De Staverse boot.

Alles over binnenscheepvaart
nicoo

Staverse boot

Bericht door nicoo »

Afbeelding

Afbeelding


Bron Enkhuizer Courant

Groet Nico
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Bericht door vaerdereij »

Nieuws
29 Juni 2005, overdracht van de C. Bosman door Scheepvaart en Transport College Rotterdam aan Stichting tot behoud van het stoomschip C. Bosman. De C. Bosman wordt om ca 1 uur versleept naar Zaandam.

Vervoer van de stoommachine van de Floris op donderdag 16 juni 2005.
Afbeelding

Overgenomen van www.stoomschipBosman.nl
Anne
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Bericht door vaerdereij »

Ahoy,
Weer eens wat "goed" nieuws:

Stoomschip wordt 'in detail' opgeknapt
Zaandam:
De roest heeft flink toegeslagen, de verf is afgebladerd en de teakhouten dekken zijn vergaan. Bovendien lekt het dak. Frank Boom staat toch trots op het dek van het voormalige stoomschip C. Bosman. ,,Een juweeltje'', zegt hij over het schip dat in vervlogen tijden een veerdienst onderhield tussen Enkhuizen en Stavoren. Een droom wordt werkelijkheid: het schip wordt in de oude luister hersteld. En moet dan weer gaan varen tussen Medemblik en Enkhuizen. Boom is penningmeester van de 'stichting tot Behoud van het stoomschip C. Bosman'. Het schip ligt momenteel bij scheepswerf Brouwer in de Achtersluispolder in Zaandam. Het is de bedoeling om het tot in het kleinste detail te herstellen. Boom schat de restauratiekosten op zeven à tien miljoen gulden. Een flink karwei, waarmee, schat hij, toch gauw zeven jaar werk mee is gemoeid. Het schip, genoemd naar een van de reders, ziet er met zijn lengte van 67 meter en een breedte van 9,5 meter imposant uit. De stalen dubbelschroef-stoomboot kwam op 2 januari 1916 in de vaart. In een uur en tien minuten voer het de passagiers van Enkhuizen naar Stavoren of omgekeerd. De capaciteit bedroeg 1800 passagiers.
Matrozen
Tot 1958 bleef het schip varen. Toen verhuisde het naar Rotterdam en werd het een opleidingsschip voor matrozen en kreeg de naam 'Nederlander'. Het interieur van het schip veranderde drastisch. Voor vijftig jongens werden hutten gemaakt en kwam er wasgelegenheid. Verder werden er klaslokalen ingericht. Bovendien werd er een soort beton op de teakhouten dekken gestort.
Vijftien jaar lang heeft de stichting geprobeerd om het stoomschip te verwerven. Enkele weken terug was de officiële overdracht. Voor het symbolische bedrag van een euro werd de stichting eigenaar, maar wel met de verplichting om het schip in oude luister te herstellen.
Stoomketels
Via het Prins Bernhardfonds werd een startkapitaal van vijftigduizend euro verkregen. Daarmee zijn de eerste kosten betaald. ,,We zijn nu druk bezig fondsen aan te schrijven. Dan kan er met de werkzaamheden worden begonnen. Er zal eerst flink gesloopt moeten worden. Het beton op het dek moet weg, net als de hutten voor de matrozen. De schoorsteen en de stuurhut moeten er ook af. De twee grote Schotse vlampijp stoomketels met elk een inhoud van 14.000 liter water komen terug. Al gaan we niet met kolen stoken, zoals dat voorheen gebeurde, maar met olie. Het schip kan in detail worden opgeknapt. Alle bouwtekeningen hebben we in ons bezit.'' Mocht de restauratie zijn voltooid, dan zal het schip dienst doen tussen Medemblik en Enkhuizen als onderdeel van de historische driehoek, die samen met de museumstoomtram Hoorn-Medemblik wordt gevormd.
vrijdag 15 juli 2005

bron:Het Noordhollands Dagblad
_________________
groetjes ruud
mzzltf!!!!!
Changer de cuisine donne de l'appétit!
broertje

staverse boot de C.Bosman

Bericht door broertje »

