Kraak
Re: Kraak
Van daar mijn opmerking (tussen haakjes): brandmerken liegen (meestal) niet.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Kraak
Hier nog iets over een kraak die van mijn geboortedorp voer als beurtschip, de KOOPHANDEL van C.J. Goumare uit Stad aan 't Haringvliet, hier de gegevens uit de liggers;
https://www.lvbhb.org/LSD/top/common/Q_D ... ode=Ga961N
En nog twee foto's in de thuishaven;
Op de eerste foto zie het schip heel goed, het klippertje buiten op is de SPES SALUTIS van Jelier, het scheepje vaart nog als recreatie schip, de andere klipperkop zou wel eens de klipperaak ALPHA van onze opa Leen Keijzer kunnen zijn maar dat weet ik niet zeker.
Op de tweede foto zie je het schip op aan de sb zijde. en is de roef en de machinekamer donker geverfd.
Groet, Kees.
https://www.lvbhb.org/LSD/top/common/Q_D ... ode=Ga961N
En nog twee foto's in de thuishaven;
Op de eerste foto zie het schip heel goed, het klippertje buiten op is de SPES SALUTIS van Jelier, het scheepje vaart nog als recreatie schip, de andere klipperkop zou wel eens de klipperaak ALPHA van onze opa Leen Keijzer kunnen zijn maar dat weet ik niet zeker.
Op de tweede foto zie je het schip op aan de sb zijde. en is de roef en de machinekamer donker geverfd.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Kraak
Rederij “DE BLAUWE STER” opgericht in 1874 had in mei 1876 acht kraakschepen in de vaart en waren er twee in aanbouw. Op een na (de Eendracht) hadden deze schepen vrouwennamen. In een advertentie in werden deze schepen genoemd.
Advertentie Algemeen Handelsblad 18 mei 1876
Van de Sophia en de Catharina heb ik geen gegevens kunnen vinden. Alle andere schepen zijn in ieder geval gebouwd in Krimpen a/d IJssel.
Alleen van de Wilhelmina en de Johanna is bekend dat zij door werf Otto zijn gebouwd.
Nu heeft Rederij “De Blauwe Ster” nog meer kraken dan deze tien gehad. Dat waren de Betsij (ook Betsy), Geertruida, Cato, Constantia, Cornelia, Feijenoord 1 en de Feyenoord II. Allemaal weer te Krimpen a/d IJssel gebouwd. De Cornelia en de Feijenoord 1 zijn van werf Otto, de rest onbekend.
Nu heb ik een foto gevonden op de site van het Nationaal Archief.
Nationaal Archief. Collectie Het Leven (LEVEN 022) Rotterdam De Kolk 1919
Hier ligt een schip met de naam ELIZABETH groot op de kont. Dit type kont komt overeen met de kont van de kraak die nu bij het Witte Huis in Rotterdam ligt. Zie de foto's die ik plaatste op 14 feb.
Het is nu aantrekkelijk om te denken dat dit de Blauwe Ster-kraak ELIZABETH is.
Rederij “DE BLAUWE STER” had een eigen sleepboten. Ik denk dat deze Blauwe Ster-kraken niet waren uitgerust als zeilschepen. In 1875 werd er geadverteerd dat er een geregelde stoomsleepdienst was tussen Amsterdam en Rotterdam en dat de MARIE zondagochtend 10 april vanuit Amsterdam van ligplaats “Amstelwacht” zou vertrekken. (Deze ligplaats moet in de Binnen-Amstel zijn geweest. Juiste locatie is nog onbekend)
Wat bij de ELIZABETH opvalt is de lange roef waarop wel twee lichtkappen zijn maar verder geen ramen. Of er moet er net een raampje achter de paal zitten. Volgens mij heeft dit schip licht gebogen ijzeren luiken en een voor kraken vrij hoge den.
Mocht er interesse zijn in de gegevens van de 17 Blauwe Ster-kraken zoals ik ze heb. Dan wil ik die wel plaatsen.
Groet K.T.
https://schepen-en-schippers-van-bergen- ... jouwweb.nl
Advertentie Algemeen Handelsblad 18 mei 1876
Van de Sophia en de Catharina heb ik geen gegevens kunnen vinden. Alle andere schepen zijn in ieder geval gebouwd in Krimpen a/d IJssel.
Alleen van de Wilhelmina en de Johanna is bekend dat zij door werf Otto zijn gebouwd.
