Binnenvaart in oorlogstijd.

Alles over binnenscheepvaart
maarpol
Berichten: 7274
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door maarpol »

Zwerveropzee schreef: 03 feb 2018 02:54
maarpol schreef: 15 jan 2018 10:32 Ik ben al jaaren op zoek hier naar foto s van veelen binnenscheepen en sleepboten die hier heen gegaan zijn maar niet veel te vinden . Ik kocht een deel jaar geleeden deze foto van deze C152 S. Is een bekende boot voor me de Adriana II van Maarten Boele . Stond bij gebirchgts jegere maar ik ben niet zeeker of deze in Noorwegen genomen is. Maar ze hebben wel witte camouflage pakken aanen die gebruik je in sneeeuw
Maarten is in mei 1946 met Kees Kruyt naar Bergen gereisd om diens gekopte GRETHA op te halen. Begin juni is hij nog naar zijn schip gereisd, dat toen in Sandnessjoen omgeving Tromsö lag. Dit volgens een briefje van Kees Kruyt aan zijn familie. Daarover meer in een van de komende edities van het blad BINNENVAART.
Jouw foto van de ADRIANA zou ik graag voor het artikel gebruiken.
Die foto van die Adriana II mag je van me gebruiken in dat artiekel . Ok
Groeten Martin

Roest rust nooit.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door ichthus »

Hallo allen, wie weet waar dit nummer ; C152 S ; zoals op de sleepboot Adriana II getoond wordt ,en in welk land deze foto gemaakt is door de Kriegsmarine .
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door Gert Schouwstra »

C 152 S is een nummer van de Deutsche Kriegsmarine uit de 2e wereldoorlog.
De eerste letter duidt de thuishaven aan: C betekent Calais, A is Antwerpen, R is Rotterdam enz.
Er hebben waarschijnlijk twee sleepboten rondgevaren met dit nummer.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door ichthus »

Hallo allen, met het antwoord van Gert wordt nu ook duidelijk waar de foto van Martin gemaakt is, namenlijk ergens aan de Franse kust , ik dacht al : ik zie sleepspitsen op de achtergrond met Vlaproeren , Pieter heeft daar wel een naam voor ?
gr Wim
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door pieter53 »

Je hebt betere ogen dan ik Wim.
Zo een roer met een zwaard er aan, bedoel je?
Een dergelijke flap noemt men een linnet.
Afbeelding
Foto: Frederic Logghe.

Je had ook schepen met een grote schuurdeur. Een trapeziumvormig roer met een scharnier in het midden.
Je kon het roer dan dubbel vouwen voordat je het in de sluis plat achter de kont legde.
Misschien dat er bij de Ontwikkeling en evolutie van de spits nog foto's daarvan te vinden zijn....
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door Schier Hameete »

Ham ( Somme ) le Canal.jpg
Ham ( Somme ) le Canal.jpg (85.05 KiB) 1888 keer bekeken
Er zijn in de loop van de tijd verschillende plaatjes verdwenen ik heb hier een exemplaar van een roer met zo'n scharnier waardoor het zoals Piet schrijft dubbel kan zodat het dwars kan in de sluis .En ook de helmstok heeft de mogelijkheid om dubbel te scharnieren om binnenboord te blijven als het roer dwars moet in de sluis.
gr, schier
Afbeelding Afbeelding
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door Jan Kroes »

Bij de helmstokken op de foto kun je de delen over elkaar heen inschuiven.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door ichthus »

Hallo allen, terwijl ik aan het zoeken ben naar een sleepboot ; Calypso; van familie op topic watersnoodramp pag 4 ,vind ik hier de in 1940 door de Kriegsmarine gevorderde; Adriana ; onder nr R 9 S ,naar Calais overgevaren en genummerd ;C 151 S ; door dhr Boele na 1945 weer terug gehaald zoals door Martin Pols hier boven beschreven. Mijn vraag : is dit de zelfde ;Calypso; als van mijn oom omtrendt 1975 ?
gr Wim
maarpol
Berichten: 7274
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door maarpol »

De Adriana een was de C151S : En de Adriana II opde foto de C152S deze Adriana II is in de jaaren 60 naar Portugal verkocht

https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/5326/ De Adriana1 als Calypso Still sailing strong
Groeten Martin

Roest rust nooit.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door ichthus »

Bedankt Martin.
Plaats reactie