Leven aan boord als kind.

Alles over binnenscheepvaart
ferwerda
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 apr 2012 14:42
Locatie: lelystad

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door ferwerda »

jeetje..wat 'n reacties qua foto's..
waterplezier dus!
aan boord op de damco 100 voor de stuurhut,bovenop de roef van het keuken/woongedeelte
Afbeelding

en wie ging waterskieën naast het schip op een houten luik terwijl je op stroom lag?
vond ik altijd erg spannend!
laten we delen....datgene wat niet meer is
en samen herinneringen maken, vastgelegd in woord en digi-schrift!
visje

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door visje »

ferwerda schreef:he visje......
wat een mazzel had jij als kind!
een dinkytoy....
die kosten nu kapitalen!
maarre heb je ook nog foto's van je jeugd op die steilsteven...........
106 ton is niet veel, dus weinig woonruimte
herinner je daar nog iets van ook?

ben blij met alle reacties trouwens!!
en..het maakt bij mezelf ook het nodige los............
komt nog.....
ben wat dat betreft net als d'ouwe schipper: je schrijft wat, leest reactie en de boel gaat weer stromen...
er zijn van het roefje niet veel foto s ik zal bij mijn moeder nog wel eens kijken
als ik kijk wat wij hadden waren wij allemaal tevreden kinderen
en blij als wij iets kregen
ik was denk ik een jaar of 7 dat ik van de buurvrouw (doka tillema) een plastic wagen met 4 paarden ervoor kreeg sinterklaas was bij hun langs geweest ik kon weer spelen
wat mij nog wel veel bezig houd was die tijd in maasbracht
voor de oude sluis s`avonds aan de wal verstoppertje spelen
ik denk soms wel 15 of 20 kinderen 8 tot ik denk zo 25 jaar
bijna allemaal van schepen van 100 tot 130 ton de broers jan in hemmo delhaas dina delhaas henk de koe ina waker marie huigen
die had nog een broer henk kool er was nog dochter van de jonge en zo waren er nog veel meer noem ze maar

gr marten
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door klipper »

De parkhaven in Rotterdam was ook zo een gezellige plek ,altijd vol met schepen. Op de meeste schepen waren wel kinderen aan boord, van alle leeftijden, s avonds met een heel stel aan de wal heel veel plezier. Wij waren soms niet blij als wij weer moesten vertrekken. Het lag er ook aan waar het naar toe was. Gr
pionier
Berichten: 674
Lid geworden op: 18 apr 2007 18:57
Locatie: Dordrecht

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door pionier »

en wie ging waterskieën naast het schip op een houten luik terwijl je op stroom lag?
vond ik altijd erg spannend![/quote]


Afbeelding
Op het Dortmund Eemskanaal in 1962, naast het ouderlijk schip, Wim Pionier aan het waterskien.
Een lang touw op de voorste bolder en dan kon je afscheren. Als je het evenwicht
verloor dan moest je naar de wal zwemmen eruit klimmen, het schip achterna rennen
en met de zwierboom weer aan boord. Vader lag dan afgestopt te wachten, dat is me wel eens overkomen :lol:

Groet Wim Pionier :D
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door Wrijfhout »

Zo'n actie heb ik ook eens voor mijn neus zien gebeuren, ik had het niet gedurfd en terug aan boord komen nadat je er af gevallen was lijkt mij ook niet zo makkelijk...

Afbeelding
Grietje, schipper Hamstra van Groningen bij de spoorbrug van Zuidhorn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
zo doe je dat dus...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door Kees Keijzer »

klipper schreef:De Parkhaven in Rotterdam was ook zo een gezellige plek ,altijd vol met schepen. Op de meeste schepen waren wel kinderen aan boord, van alle leeftijden, s avonds met een heel stel aan de wal heel veel plezier. Wij waren soms niet blij als wij weer moesten vertrekken. Het lag er ook aan waar het naar toe was. Gr
Over gezellige boel gesproken in de Parkhaven;
Afbeelding
dit is een foto van de trouwdag van m'n eerste huwelijk :D in ca. 1953 op de luiken van het ouderlijk schip in de Parkhaven.
De bruid was een dochtertje van Neef van de "Liad" het schip waarvan de opbouw in beeld is, ik dacht dat ze Henny heette :oops:als iemand me verbeterd, ook goed, de bruidegom was ikke.
Bruidsmeisjes v.l.n.r. Mijn zus Joke, Hanna Neef zus van de bruid en mijn oudste zus Janneke.
Als de grote jongens zich gingen vervelen gingen ze deze dingen doen;
Afbeelding
Sjoerd Pinkster zit op het anker van de klipperaak "Emanuel" van z'n vader de krant te lezen, Gerrit van Boekhuizen van de "Betuwe" staat klaar om de vang los te draaien en Arie neef van de "Avontuur"heeeft de dekstoopper in de handen om de schijf los te slaan...
De geschiedenis verteld dat Sjoerd is droog gebleven :D
Foto via Klipper
Hier nog een beetje jeugd bij ons op de roef in 1963;
Afbeelding
Boven v.l.n.r. Jan Klinge "Edda",ikke, Gijs van Broekuizen "Betuwe" op de voorgrond Ria Lenten "Jarie" en mijn zus Joke.
Zo even weer genoeg we gaan verde rzoeken.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door Fluks »

Van een niet niet zo populaire buurman hebben we eens zijn roeiboot aan de wal gezet en een paar grasveldje weggesleept.
Groeten,Arie.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door klipper »

Nog wat over de jeugd aan de Parkhaven, voor de wat oudere jeugd was het leuk als er eens een roef vrij was . dan konden wij met een heel stel gezellig buurten. Het Bijzondere was dat het vaak op een van de kleinere schepen was, je stond er versteld van hoeveel gasten er in zo een roefje konden. (oaRisico Ramstijn een Roozendaals klippertje) Gr
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door mastodont »

voor het geval dat er nog mensen zijn die na het lezen van 560 pagina's jeugd nog niet zeker weten dat ook ik een jeugd had de volgende
in het ruim van de Bona Spes
Afbeelding
ik op de kar met een 1 pk Gerrit er voor
de draden werden vaak door mijn vader uit het ruim gehaald omdat wij ons langs het schuine schot naar boven trokken aan die draden
niet dat het echt veel hielp want met een aanloop kort langs de zij kwamen we wel halverwege het schot en trokken ons dan aan de spanten in de zij naar boven
mijn moeder heeft wat angsten uitgestaan
gr
leo
ferwerda
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 apr 2012 14:42
Locatie: lelystad

Re: Leven aan boord als kind.

Bericht door ferwerda »

na de prachtige foto's van wrijfhout..........
zijn er ook foto's van jullie als kind/jeugd met een wrijfhout in handen??????? :lol:
zal toch wel!
laten we delen....datgene wat niet meer is
en samen herinneringen maken, vastgelegd in woord en digi-schrift!
Plaats reactie