De C.Bosman is dindag 29 november om 11 uur bij scheepswerf
Wed.K.Brouwer B.V. te Zaandam het dok ingevaren voor "knippen en scheren"terwijl tevens een inspectie van het onderwaterschip plaats gaat vinden.Daarmee is het proces van verwerven en conserveren van de Bosman en 2 stoommachines afgerond.
De Bosman en de verworven machines,is uniek maritiem erfgoed,en moet mede daardoor voor het nageslacht behouden blijven.
Naar verwachting wordt het s.s.C.Bosman maandag 12 december van uit het dok naar lokatie Kruisbaken van de scheepswerf gesleept.
Na inventarisatie kan dan het restauratie/renovatieplan worden opgemaakt.Het tempo van uitvoeringmvan dat plan wordt bepaalt door de beschikbare middelen.
Vrienden van de C.Bosman die dit voor Nederland ongekende maritieme restauratieproject willen steunen kunnen dat doen door een jaarlijkse bijdrage van 10 euro over te maken.op giro 5174336.
maak uzelf en de C.Bosman onsterfelijk,wordt VRIEND, ontvang 2 maal per jaar een nieuwsbrief en kom op te houden vriendendagen.
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Bericht door vaerdereij »

Historisch stoomschip gezonken
ZAANDAM Het historische stoomschip 'C. Bosman' is zaterdag in Zaandam gezonken. De boot was net weer te water gelaten nadat het een maand in het dok heeft gelegen vanwege een restauratie.
Het stoomschip zou opgeknapt worden, om als museumboot rond te kunnen varen. Het schip komt uit 1915 en diende als veerboot tussen onder meer Enkhuizen en Stavoren. Nu is de historische boot eigendom van een stichting die de boot weer helemaal terug wilde brengen in oude staat. Zo zou het zijn oude functie weer innemen als veerboot.
Bij het incident zijn geen mensen gewond geraakt.
Anne

Met dank aan Jaap van Dorp.
Bron: www.RTVNH.nl
foto: https://www.blikopnieuws.nl/bericht/17258
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Bericht door vaerdereij »

MAYDAY MADAY MAYDAY

Bestuur” behoud de Bosman” geeft na het zinken van het vlaggeschip de C.Bosman de moed tot herstel en in de vaart brengen niet op aldus een geschokte secretaris Walter Haentjes. Dinsdag arriveren er bij het gezonken schip twee drijvende bokken, waarna woensdag zal worden gepoogd de Bosman te lichten. Dit maritieme erfgoed mag niet verloren gaan, het sterkt ons des des te meer door te gaan om dit pracht schip over vijf jaar in de vaart te hebben. Haentjes roept echter wel iedereen met een warm hart voor dit schip op om de Stichting daarbij te helpen, door 10 euro te storten, en zo Donateur te worden van:

'DE VRIENDEN VAN DE BOSMAN' giro 5174336 www.stoomschipbosman.nl stoomschipbosman@quicknet.nl

Verder zal op 7 januari in de stationshal te Enkhuizen een eerstedagsenveloppe met als thema de Bosman het licht zien. Dit alles om restauratie mogelijk te maken.
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Bericht door vaerdereij »

Uit het Noordhollands Dagblad van vrijdag 30 december 2005

Gezonken stoomschip Bosman maandag gelicht
van onze verslaggever cees beemster

enkhuizen-Het in Zaandam gezonken stoomschip C. Bosman, dat vroeger de veerdienst onderhield tussen Enkhuizen en Stavoren, wordt komende maandag gelicht. Voor de restauratie van het monument volgt in januari een sponsoractie. ,,Als we een rentevrije lening van vijf miljoen kunnen krijgen, vaart het schip over vijf jaar weer'', zegt Walter Haentjens van de Stichting tot Behoud van het stoomschip C. Bosman.

Het stoomschip zonk zaterdag bij scheepswerf Brouwer in Zaandam door onbekende oorzaak. De uit 1915 stammende boot lag daar afgemeerd voor restauratie. De stichting wil het 67 meter lange gevaarte in oude stijl opknappen om het in gebruik te nemen als historisch museumschip, als onderdeel van de historische driehoek Hoorn-Enkhuizen-Medemblik.

