rijn en binnenvaart in oorlogstijd

Bericht door kabo »

Geachte heer Ferwerda, ik kan uw vraag over de razzia transporten per binnenschip voor een deel beaantwoorden.Mijn ouders voeren tesamen met een broer van mijn vader met een eigen RHK. kanaalschip van 1400 ton en 10 ruimen. Genaamd Pieter Schram.Het schip was gevorderd door de Wehrmacht. De ruimen werden gevuld hooi.Het diepherft was ingericht voor proviand en magazijn voor de soldaten en een officier. Voor op de roef en achter op de roef stonden machinegeweren. Het laden begon in R.dam en later in Dordt met meer als 150 mensen. Vandaar ging het via Gorcum en Vianen naar Amsterdam.Tijdens het passeren van de sluizen werden een aantal mensen aan de wal gezet om draden aan te nemen voor af te meren. Tijdens deze passages zijn een aantal mensen gevlucht. Ik zelf was nog een kleuter, dus ik heb het van mijn vader gehoord. Op de kop van KNSM eiland werden de mensen in loodsen" gelost". Daarna zijn we voor de voedsel voorziening een aatalkeren naar de omgeving van Zwartsluis geweest om aardappelen te laden voor Amstedam. Tijdens deze reizen werden we niet beschoten op het IJsselmeer. Was een afspraak tussen de Duitsers met de Geallieeerden.
In 1945 zijn we bevrijd in Genemuiden. Hiermede een antwoordt op uw vraag welke schepen er bij waren. Gr. Kabo[YouTube][/YouTube]
ferwerda
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 apr 2012 14:42
Locatie: lelystad

Re: Rijn en binnenvaart in oorlogstijd

Bericht door ferwerda »

dank je wel kabo voor je verhaal.[alleen ben ik geen heer of man]

150 man in 10 ruimen, dan moeten er toch behoorlijk wat schepen gevaren hebben, want de razzia in r'dam was een soort "blitzkrieg".[raar woorden in dezen]10.000 per aak vervoerd.
ik heb wat in de oude kranten zitten lezen, verzetsblaadjes dus.

in r'dam waren voor ze aan de razzia begonnen alle belanrijke ambtenaren vooraf gevangen gezet alsook poltiemensen die ontwapend waren. dus geen waarschuwing van niemand.
later in den haag en in delft en a'dam werd er door radio oranje gewaarschuwd endoor het verzet verspreide krantjes en was "de oogst" voor de duitsers 'n stuk minder
het hele leven was ontregelt: geen voedselvoorziening, benzine enz.
laten we delen....datgene wat niet meer is
en samen herinneringen maken, vastgelegd in woord en digi-schrift!
d`oude schipper
Berichten: 344
Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
Locatie: IJmuiden aan zee

Re: Rijn en binnenvaart in oorlogstijd

Bericht door d`oude schipper »

Kabo, dank voor je antwoord op " welke schepen " waren dat eigenlijk.
Pieter Schram, we hebben nu wat om verder te gaan zoeken.
Misschien weet Harry hier wel weer achter te komen of iemand met een archief ?
Misschien rolt er zo weer wat uit Google, een aanknopingspunt is er.
d`oude schipper
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
Plaats reactie