Hij gaat inderdaad goed scheef tijdens het hellingen.
Daar staat tegenover dat wanneer het schip eenmaal droog staat, tenminste zoals ik het kan bekijken, het ook nauwelijks scheef ligt.
Reparatiewerven.
Re: Reparatiewerven.
Vrij normaal om wat scheef op- en af te hellingen. De hellingbanen lopen dan rond en de karren volgen.
Het komt meestal goed als je eenmaal boven staat, daar lopen de banen recht. Is ook wel prettig, want het is niks als je schip de hele week scheef ligt. De eitjes zakken naar een kant in de pan enzo
Het komt meestal goed als je eenmaal boven staat, daar lopen de banen recht. Is ook wel prettig, want het is niks als je schip de hele week scheef ligt. De eitjes zakken naar een kant in de pan enzo
Re: Reparatiewerven.
en voor wie het weten wil; 'Calimero' is een fraaie Staverse jol.
Eén van de weinige types binnenvaartschepen zonder zwaarden en met een echt ronde bodem.......
Eén van de weinige types binnenvaartschepen zonder zwaarden en met een echt ronde bodem.......
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Reparatiewerven.
Het lijkt alsof die 110m met z'n kop boven het water stond. Niet ideaal natuurlijk, de kop is niet ondersteund, maar zo snel zal hij niet breken. Ik denk een stempel te zien trouwens.
Maar, het lijkt me wel een probleem met afspuiten en teren. Niet alleen dat je er slecht bij kunt, maar meer nog dat er tegenwoordig helemaal niets meer in het oppervlaktewater terecht mag komen, dacht ik tenminste. Geen afspuit-water, en al helemaal geen teerdruppels enzo.
Misschien alleen een schroef- of roerenklus? Hoewel hij erg schoon lijkt onder de waterlijn.
Maar, het lijkt me wel een probleem met afspuiten en teren. Niet alleen dat je er slecht bij kunt, maar meer nog dat er tegenwoordig helemaal niets meer in het oppervlaktewater terecht mag komen, dacht ik tenminste. Geen afspuit-water, en al helemaal geen teerdruppels enzo.
Misschien alleen een schroef- of roerenklus? Hoewel hij erg schoon lijkt onder de waterlijn.
Re: Reparatiewerven.
Bij buitenweg in vreeswijk ging je ook aardig scheef als je eer uitging maar als je helemaal m boven stond ging je net weer een beetje scheef de andere kant op.
varen is een manier van leven
Re: Reparatiewerven.
Volgens mij is de laatste kar weg (koppie onder?) vandaar de stempels,Janna schreef:Het lijkt alsof die 110m met z'n kop boven het water stond. ....... Ik denk een stempel te zien trouwens.
en lijkt de situatie misschien erger dan het werkelijk was.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Reparatiewerven.
Hij hing wel degelijk een eind over het water...
Het werkpontonnnetje ligt volgens mij nog onder het voorschip.
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: Reparatiewerven.
Bij het droogzetten van en schip op een dwarshelling is het heel normaal dat het schip wat scheef uit het water komt, maar als het schip eenmaal droogstaat staat het schip gewoon recht op, ook bij de te waterlating is het scheef staan op de hellingkarren heel normaal.
De Kaap (Bodewes) is een zeer bekwame scheepswerf, die geen risico nemen, kwaliteit vakwerk leveren, zowel nieuwbouw als van reparaties van schepen.
Dat het schip iets oversteekt is bij het droogzetten geen probleem, als het schip eenmaal op de kant staat wordt het voorschip ondersteund door 2 vijzels en kunnen alle werkzaamheden gewoon worden uitgevoerd.
Overigens bij een langshelling komt een schip ook niet vlak uit het water, hetzij voorover hangend of achterover hangend, maar gelang het schip met het voorschip of het achterschip uit het water wordt gehaald.
Bij het te waterlaten via een dwarshelling is altijd iets spectaculairder dan bij een langshelling, vaak is er weinig (water)ruimte aan de zijkant van een dwarshelling, waardoor het spectaculair ijkt, maar het schip toch wel veilig te water wordt gelaten.
P.S.
Jammer van de schade aan de rechterkant van het voorschip, voor de rest is het nog een mooi strak schip. (Bouwjaar 2001)
De Kaap (Bodewes) is een zeer bekwame scheepswerf, die geen risico nemen, kwaliteit vakwerk leveren, zowel nieuwbouw als van reparaties van schepen.
Dat het schip iets oversteekt is bij het droogzetten geen probleem, als het schip eenmaal op de kant staat wordt het voorschip ondersteund door 2 vijzels en kunnen alle werkzaamheden gewoon worden uitgevoerd.
Overigens bij een langshelling komt een schip ook niet vlak uit het water, hetzij voorover hangend of achterover hangend, maar gelang het schip met het voorschip of het achterschip uit het water wordt gehaald.
Bij het te waterlaten via een dwarshelling is altijd iets spectaculairder dan bij een langshelling, vaak is er weinig (water)ruimte aan de zijkant van een dwarshelling, waardoor het spectaculair ijkt, maar het schip toch wel veilig te water wordt gelaten.
P.S.
Jammer van de schade aan de rechterkant van het voorschip, voor de rest is het nog een mooi strak schip. (Bouwjaar 2001)
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Reparatiewerven.
@Harry: hoek verkeerd ingeschat
@DPLA: een langshelling kan ook zeer spectaculair zijn
Helling op.
@DPLA: een langshelling kan ook zeer spectaculair zijn
Helling op.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Reparatiewerven.
pieter53 schreef:
@DPLA: een langshelling kan ook zeer spectaculair zijn
Helling op.
Hallo Pieter,
Inderdaad spectaculair tussen de loods en het woonhuisje door naar boven.
Weet je ook waar deze scheepswerf is/of was, bestaat deze scheepswerf nog ??
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.