Reparatiewerven.

Alles over binnenscheepvaart
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: scheeps werven

Bericht door joop 1 »

word een kale boel op ambacht/ zwijndrecht waar is de tijd gebleven dat het van begin tot eind vol met zee/schepen lag van rijsdijk holland tot stolk walburg de kleinere scheepswerfjes kunnen helaas ook niet meer aan allerlei eisen voldoen waarschijlijk ook geen opvolgers jammer maar het is helaas niet anders gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Jan B

Re: scheeps werven

Bericht door Jan B »

In dit geval joop had het anders kunnen lopen,twee jaar geleden over genomen door de zoon en het liep redelijk allemaal had leuk werk wel ,maar wegens een ernstig ongelijk op de werf zag tie het niet meer zitten , ze hadden nog tien jaar vergunning om door te gaan,maar moch niet zo zijn
Jan B
jan de waard
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 dec 2013 09:55
Locatie: Bergen lb

Re: scheeps werven

Bericht door jan de waard »

Trieste zaak, al die kleine werfjes die het toch uiteindelijk afleggen tegen de projectontwikkelaars. Want straks woon je wel aan het water en dat brengt geld op. Jammer dat die bewoners die zo graag aan het water wonen straks gaan zeuren dat er een schip voor hun uitzicht licht. En als je je best doet en heel goed luistert hoor je wellicht ook nog een fluisteraggregaat draaien. Ik heb nog al eens bij de gebroeders van de Pol, iets verderop, op de helling gelegen. Een prachtig wereldje daar. Inmiddels ook al uitgekocht begrijp ik, net als alle andere scheepswerfjes ofwel sloperijen. De tijd had daar werkelijk stilgestaan, maar wel mooi. Aardige lui die Pollen.
Als kind kwam ik met mijn ouders veel op die dijk. Het was of sloperij of bouw. Ik heb er als kind veel herinneringen liggen, bij moeders achterop de fiets, vooral als het om scheepssloperijen gaat. Als ik meer tijd heb kom ik daar nog op terug. Misschien ben ik al ouder als ik me voel.

Jan de Waard
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Reparatiewerven.

Bericht door joop 1 »

DE SLOPERIJEN OP AMBACHT KWAMEN WIJ WEKELIJKS EEN SCHIP SCHROOT BRENGEN WIJ HAALDEN OOK DE SLOOPSCHEPEN OP EIGEN KRACHT OP UIT ENGELAND VOOR DE HOLLAND LATER SAMEN GEGAAN MET RIJSDIJK BIJ RIJSDIJK BOS HEBBEN WIJ NOG DE GROTE STOOMKRAAN WEGGEHAALD HEBBEN WIJ NOG JAREN MEE GEDRAAID OP ONZE SLOPERIJ GR JOOP
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Jan B

Re: scheeps werven

Bericht door Jan B »

jan de waard schreef:Trieste zaak, al die kleine werfjes die het toch uiteindelijk afleggen tegen de projectontwikkelaars. Want straks woon je wel aan het water en dat brengt geld op. Jammer dat die bewoners die zo graag aan het water wonen straks gaan zeuren dat er een schip voor hun uitzicht licht. En als je je best doet en heel goed luistert hoor je wellicht ook nog een fluisteraggregaat draaien. Ik heb nog al eens bij de gebroeders van de Pol, iets verderop, op de helling gelegen. Een prachtig wereldje daar. Inmiddels ook al uitgekocht begrijp ik, net als alle andere scheepswerfjes ofwel sloperijen. De tijd had daar werkelijk stilgestaan, maar wel mooi. Aardige lui die Pollen.
Als kind kwam ik met mijn ouders veel op die dijk. Het was of sloperij of bouw. Ik heb er als kind veel herinneringen liggen, bij moeders achterop de fiets, vooral als het om scheepssloperijen gaat. Als ik meer tijd heb kom ik daar nog op terug. Misschien ben ik al ouder als ik me voel.

Jan de Waard
Dat was een mooie tijd Jan,ben onderaan de dijk geboren en getogen zoals ze zeggen,we werden elke avond achter na gezeten op die sloperijen door de eigenaars of de politie,maar we bleven terug komen,een en al avontuur,was wel spannend altijd
Gr Jan B
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Reparatiewerven.

Bericht door Kees Keijzer »

Hieronder twee foto's waar ik twijfel over de locatie
Op de helling staat het sleepkastje "Rensiena"van J. Feenstra voor reparatie van de schade aan het voorschip ontaaan door een aanvaring met een elevator voor de stad in Rotterdam in de vijftiger jaren;
Afbeelding
Hier ligt het schip weer te water en zie je de herstelde schade beter;
Afbeelding
Ik heb het vermoeden dat het de werf Vrijenban in Delft is maar wie het weet mag het zeggen, roep u maar :!:
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Reparatiewerven.

Bericht door teerkwast »

Het lijkt er wel op Kees, als je naar de omgeving kijkt.
Afbeelding
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Reparatiewerven.

Bericht door pieter53 »

Ik kwam bij het zoeken naar deze werf dit plaatje tegen.
De foto zou op 7 maart 1951 gemaakt moeten zijn en ik vroeg mij af of dat zou kunnen kloppen.
De spits zou "Perduro" geheten hebben.
Dit is hem vermoedelijk ook.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Bert
Berichten: 2376
Lid geworden op: 30 dec 2004 18:08
Locatie: Delfzijl

Re: Reparatiewerven.

Bericht door Bert »

Afbeelding


De "ROMERA" op de helling bij de Kon Niestern Sander te Delfzijl.

foto: Bert.Romeling 30-9-2014.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Reparatiewerven.

Bericht door Wrijfhout »

Ieder jaar komen wij wel een paar keer met ons bootje in Meppel en dan is het altijd maar weer de vraag: wie ligt er deze keer bij Scheepswerf De Kaap te repareren?

Afbeelding
Deze keer lag de 110 mtr. La Primavera van de Vof Spoelstra uit Delfzijl voor onderhoud bij De Kaap. Duidelijk zichtbaar is dat deze lengte alleen met 'kunstgrepen' kan worden gehellingd. De kop steekt behoorlijk over...

Afbeelding
Overigens geen belemmering om de klant goed te bedienen.

Afbeelding
De volgende dag constateerde ik met spijt: 'te laat'. Het schip ging al van de helling, dat kon ik nooit meer redden om daar nog foto's van te maken. Maar wat gaat dat schip vreemd naar beneden, het hangt erg scheef...

Afbeelding
De korte afloop is vrij steil, het schip lag evengoed al te water toen ik ter plekke was.

Afbeelding
Geen tijd verliezen, direct kort om de hoek en dat tot grote schrik van een houten scheepje dat op weg was naar het Grachtenfestival. Het keerde subiet om en ging vervolgens dwarsliggen...

Afbeelding
Maar ook dat loste zich vanzelf op en calimero moest wijken voor de reus...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie