Binnenvaart in oorlogstijd.

Alles over binnenscheepvaart
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door ichthus »

Hallo, allen ik begrijp ook dat die witte snor camouflage is, maar de vraag van Harry : welke sleep boten het ZIJN is niet beantwoord, en waar is het ? Martin plaatste een duidelijke foto van de sleepboot ARDRIANA 11 alias C 152 S, en nog een luxe motor met nummer C 320 , waar is het, een oom van mij had een luxe motor met de naam VERWISSELING in Hoogeveen gebouwd en na de oorlog in Noorwegen in deplorabele staat teruggevonden. gr Wim
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door piet42 »

In het begin van dit hoofdstuk wordt de ramp in willemstad aangehaald met de rhenus 127 die over een magnetischemijn is gevaren die inderdaad door hun eigen daar zouden zijn gelegd ( volgens schrijven en verhalen van mijn vader die voeren in die tijd ook op het hollandsch diep maar met een kortschip had je er minder gauw last van)
Bij de krans legging ben ik jaren lang bij geweest de krans werf lange tijd vanaf de RP 9 gelegd en de Last Post geblazen.

Hier een foto (uit het binnenvaart blad denk ik de Rhenus 127 afvarig in w.dinge ook met mensen aanboord in dit geval Duitsesoldaten die een mooie dag hadden zo te zien onder weg naar Walsoorde.

wel triest om te zien afvarig bezettingssoldaten en opvarig krijgsgevangenen
Bijlagen
w.dinge'40 rhenus 127 met duitse soldaten bv img468.jpg
w.dinge'40 rhenus 127 met duitse soldaten bv img468.jpg (166.01 KiB) 2786 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
wim
Berichten: 862
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:07
Locatie: Hansweert

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door wim »

Een duidelijke foto uit 1940.
Je kan de Bonzijbrug zien op de foto hij staat open.
Heb nog gekeken of de Rhenus 127 nog rondvaart.
Vaart in Roemenië met de naam Athos.
Athos (Custom).jpg
Athos (Custom).jpg (108.79 KiB) 2740 keer bekeken
wim
Berichten: 862
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:07
Locatie: Hansweert

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door wim »

Heb zelf nog een foto uit 2006 maar toen onder de naam Henrean.
Was bij de sluis van Hansweert.
Henrean (Custom).jpg
Henrean (Custom).jpg (97.47 KiB) 2730 keer bekeken
enterprise
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 mar 2007 21:26

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door enterprise »

Nee Kees niet in Kralingseveer ,maar van IJselmondse kant naar Kralingseveer
er was geen geen beter leven dan een spitsenschippersleven .
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door Kees Keijzer »

Bedankt voor de correctie, ik heb het gewijzigd.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door maarpol »

Even terug op die Adriana 2 van Maarten Boele , die Maarten Boele had ook de motorsleepboot 1. Die werd na de oorlog in gezonken toestand terug gevonden in een kanaal bij Rouan in Noord Frankrijk . In 1947 werd de boot gelicht daar en Maarten Boele met zijn 2 zoons zijn daar weeken bezig geweest de hoofd motor en help motoren etc open te maken en schoon te krijgen . Toen de hoofd motor voor de eerste keer gestart werd stond Maarten aan dek met het starten kwam er een groote douch met roetwater uit de schoorsteen die Maarten over zich heen kreeg en er als een zwarte Piet uit zag . Maar daarna werd de boot op eigen kracht terug gevaaren naar Holland en werd er een nieuwe overbouw opgezet want de oude was totaal uitgebrand. Als je vandaag op die boot gaat kijken wil je in het gangboord aan BB zijde ter hoogte van de Maschiene kamer een las naad zien in het dek . Oorzaak was de warmte toen de boot uitbrande voor die zonk toen.
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Antoon
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 dec 2017 04:29

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door Antoon »

Hallo Anton Braat .
Uw verhaal over de jongens die vluchten voor duitser in Linne met aandacht gelezen.
Ik kan misschien nog wat meer info uit mijn tante (Truus Janssen-Meeuwissen) krijgen die uit Panheel komt en getrouwd is met Antoon Janssen van de Allegonda (kempenaar). Mijn oom Antoon is enkele jaren terug overleden.
Ik ben zelf naar bevestiging van eigenaar aan het zoeken van de Santa Maria. Ik kom steeds tegen dat dat Romeinders kan zijn .
Klopt dat? Kan van dit schip verder geen foto's vinden dan die ik heb toen de Santa Maria samen met de Allegonda ingevroren lag bij de veemarkthallen in s'Hertogenbosch. Dit rond harde winters '38-'41. Die foto's staan al op binnenvaart forum. Denk dat er ook naast de familie Janssen ook familie Romeinders op staat. Als ik meer hoor van mijn tante dan hoort U het.
Groeten
Antoon Blijlevens (zoon van Allegonda Janssen)
Zwerveropzee
Berichten: 93
Lid geworden op: 22 mar 2009 23:51

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door Zwerveropzee »

maarpol schreef: 15 jan 2018 10:32 Ik ben al jaaren op zoek hier naar foto s van veelen binnenscheepen en sleepboten die hier heen gegaan zijn maar niet veel te vinden . Ik kocht een deel jaar geleeden deze foto van deze C152 S. Is een bekende boot voor me de Adriana II van Maarten Boele . Stond bij gebirchgts jegere maar ik ben niet zeeker of deze in Noorwegen genomen is. Maar ze hebben wel witte camouflage pakken aanen die gebruik je in sneeeuw
Maarten is in mei 1946 met Kees Kruyt naar Bergen gereisd om diens gekopte GRETHA op te halen. Begin juni is hij nog naar zijn schip gereisd, dat toen in Sandnessjoen omgeving Tromsö lag. Dit volgens een briefje van Kees Kruyt aan zijn familie. Daarover meer in een van de komende edities van het blad BINNENVAART.
Jouw foto van de ADRIANA zou ik graag voor het artikel gebruiken.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door teerkwast »

Ik weet het niet meer zeker, maar volgens mijn voer er ook een omgebouwde kempenaar Santa Maria, van romeinders, uit maasbracht.
Afbeelding
Plaats reactie