Leven aan boord als kind.

Alles over binnenscheepvaart
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door k-k »

Onderstaande foto heb ik al eens op het topic Steilstevens toen en nu geplaatst. Werd er aan herinnerd door de waterskiënde kinderen. We varen hier op een zondag in 1953 op het Leekstermeer, waar werd gezwommen en gewaterskied op een oude deur achter de opduwer. De deur ligt hier nog op de luiken.
1953 Leekstermeer.jpg
1953 Leekstermeer.jpg (96.53 KiB) 1036 keer bekeken
Het volgende plaatje is ook uit 1954. Hier liggen we in Wijster turf te lossen en werd er na het werk een potje gevoetbald.
1954 Voddenploeg.JPG
1954 Voddenploeg.JPG (105.81 KiB) 1036 keer bekeken
Ferwerda vroeg wat we zoal aan speelgoed hadden. Buiten de Dinky Toy Bedford, die ik had op de Hoop op Zegen kreeg ik met sinterklaas in 1955 een andere Dinky Toy. Deze keer een Esso tankauto. Truck met oplegger. Verder was er (nep)Meccano van Jafo uit Groningen. Wrijfhout weet zo wat ik bedoel. Zit even te broeden op de naam. Het was iets van Constructor Jafo Works en kwam uit de ijzerwinkel van Fongers aan de Hoendiepkade.
Herinner me opeens dat ik later wel eens onderdelen heb gehaald op een prive-adres.
Ook wij maakten schepen van hout en blik en een paar nieuwe wrijfhouten waren zo omgetoverd in een paar duwbakken. Ook hebben mijn broer en ik een electrische trein gehad (Trix Express). De rudimenten heb ik pas 10 jaar geleden opgeruimd.
Hieronder een plaatje van een Sinterklaasavond in 1962. Toen kregen we een stoommachientje, die gelijk werd getest. Groeten, Klaas.
1962 kamer Sinterklaas.JPG
1962 kamer Sinterklaas.JPG (109.75 KiB) 1036 keer bekeken
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door Kees Keijzer »

Klaas;
Je moeder kijkt maar erg bedenkelijk naar dat stoommachientje, ze vertrouwde het niet helemaal zeker?
Gr., Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door k-k »

Kees, die ziet in gedachten al schroei vlekken op haar mooie tafelblad. Het ging echter goed. Later zou mijn jongste broer zich lelijk branden, toen hij spiritus op een brandende barbecue spoot. Moeders zijn altijd bezorgd, en zo hoort het denk ik ook. Toen ik een jaar of twaalf was mocht ik bij vader's oudste broer ook wel eens spelen met een oude stoommachine. Het was meer poetsen dan spelen. Toen we in 1968 trouwden vroeg hij wat we graag zouden hebben. Ik wist dat de stoommachine nog altijd bij hem in de kast stond. In een opwelling heb ik ernaar gevraagd en gekregen. Het is een oude Doll uit 1932, die mijn oom, na een brand in een speelgoedwinkel beschadigd kocht. Een koperslager heeft er een nieuwe roodkoperen ketel op gezet. Zelf heb ik een paar jaar geleden het apparaat verder opgeknapt en het aandrijfwerk afgesteld. Af en toe laat ik hem voor de kleinkinderen (en ook voor mezelf) even lopen.
Hieronder komt nog een plaatje zoals deze er nu bijstaat. Groeten, Klaas
velasquez

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door velasquez »

Denk dat iedere jongen in de begin 60ige jaren de wens had om een stoom machine hebben.

gr.BB
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door mastodont »

al eerder getoond op een ander onderwerp dacht ik
zingen bij het urgel
het zal rond de kerst zijn denk ik ,dat kun je zien aan het brandende kaarsje
Afbeelding
mijn vader speelt Johannes de Heer denk ik
klavers kriebel noten
Gerrit zijn pyjama broek klemt wat onder de oksels :mrgreen:

linkje er bij voor wat vergelijkings- materiaal
https://archiefdienst.exsilia.net/oralhi ... tory_3.htm
dan heb je wat te lezen vandaag :wink:
gr
leo
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door k-k »

1957, broer Derk aan het schilderen. Jong geleerd is oud gedaan! Gr. Klaas
1957 Derk.JPG
1957 Derk.JPG (56.11 KiB) 1019 keer bekeken
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door mastodont »

binnen kappertje spelen als je niet in het ruim kon spelen
Afbeelding

het enige wat je nodig had was een gewillig slachtoffer(een broer of zus) die stil bleef zitten
een kam en een nat washandje om het haar nat te maken

de herkomst van het pleister op mijn voorhoofd staat beschreven in het boek "Varen "
op bladzijde 10 :wink:
gr
leo
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door k-k »

Lekker badderen in een verwarmd (lading) gangboord. We schrijven inmiddels 1970 en zijn een generatie verder!
1970 Vreeswijk Spet spet.jpg
1970 Vreeswijk Spet spet.jpg (161.29 KiB) 1018 keer bekeken
In de stuurhut werd het veel interessanter met een eigen stuurwiel. Dan kon je mee helpen draaien.
Wel aan een looplijn op de bank.

En het hondje van de stuurman zag je ook graag.
1971 Keeshond 2.jpg
1971 Keeshond 2.jpg (84.9 KiB) 1018 keer bekeken
En dan word je twee en krijg je je eerste auto. In de winkel mocht je die proberen en was er moeilijk weer af te krijgen. Hieronder op de wal te Hoogezand.
1971 Hoogezand.jpg
1971 Hoogezand.jpg (111.48 KiB) 1018 keer bekeken
En je eigen speeltuin aan dek. Hier liggen we in Groningen bij de Oostersluis. Groeten, Klaas
1971-7 Groningen 1.JPG
1971-7 Groningen 1.JPG (186.11 KiB) 1018 keer bekeken
ferwerda
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 apr 2012 14:42
Locatie: lelystad

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door ferwerda »

het is alweer laat...
en moet qua gevoel vanavon nog wel ff reageren:
Afbeelding
zo sliepen wij samen in een 2pers kooi in het achteronder
Afbeelding
na elkaar eerst welterusten getuut hadden! * tuut is friesisme voor zoen of kus!
dus voor nu..trusten,en morgen gezond weer op
laten we delen....datgene wat niet meer is
en samen herinneringen maken, vastgelegd in woord en digi-schrift!
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door k-k »

Broer uitgebreid in beeld, nu is het mijn beurt! Jong geleerd is oud gedaan, dacht ik, maar toen ik 1,5 jaar was gingen we aan de wal. Toen hield het spelen niet op, maar wel buiten dit topic. Gr. Klaas
1971 Stuurhut 1.jpg
1971 Stuurhut 1.jpg (157.23 KiB) 1018 keer bekeken
Plaats reactie