Leven aan boord als kind.

Alles over binnenscheepvaart
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door klipper »

De oudere schippers jeugd ging op hemelvaart dag met de AMVV naar land dag ergens op de Veluwe. Zij kwamen uit allerlei plaatsen in NL. Er werd ook voetbal wedstrijden georganiseerd. Dat liep niet altijd goed af, oa Rotterdammers knokken met de Groningers sommige Rdammers vlasten daar op. Maar ze kwamen wel eens van een kouwe kermis thuis, die Groningers waren ook niet mis.Ik persoonlijk vond het leuker om met de meisjes een boswandeling te maken. Later in de opgaande tijd werden er autorallys georganiseerd.Gr
SchipperWillem
Berichten: 499
Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door SchipperWillem »

Weer even ophalen! en wie zou dat lieve jongetje dan wel zijn?

Afbeelding

En een heel emotionele 14 dagen nadat onze zoon bijna verdronken is in de Maashaven, 3 dagen in levensgevaar verkeerde in het Sofia kinderziekenhuis, en nog aan het bolle gezicht te zien is dat hij nog onder de Prednison zat.
Zo'n foto geeft dan echt dubbele waarde:

Afbeelding

Groet, Willem.
m/s Concordia
Berichten: 57
Lid geworden op: 29 nov 2006 14:56

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door m/s Concordia »

Dat zal dan Tim geweest zijn.
SchipperWillem
Berichten: 499
Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door SchipperWillem »

Concordia, vandaar dat we extra zuinig op hem zijn!
Dagen tussen hoop en vrees gaat je niet in de kouwe kleren zitten, die longetjes zaten voor meer dan de helft vol met Maashavenwater.
Ze hebben verwonderd gestaan in het Sophia dat hij het heeft gered.
Maar er zijn nog mindere verhalen die je wel hoort, maar niet beseft wat het allemaal inhoud.
Wij konden nog zeggen dat we hem terug gekregen hebben.
Ook dit is een facet van het spelen aan boord, het gevaar van het dagelijks omgaan met het water,en het ontsnappen van luttele seconden aan je aandacht.
Verdere details doen hier even niet toe, het was heftig!
Groet, Willem.
m/s Concordia
Berichten: 57
Lid geworden op: 29 nov 2006 14:56

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door m/s Concordia »

Wij lagen hier tapioca te lossen Veghel, ik was hier hier ongeveer 9 jaar wat zal mijn moeder hier blij mee geweest zijn

Rinus

Afbeelding
SchipperWillem
Berichten: 499
Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door SchipperWillem »

Rinus, dat moet dan in de haven zijn geweest of aan rijksweg 1 want ik vermoed dat je bij die draaimolens het ruim niet in mocht.
En in de haven had je nogal even werk eer je leeg was, het voordeel was wel weer dat moeders korter bij de winkels was, dus er genoeg tijd was voor het natje en droogje.
Groet, Willem.
m/s Concordia
Berichten: 57
Lid geworden op: 29 nov 2006 14:56

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door m/s Concordia »

Wim

Dat zal bij van asperen of diebels geweest zijn, ik herrinner, dat mijn vader daar niet zo een fan van was maar als Albert v/d Boom of dhr Kappers besloten dat het moest dan gebeurde dat ook, bij van Asperen duurde het met 300 ton tapioca volgens mij 24 uur, bij diebels ging het wel sneller maar hoeveel weet ik niet precies, dat zal jij misschien nog wel weten of Kees Keijzer ?
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door Kees Keijzer »

Ja, Rinus;
We hebben daar in Veghel heel wat historie liggen, zelf kwam ik in 1959 aan boord zo van de Lagere school.
Verhoeven voerde toen het bewind voor Kappers.
Bij de Diebels stonden toen die grote silo's nog niet alleen een klein zuigertje, de van Asperen was toen een grote zuiger, Rijksweg 1 was er ook nog niet.
Hier een paar foto's uit die tijd uit de boeken van Wrijfhout;
Dit is de eerste Diebels;
Afbeelding
Hier de van Asperen, onder het kraantje ligt de "Pax" van Oele te lossen later voer dat schip met een grote nieuwe roef er op op het laatst voer het schip als "Door Vertrouwen" van J&K Vlot. er schuin op zij ligt de "Wilhelmina" met schipper M van Dijke onder de zuiger;
Afbeelding
En dan het begin van de fabrieken aan de rijksweg, Rijksweg 1 , het kastje voor de spits is de "Wilhelmina"van Brugt Diepeveen;
Afbeelding
Komt uit de tijd dat ik zelf een jaar of veertien was.
De plaatjes met dank aan Wrijfhout.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door Binnenvaarder »

Mijn vrouw denkt nog steeds dat deze foto fake is. Volgens haar kon ik nooit in de mast geklommen zijn, stijve hark etc. Ze denk dat de mast plat gelegd is en ik er aan vastgebonden ben en nadien de mast weer overeind is gezet -☺
Afbeelding
Deze foto is ergens in midden Duitsland genomen, weet niet meer waar.
Afbeelding
Zo vermaakten wij ons tussen 1957 en 1960.
Afbeelding
Afbeelding
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door klipper »

het schip wat in de haven van Veghel bij de Wilhelmina onder de kraan zakgoed ligd te lossen is de Pax van fam Oelen, later een andere opbouw. Het is geen spits maar een soort kastje. Ik heb het aan de zoon van Hr oelen laten weten, hij had de foto nog nooit gezien. Over de Wilhelmina volgens mij voer daar een Van Dijk mee, maar misschien heb ik het fout. Gr
Plaats reactie