Leven aan boord als kind.

Alles over binnenscheepvaart
k-k
Berichten: 6025
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door k-k »

Mannen (en vrouw, bedenk ik me opeens), bedankt voor de felicitaties. 65 jaar geleden onderging ik hetzelfde "lot" als Marten.
In Groningen bij Steenmeijer op de foto. Kijk maar!
1947 Klaas.jpg
1947 Klaas.jpg (82.87 KiB) 804 keer bekeken
Ook ik kreeg later een Dinky Toy Bedford, met kiepbak.
Helaas ben ik die aan het Leekstermeer kwijt geraakt.
60 jaar geleden kreeg ik mijn eerste fiets. Het fietsen vond ik niet moeilijk, maar het op en afstappen wel. Natuurlijk was de fiets veel te groot en begon het met klossen op de trappers.
Hieronder zit ik op mijn tweede fiets. Rechts op de achtergrond, een stukje van mijn eerste kosthuis.
1955 Oostwold.JPG
1955 Oostwold.JPG (153.78 KiB) 804 keer bekeken
Groeten, Klaas
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door Wrijfhout »

OLFO een begrip in het Westerkwartier, fotograaf Hazenberg uit Oldekerk. Hij ging alle scholen en dorpsfeesten af om kindertjes te fotograferen,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
ferwerda
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 apr 2012 14:42
Locatie: lelystad

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door ferwerda »

klaas
wat heb jij daar een schattig pakje aan! zo te zien aan de knopen is het nog een luierbroekje.
tja ik ben een moeder/vrouw dus en kijk graag naar de mode van toen!
mannen kijken toch anders naar foto-details.
wat ik weet van eigen , speelgoed is dat ik een pop had, maar die door mijn broer nog ernstig mishandeld werd.
met een groot gezin moesten we verder een hoop delen,
Afbeelding
met 12 jaar nog steeds geen eigen fiets!
we hebben hier met de damco 100 kurk geladen (waar vreselijk grote spinnen in en door kropen! :shock: ) geen idee in welke haven dit is
en wat de kleding aan gaat.........vast geen dure merken!

ben een hoop foto's tegengekomen dus reageer maar op jullie reacties
zoals deze, waar mijn jongste zusje opstaat, spelend bij de jochies van het sleepschip thomas uit r'dam
wie weet herkent iemand dat schip

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
laten we delen....datgene wat niet meer is
en samen herinneringen maken, vastgelegd in woord en digi-schrift!
Jan Walpot
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 dec 2006 18:35
Locatie: Giessenburg

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door Jan Walpot »

Van harte gefeliciteerd Klaas.

De volgende 2 foto's zijn genomen aan boord van de Dordrecht 10 waarop mijn vader toen stuurman was.
Van deze tijd herinner ik me niets meer.
Afbeelding
Samen met mijn moeder en zo te zien bij Kaub.
Afbeelding
Afvarig te Oberwesel.
Afbeelding
Op de brug van de Dordrecht 11.
In de stuurhut van de Dordrecht 11 was achterin een bank met deksel die dienst deed als bergruimte.
Toen we op een zondag niet de wal op mochten, om onze kleren niet vuil te maken, hebben mijn broer en ik ons verstopt in deze bank.
Onze schoenen hadden we ook meegenomen in de bank.
Onze ouders hebben toen alles afgezocht en als ze riepen gaven wij geen antwoord.
Als kind sta je er niet bij stil wat je je ouders op zo'n moment aandoet maar toen op een gegeven moment het deksel werd opgetild was voor ons de lol ook helemaal over.
Afbeelding
Tijdens schoolvakantie op het roefdek van de Dordrecht 11.
Groeten, Jan.
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door Jan Stolp »

Onze jongste had zich verstopt achter het wasgoed wat op de verwarming hing in de roef.Ook niks zeggen,hij kon niet over boord zijn gegaan maar toch kijken met de verrekijker in het zog etc.
Uiteindelijk vonden we hem ,hijzelf was zich van geen kwaad bewust......
Groet jan
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door Kees Keijzer »

Klaas;
Gefeliciteerd en welkom bij de 65+ club :D
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
velasquez

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door velasquez »

Afbeelding
Afbeelding

Ook een bezigheid als het water warm genoeg, en dat is snel, en het schip stil in haven of rivier ligt.
foto`s is van jaren 30.
gr.BB
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door Fluks »

Op het roefdek van de sleepkempenaar was meer ruimte,dan in de roef van de spits.

Afbeelding
Groeten,Arie.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door Kees Keijzer »

Hier ook iets wat bij mijn jeugd aan boord hoort;
Het boekje waarin bij gehouden werd in het kader van het ligplaatsonderwijs waar en wanneer je een school bezocht had;
<script src='https://img21.imageshack.us/shareable/?i ... p.jpg&p=tl' type='text/javascript'></script><noscript>Afbeelding</noscript>
Afbeelding
Hier de stempeltjes van de scholen die ik bezocht hebt in die twee jaar voordat ik naar het internaat ging;
Afbeelding
Afbeelding
Wat ik me nog herinner dat ik ook in Nederhemert naar school geweest ben toen we daar in 1954 gelost hebben, ook ging ik in de bietencampagnes op onze vaste laadplaats Kamperland naar school maar die stempelden niet.
En hier de tijd dat ik op school zat in Rotterdam in de Eendrachtsstraat en later Duijststraat toen ik op het internaat zat, alleen heeft meester Schenk zich één jar vergist, ik ben namelijk nov. 1954 naar het internaat gegaan, kiijk maar naar de presentielijst; de laatste dag in Stampersgat was 18 nov. 1954.
Afbeelding
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6025
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door k-k »

Eerst een plaatje uit 1955, genomen aan het Esso depot te Groningen, Samen met broer Derk op de trunk van de Alioth.
1955 Groningen 1.JPG
1955 Groningen 1.JPG (63.41 KiB) 790 keer bekeken
Hieronder een foto genomen tijdens een reis naar Antwerpen in 1959. We dachten in de Schaar van de Noord te zitten. Het oponthoud gebruikt om even te zwemmen. In de poelen zat zelfs nog vis!
1959 Westerschelde Sch. vd Noord.JPG
1959 Westerschelde Sch. vd Noord.JPG (61.52 KiB) 790 keer bekeken
Groeten, Klaas
Plaats reactie