Het schip zal maandag met twee grote bokken worden gelicht. Haentjens: ,,Dit is onder voorbehoud.'' De eerste bok met een hijsvermogen van 400 ton kwam gistermiddag ter plaatse aan. De tweede bok wordt zaterdagmiddag door een sleepboot naar de werf gebracht. ,,We gaan er vanuit dat de verzekeraar de kosten dekt. We bidden dat de verzekeraar dit behandelt als een varend monument.'' Het schip wordt maandag rechtop gezet, waarna het in stroppen omhoog wordt gehesen en wordt leeggepompt.

Pas dan kan de stichting bekijken hoeveel schade het schip heeft opgelopen. ,,We gaan door met de restauratie'', benadrukt Haentjens. ,,Dit is een uniek staaltje scheepsbouwkunst. Het is de enige overgebleven spoorwegboot. De Bosman is uniek.''

Het schip voer tussen 1916 en 1956 als veerdienst tussen Enkhuizen en Stavoren. Tijdens de oorlog probeerden Duitse militairen de boot in Stavoren in handen te krijgen om manschappen over te brengen naar Enkhuizen, of hiermee stellingen op Kornwerderzand aan te vallen. De Nederlandse Marine voorkwam dit door op 12 mei 1940 vanaf het schip Friso de Bosman in Stavoren met twee voltreffers uit te schakelen.

Na de capitulatie werd de Bosman gelicht en weer in gebruik genomen. Hetzelfde geldt voor de veerboten R. van Hasselt en W. F. van Wijck die voor de haven van Enkhuizen tot zinken waren gebracht. De Bosman werd op 12 februari 1943 door vliegtuigboordwapens beschoten, op 28 februari en 1 maart 1944 werd het schip bestookt met bommen waarna het tot 1 mei 1944 aan de wal bleef liggen.

Omdat het in 2006 90 jaar geleden is dat het schip in de vaart werd genomen, wordt in Enkhuizen op 7 januari een speciale eerstedagenveloppe van de Bosman uitgegeven. En er volgt een sponsoractie voor de restauratie. ,,Voorzichtig schatten we dat er vijf miljoen nodig is'', aldus Haentjens. Hij hoopt dat iemand dit bedrag rentevrij wil lenen. ,,Dan vaart het schip weer over vijf jaar. Het zou een unieke trekker zijn voor de historische driehoek.''

De tekeningen voor de restauratie liggen klaar. Bij Enkhuizer Joop Mos staan twee oude stoommachines die moeten worden gerestaureerd om het schip voort te stuwen. Haentjens: ,,Het wachten is op geld.''
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Bericht door vaerdereij »

STICHTING EERSTE DAG ENVELOPPE ENKHUIZEN
p e r s b e r i c h t

Onderwerp: Uitgifte van herdenkingsenveloppe bij gelegenheid van de start van de restauratie van het voormalig stoomschip de ‘C. Bosman’.
Uitgiftenummer: 78
Datum uitgifte: 7 januari 2006
reden uitgifte: Het stoomschip ‘C. Bosman’ werd in 1915 afgebouwd; vanaf 1916 werd het in de vaart gebracht als lijndienst tussen Enkhuizen en Stavoren. Dit passagiersschip was bijna 70 meter lang en kon 1800 personen vervoeren. In 1956 werd het schip verkocht; sedertdien deed het dienst als opleidingsschip.
Vanaf 1992 is de Stichting tot behoud van het stoomschip C. Bosman actief bezig met ten 1e het verwerven van het stoomschip om het ten 2e te kunnen restaureren. Die restauratie zal meerdere jaren gaan duren. De bedoeling is dat het schip uiteindelijk dienst gaat doen tussen Medemblik en Enkhuizen, als onderdeel van de historische driehoek Hoorn-Enkhuizen-Medemblik.
NB: op 24 december 2005 zonk het schip voor een groot deel; het ligt in de planning dat het op 2 januari 2006 gelicht wordt.

het ontwerp: Het ontwerp toont de C. Bosman in vroeger tijden, bij het binnenvaren van de haven bij Enkhuizen; daarnaast siert een foto van de huidige (min of meer onttakelde) staat van de C. Bosman de enveloppe.
Het ontwerpidee is van de hand van Walter Haentjes uit Enkhuizen, één van de bestuursleden van vermelde stichting.