Nu heeft Rederij “De Blauwe Ster” nog meer kraken dan deze tien gehad. Dat waren de Betsij (ook Betsy), Geertruida, Cato, Constantia, Cornelia, Feijenoord 1 en de Feyenoord II. Allemaal weer te Krimpen a/d IJssel gebouwd. De Cornelia en de Feijenoord 1 zijn van werf Otto, de rest onbekend.
Nu heb ik een foto gevonden op de site van het Nationaal Archief.
Nationaal Archief. Collectie Het Leven (LEVEN 022) Rotterdam De Kolk 1919
Hier ligt een schip met de naam ELIZABETH groot op de kont. Dit type kont komt overeen met de kont van de kraak die nu bij het Witte Huis in Rotterdam ligt. Zie de foto's die ik plaatste op 14 feb.
Het is nu aantrekkelijk om te denken dat dit de Blauwe Ster-kraak ELIZABETH is.
Rederij “DE BLAUWE STER” had een eigen sleepboten. Ik denk dat deze Blauwe Ster-kraken niet waren uitgerust als zeilschepen. In 1875 werd er geadverteerd dat er een geregelde stoomsleepdienst was tussen Amsterdam en Rotterdam en dat de MARIE zondagochtend 10 april vanuit Amsterdam van ligplaats “Amstelwacht” zou vertrekken. (Deze ligplaats moet in de Binnen-Amstel zijn geweest. Juiste locatie is nog onbekend)
Wat bij de ELIZABETH opvalt is de lange roef waarop wel twee lichtkappen zijn maar verder geen ramen. Of er moet er net een raampje achter de paal zitten. Volgens mij heeft dit schip licht gebogen ijzeren luiken en een voor kraken vrij hoge den.
Mocht er interesse zijn in de gegevens van de 17 Blauwe Ster-kraken zoals ik ze heb. Dan wil ik die wel plaatsen.
Groet K.T.
https://schepen-en-schippers-van-bergen- ... jouwweb.nl
Re: Kraak
Natuurlijk plaatsen!
Het is scheepvaarthistorie dus de moeite waard.
Ik zal nog even achter 'Amstelwacht' aan gaan.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Kraak
Ja, Gerben daar heb ik ook op zitten turen.
Jammer genoeg ben ik een paar jaar geleden een map kwijt geraakt waarin ik veel gegevens had van ijzeren kraken die voor 1880 waren gebouwd.
Ook van de hieronder staande Blauwe Ster-kraken had ik veel gegevens. Gegevens van latere eigenaren. Die mis ik dus.
AFKORTINGEN:
IVR = Internationale Vereniging het Rijnschepen Register
SMD = Liggers Scheepsmetingsdienst
BELANGRIJK is het volgende: alle kraken die in het IVR voorkomen hebben als maat 25.00 x 6.00 meter. Nu is het gekke dat wanneer er ook gegevens zijn van de SMD die een andere (kleinere) maat geven. Ik ben geneigd om de maten van de SMD voor waar aan te nemen.
1. MARIE geb. Krimpen a/d IJssel 1874 (IVR 1898)
(ook MARIA) 25.00 x 6.00 x 2.10 110 ton (IVR 1908)
eigenaar: Reederij De Blauwe Ster (IVR 1882,98 en 1908)
schipper: J. van Leeuwen (IVR 1882 en 1898)
schipper: R. van der Meulen (IVR 1908)
2. EENDRACHT geb. Krimpen a/d IJssel 1874 (SMD 1901)
(ook EENDRACHT 1) 21.00 x 4.48 103 ton (SMD 1901)
eig. P. Pama te Amsterdam (SMD 1901)
3. MARGARETHA geb. Krimpen a/d IJssel 1875
106 ton (IVR 1882)
eigenaar: Reederij De Blauwe Ster (IVR 1882)
schipper: A.J. van Vliet (IVR 1882)
4. JOHANNA geb. werf J. Otto te Krimpen a/d IJssel 1875 (SMD 1901)
22.60 x 4.40 109 ton (SMD 1901)
99 ton (IVR 1898)
eigenaar: Reederij De Blauwe Ster (IVR 1882 en 1898)
schipper: F.de Jong (IVR 1882 en 1898)
5. WILHELMINA geb. te Krimpen a/d IJssel 1875
geb. werf Otto te Krimpen a/d IJssel 1876 (SMD 1901)
22.50 x 4.48 114 ton (SMD 1901)
25.00 x 6.00 110 ton (IVR 1908)
eigenaar: Reederij De Blauwe Ster (IVR 1882,98 en 1908)
eigenaar: Reederij De Blaauwe Ster (SMD 1901)
schipper: H.Wijnands (IVR 1882 en 1898)
schipper: G. Kooij (IVR 1908)
6. FRANCISCA geb. Krimpen a/d IJssel 1878 ?
22.50 x 4.48 113 ton (SMD 1901)
105 ton (IVR 1882)
eigenaar: Reederij De Blauwe Ster (IVR 1882)
eigenaar: Reederij De Blaauwe Ster te Rotterdam (SMD 1901)
schipper: J.A. de Ruiter (IVR 1882)
7. JANNETJE geb. werf Van der Giessen te Krimpen a/d IJssel 1876 (SMD 1902)
22.60 x 4.48 113 ton (SMD 1902)
105 ton (IVR1898)
eigenaar: Reederij De Blauwe Ster (IVR 1882 en 1898)
eigenaar: Reederij De Blaauwe Ster te Rotterdam (SMD 1902)
schipper: A. Wijnands (IVR 1882 en 1898)
Van naam en eigenaar veranderd 1906. ‘Nooit Gedacht’ van J. Krist te Amsterdam.
8. SOPHIA
9. ELIZABETH geb. Krimpen a/d IJssel 1877 (IVR 1882,98 en 1908)
(ook ELISABETH) 25.00 x 6.00 x 2.10 110 ton (IVR 1908)
eigenaar: Reederij De Blauwe Ster (IVR 1882, 98 en 1908)
schipper: H. Verbeek (IVR 1882,1898 en 1908)
10. CATHARINA
11. BETSIJ geb. Krimpen a/d IJssel 1876 (IVR 1882)
(ook BETSY) 25.00 x 6.00 x 2.10 110 ton (IVR 1908)
23.05 x 4.50 111 ton (SMD 1917)
eigenaar: Reederij De Blauwe Ster (IVR 1882,98 en 1908)
schipper: M. Staal (IVR 1882 en 1898)
schipper: P. Lutter (IVR 1908)
eigenaar: NV Kraakschip Betsij te Rotterdam (SMD 1917) bouwplaats is hier Rotterdam zonder jaar !
12. GEERTRUIDA geb. Krimpen a/d IJssel 1876
25.00 x 6.00 x 2.10 110 ton (IVR 1908)
eigenaar: Reederij De Blauwe Ster (IVR 1882,98 en 1908)
schipper: M. van Geijl (IVR 1882 en 1898)
schipper: J.C. Kraan (IVR 1980)
13. CATO geb. Krimpen a/d IJssel 1877
25.00 x 6.00 x 2.10 110 ton (IVR 1908)
eigenaar: Reederij De Blauwe Ster (IVR 1882, 98 en 1908)
schipper: L.J. de Swart (IVR 1882 en 1898)
schipper: J.Vorselman (IVR 1908)
14. CONSTANTIA geb. Krimpen a/d IJssel 1877 (IVR 1882)
22.50 x 4.40 112 ton (SMD 1901)
25.00 x 6.00 x 2.10 110 ton (IVR 1908)
eigenaar: Reederij De Blauwe Ster (IVR 1882,98 en 1908)
schipper: C. van Mudde (IVR 1882 en 1898)
schipper: J. Smit (IVR 1908)
Volgens SMD 1901 gebouwd werf Otto 1875.
15. CORNELIA geb. werf Otto te Krimpen a/d IJssel 1877 (SMD 1901)
22.50 x 4.48 116 ton (SMD 1901)
25.00 x 6.00 x 2.10 110 ton (IVR 1908)
eigenaar: Reederij De Blauwe Ster (IVR 1882,98 en 1908)
eigenaar: Reederij De Blaauwe Ster te Rotterdam (SMD 1901)
schipper: Jacob van Heyningen (IVR 1882 en 1898)
schipper: J. Lutter (IVR 1908)
eigendoms- en naamswijziging 1908 (SMD 1908)
16. FEIJENOORD 1 geb. werf Otto te Krimpen a/d IJssel 1876 (SMD 1901)
22.50 x 5.14 135 ton (SMD 1901)
eigenaar: Reederij De Blaauwe Ster te Rotterdam (SMD 1901)
17. FEYENOORD II geb. Krimpen a/d IJssel 1877 (SMD 1914)
23.20 x 5.15 138 ton (SMD 1914)
eigenaar: Reederij De Blaauwe Ster te Rotterdam (SMD 1914)
Dit waren de kraken van Rederij De Blauwe Ster. Ze hadden ook andere schepen en sleepboten.