1e exemplaar Het eerste exemplaar van deze enveloppe wordt uitgereikt aan de voorzitter van voornoemde Stichting tot behoud van…., dhr. Cornelis Bosman, een kleinzoon van Cornelis Bosman, naar wie het schip indertijd werd vernoemd.
Deze uitreiking vindt plaats’s morgens om 11.00 uur in de restauratie bij het Enkhuizer NS-station, nabij de plek dus waar ‘de C.Bosman’ jarenlang aangemeerd heeft geleden.

winst: De winst die met deze uitgifte wordt gemaakt, wordt besteed aan het restauratiefonds van ‘de C. Bosman’.

verkrijgbaarheid enveloppe: door €. 3.- over te maken op gironummer 50.49.863, t.n.v. Stichting E.D.E.E ., o.v.v. ‘C. Bosman’.
De enveloppe wordt per ommegaande franco thuisgestuurd.

Achtergrondinformatie: De Stichting Eerste Dag Enveloppe Enkhuizen legt sedert 1984 elke bijzondere gebeurtenis in Enkhuizen vast op een Enkhuizer herdenkingsenveloppe. Een kleine duizend abonnees verzamelen op deze wijze ‘de geschiedenis van Enkhuizen’. De met de uitgifte van herdenkingsenveloppen gemaakte winst wordt volledig
geschonken aan goede doelen in Enkhuizen.

Nadere informatie: Peter de Lange, tel. 0228-317065.
Zie ook: www.eerstedagenveloppe.com
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Bericht door vaerdereij »

Stoomschip weer boven water
Van onze verslaggever
zaandam-,,Het voormalige stoomschip C. Bosman drijft weer.'' Bergingsleider Niek Blokland klinkt opgelucht. Om precies kwart voor drie is de zware bergingsklus geklaard. Het lek zat vermoedelijk in een inlaatkast aan stuurboord waarmee koelwater om de motoren te koelen naar binnen wordt gezogen.

De C. Bosman kapseisde en zonk op de zaterdag voor kerst. Sinds vorige week dinsdag werden de voorbereidingen getroffen om het schip te lichten. Tot gisteren hielden twee drijvende bokken het schip nog in de takels. Die heeft de C. Bosman inmiddels 'afgeschud'. Een lekkage dus in de inlaatkast. Maar hoe dit heeft kunnen ontstaan is nog niet duidelijk.

Het bergingsbedrijf had dinsdag haast met het lichten van het schip. Al om half acht 's morgens is met behulp van extra verlichting met het werk gestart. Totaal zijn zes pompen ingezet, drie grote en drie kleine.

Penningmeester Frank Boom van de Stichting tot Behoud van het stoomschip C. Bosman heeft bijna het hele bergingswerk gadegeslagen. Hij hoopt dat het restauratiewerk weer snel voortgezet kan worden. Ook een behoorlijke klus, dat totaal zo'n acht jaar in beslag gaat nemen.

Brn: Noordhollands Dagblad
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Bericht door vaerdereij »

Afbeelding


Het eerste exemplaar van deze eerste dag herdenkingsenveloppe werd vanmorgen uitgereikt in de restauratie bij het Enkhuizer NS-station aan de voorzitter van de Stichting tot behoud van de 'C.Bosman', dhr. Cornelis Bosman. Hij is een kleinzoon van Cornelis Bosman, naar wie het schip indertijd werd vernoemd.

De winst die met deze uitgifte wordt gemaakt, wordt besteed aan het restauratiefonds van de 'C. Bosman’.

Verkrijgbaarheid enveloppe: door €. 3.- over te maken op gironummer 50.49.863, t.n.v. Stichting E.D.E.E ., o.v.v. ‘C. Bosman’.
De enveloppe wordt per ommegaande franco thuisgestuurd.
Anne
Plaats reactie