Groet K.T.
Jammer genoeg ben ik een paar jaar geleden een map kwijt geraakt waarin ik veel gegevens had van ijzeren kraken die voor 1880 waren gebouwd.
Ook van de hieronder staande Blauwe Ster-kraken had ik veel gegevens. Gegevens van latere eigenaren. Die mis ik dus.
AFKORTINGEN:
IVR = Internationale Vereniging het Rijnschepen Register
SMD = Liggers Scheepsmetingsdienst
BELANGRIJK is het volgende: alle kraken die in het IVR voorkomen hebben als maat 25.00 x 6.00 meter. Nu is het gekke dat wanneer er ook gegevens zijn van de SMD die een andere (kleinere) maat geven. Ik ben geneigd om de maten van de SMD voor waar aan te nemen.
1. MARIE geb. Krimpen a/d IJssel 1874 (IVR 1898)
(ook MARIA) 25.00 x 6.00 x 2.10 110 ton (IVR 1908)
eigenaar: Reederij De Blauwe Ster (IVR 1882,98 en 1908)
schipper: J. van Leeuwen (IVR 1882 en 1898)
schipper: R. van der Meulen (IVR 1908)
2. EENDRACHT geb. Krimpen a/d IJssel 1874 (SMD 1901)
(ook EENDRACHT 1) 21.00 x 4.48 103 ton (SMD 1901)
eig. P. Pama te Amsterdam (SMD 1901)
3. MARGARETHA geb. Krimpen a/d IJssel 1875
106 ton (IVR 1882)
eigenaar: Reederij De Blauwe Ster (IVR 1882)
schipper: A.J. van Vliet (IVR 1882)
4. JOHANNA geb. werf J. Otto te Krimpen a/d IJssel 1875 (SMD 1901)
22.60 x 4.40 109 ton (SMD 1901)
99 ton (IVR 1898)
eigenaar: Reederij De Blauwe Ster (IVR 1882 en 1898)
schipper: F.de Jong (IVR 1882 en 1898)
5. WILHELMINA geb. te Krimpen a/d IJssel 1875
geb. werf Otto te Krimpen a/d IJssel 1876 (SMD 1901)
22.50 x 4.48 114 ton (SMD 1901)
25.00 x 6.00 110 ton (IVR 1908)
eigenaar: Reederij De Blauwe Ster (IVR 1882,98 en 1908)
eigenaar: Reederij De Blaauwe Ster (SMD 1901)
schipper: H.Wijnands (IVR 1882 en 1898)
schipper: G. Kooij (IVR 1908)
6. FRANCISCA geb. Krimpen a/d IJssel 1878 ?
22.50 x 4.48 113 ton (SMD 1901)
105 ton (IVR 1882)
eigenaar: Reederij De Blauwe Ster (IVR 1882)
eigenaar: Reederij De Blaauwe Ster te Rotterdam (SMD 1901)
schipper: J.A. de Ruiter (IVR 1882)
7. JANNETJE geb. werf Van der Giessen te Krimpen a/d IJssel 1876 (SMD 1902)
22.60 x 4.48 113 ton (SMD 1902)
105 ton (IVR1898)
eigenaar: Reederij De Blauwe Ster (IVR 1882 en 1898)
eigenaar: Reederij De Blaauwe Ster te Rotterdam (SMD 1902)
schipper: A. Wijnands (IVR 1882 en 1898)
Van naam en eigenaar veranderd 1906. ‘Nooit Gedacht’ van J. Krist te Amsterdam.
8. SOPHIA
9. ELIZABETH geb. Krimpen a/d IJssel 1877 (IVR 1882,98 en 1908)
(ook ELISABETH) 25.00 x 6.00 x 2.10 110 ton (IVR 1908)
eigenaar: Reederij De Blauwe Ster (IVR 1882, 98 en 1908)
schipper: H. Verbeek (IVR 1882,1898 en 1908)
10. CATHARINA
11. BETSIJ geb. Krimpen a/d IJssel 1876 (IVR 1882)
(ook BETSY) 25.00 x 6.00 x 2.10 110 ton (IVR 1908)
23.05 x 4.50 111 ton (SMD 1917)
eigenaar: Reederij De Blauwe Ster (IVR 1882,98 en 1908)
schipper: M. Staal (IVR 1882 en 1898)
schipper: P. Lutter (IVR 1908)
eigenaar: NV Kraakschip Betsij te Rotterdam (SMD 1917) bouwplaats is hier Rotterdam zonder jaar !
12. GEERTRUIDA geb. Krimpen a/d IJssel 1876
25.00 x 6.00 x 2.10 110 ton (IVR 1908)
eigenaar: Reederij De Blauwe Ster (IVR 1882,98 en 1908)
schipper: M. van Geijl (IVR 1882 en 1898)
schipper: J.C. Kraan (IVR 1980)
13. CATO geb. Krimpen a/d IJssel 1877
25.00 x 6.00 x 2.10 110 ton (IVR 1908)
eigenaar: Reederij De Blauwe Ster (IVR 1882, 98 en 1908)
schipper: L.J. de Swart (IVR 1882 en 1898)
schipper: J.Vorselman (IVR 1908)
14. CONSTANTIA geb. Krimpen a/d IJssel 1877 (IVR 1882)
22.50 x 4.40 112 ton (SMD 1901)
25.00 x 6.00 x 2.10 110 ton (IVR 1908)
eigenaar: Reederij De Blauwe Ster (IVR 1882,98 en 1908)
schipper: C. van Mudde (IVR 1882 en 1898)
schipper: J. Smit (IVR 1908)
Volgens SMD 1901 gebouwd werf Otto 1875.
15. CORNELIA geb. werf Otto te Krimpen a/d IJssel 1877 (SMD 1901)
22.50 x 4.48 116 ton (SMD 1901)
25.00 x 6.00 x 2.10 110 ton (IVR 1908)
eigenaar: Reederij De Blauwe Ster (IVR 1882,98 en 1908)
eigenaar: Reederij De Blaauwe Ster te Rotterdam (SMD 1901)
schipper: Jacob van Heyningen (IVR 1882 en 1898)
schipper: J. Lutter (IVR 1908)
eigendoms- en naamswijziging 1908 (SMD 1908)
16. FEIJENOORD 1 geb. werf Otto te Krimpen a/d IJssel 1876 (SMD 1901)
22.50 x 5.14 135 ton (SMD 1901)
eigenaar: Reederij De Blaauwe Ster te Rotterdam (SMD 1901)
17. FEYENOORD II geb. Krimpen a/d IJssel 1877 (SMD 1914)
23.20 x 5.15 138 ton (SMD 1914)
eigenaar: Reederij De Blaauwe Ster te Rotterdam (SMD 1914)
Dit waren de kraken van Rederij De Blauwe Ster. Ze hadden ook andere schepen en sleepboten.
Groet K.T.
Re: Kraak
Voorlopig kom ik niet verder dan dat de Blauwe Ster op Amstel 77 gezeten heeft.
Dat wil zeggen bij de Magere brug.
En ik vond deze tekst:
Dat wil zeggen bij de Magere brug.
En ik vond deze tekst:
waarbij opgemerkt kan worden dat de stoombeurtschepen met de naam Stad Amsterdam vaak bij het oude Vrouwenhuis van de Diaconie aan de Amstel, dat is een klein eindje stroomopwaarts van de Magere Brug, ligplaats hadden.1904, des voormiddags om half twaalf uur aan de Rijksambtenaren te Amsterdam in de Sectie Amstel - aan de Amstelwacht - ter fine van visitatie zijn aangeboden twee kisten gemerkt A 1899/90 aangebracht van Antwerpen met het stoomschip ,,Stad Amsterdam IV”
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Kraak
Foto van 1905 met zicht op de Hemmes in Zaandam.
Op de landtong links zit Kramer Scheepsmotoren sinds lange tijd.
Groeten
Jan
Op de landtong links zit Kramer Scheepsmotoren sinds lange tijd.
Groeten
Jan
- Bijlagen
-
- Kraak in de Zaan b.jpg (100.28 KiB) 2219 keer bekeken
-
- Kraak in de Zaan.jpg (123.76 KiB) 2219 keer bekeken
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: Kraak
Kwam de Kora tegen in de archieven van Jonker en Stans, is dit een Kraak ?
Karel