Prachtig hoor;de Cruise van Kroes!
Al ruim 7 jaar aan de wal, dan zie je vrij veel nieuwe dingen,bv oude sluis Sambeek;mooi rechthoekig nu en zonder middendeur!
En de nieuwe sluis van Ivoz-Ramet; ligt dat 55m sluisje er nog tussen of lijkt dat zo?
En ook veel oude bekenden zoals Gendtia en Factotum.
Die "Oude Jan" ligt normaal in Hasselt (NL) en fungeert daar ook als B&B.
Goed gedaan Jan!
Gr. Jan.
Rusland- Donau- en andere cruises.
Re: Rusland- Donau- en andere cruises.
55-metersluisje is verdwenen. In Neuville zijn ook plannen voor een grote sluis, maar steeds meer mensen vragen zich waarvoor.
4-Baks duwvaart zie ik zo gauw niet de Maas op gaan. Sowieso waarheen?
4-Baks duwvaart zie ik zo gauw niet de Maas op gaan. Sowieso waarheen?
Re: Rusland- Donau- en andere cruises.
Dag 6.
Op het gemak weg uit Dinant. Achteruit naar de sluis om rond te gaan.
Houdt niet veel over voor en achter.
En de sluis van Dinant.
Voor de spoorbrug van Anhée moest/moet de boel echt wel plat. En die zal zo snel niet verhoogd worden.
Op het gemak weg uit Dinant. Achteruit naar de sluis om rond te gaan.
Houdt niet veel over voor en achter.
En de sluis van Dinant.
Voor de spoorbrug van Anhée moest/moet de boel echt wel plat. En die zal zo snel niet verhoogd worden.
Re: Rusland- Donau- en andere cruises.
Die zwembad boot in Profondeville heeft toch aardig stand gehouden. Die lag er 55 jaar terug al.
Re: Rusland- Donau- en andere cruises.
We hadden het er al over gehad aan boord, "DE lat". Bekend en berucht op de Maas en de Samber.
Als je een grote mond had, erg scheef lag, of je weigerde aardbeien e.d. te kopen ging de lat eronder. En owee als je te diep lag.
Hier in Hun nog een oude en een nieuwe.
In Rivière een nieuwe met peilschaal opgehangen aan de airco.
En op iedere sluis een schild met de vernieuwing van de stuw....
...en plaatjes met de hoog water standen.
En met goed opletten toch nog een 500- en een 50-meter paal kunnen vinden. Tegenwoordig staan daar borden die ik (stom) niet gefotografeerd heb.
Als je een grote mond had, erg scheef lag, of je weigerde aardbeien e.d. te kopen ging de lat eronder. En owee als je te diep lag.
Hier in Hun nog een oude en een nieuwe.
In Rivière een nieuwe met peilschaal opgehangen aan de airco.
En op iedere sluis een schild met de vernieuwing van de stuw....
...en plaatjes met de hoog water standen.
En met goed opletten toch nog een 500- en een 50-meter paal kunnen vinden. Tegenwoordig staan daar borden die ik (stom) niet gefotografeerd heb.
Re: Rusland- Donau- en andere cruises.
In Namur liggen we net onder de Samber.
Vlak bij het beeld van Ros Beiaard.
Het is even druk.
Maar niet lang. Er is een SUP-wedstrijd. Dit oudje houd de boel in de gaten.
Blijkbaar wordt het op de sluis niet door gegeven want deze Betharram wist van niets en moest terug achteruit.
En uiteraard was de pers ook aanwezig.
Vlak bij het beeld van Ros Beiaard.
Het is even druk.
Maar niet lang. Er is een SUP-wedstrijd. Dit oudje houd de boel in de gaten.
Blijkbaar wordt het op de sluis niet door gegeven want deze Betharram wist van niets en moest terug achteruit.
En uiteraard was de pers ook aanwezig.
Re: Rusland- Donau- en andere cruises.
Hallo Jan,
Mooie plaatjes en een mooie reis natuurlijk.
Zoals je weet zijn wij vorig jaar met de Calypso naar Dinant geweest.
Toen was het water in Dinant ca 1 mtr lager ivm werkzaamheden. De kapitein durfde het niet aan om boven de sluis rond te gaan (in het donker) dus zijn we achteruit door de sluis en beneden rond . Daar waren in ieder geval steile muren en voldoende ruimte.
Zoals je weet kan bij de Calypso alles zakken dus hoefde er niet afgebroken te worden.
Je begrijpt, voor mij was het vanaf Engis (1 x geweest) allemaal nieuw en interessant.
Grt Wim
Mooie plaatjes en een mooie reis natuurlijk.
Zoals je weet zijn wij vorig jaar met de Calypso naar Dinant geweest.
Toen was het water in Dinant ca 1 mtr lager ivm werkzaamheden. De kapitein durfde het niet aan om boven de sluis rond te gaan (in het donker) dus zijn we achteruit door de sluis en beneden rond . Daar waren in ieder geval steile muren en voldoende ruimte.
Zoals je weet kan bij de Calypso alles zakken dus hoefde er niet afgebroken te worden.
Je begrijpt, voor mij was het vanaf Engis (1 x geweest) allemaal nieuw en interessant.
Grt Wim
Re: Rusland- Donau- en andere cruises.
Hallo Jan,
Sander heeft onlangs nog een zware hartoperatie gehad en vaart nu gewoon weer.
En hij is ook de jongste niet meer, hij gaat volgens mij al richting de 75 jaar !
Sander is echt niet kapot te krijgen !!Jan Kroes schreef:
In Engis ligt Sander Jansen maar weer eens steentjes te laden met z'n Factotum. In '75 mee in de staking gelegen. Niet kapot te krijgen die man.
Sander heeft onlangs nog een zware hartoperatie gehad en vaart nu gewoon weer.
En hij is ook de jongste niet meer, hij gaat volgens mij al richting de 75 jaar !
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Rusland- Donau- en andere cruises.
Weet ik inderdaad Wim, maar dat kan ook mis gaan. In Neurenberg na de sluis moest de stuurhut weer omhoog, knapt er een draad. Zijn ze een paar uur bezig geweest met repareren.Zoals je weet kan bij de Calypso alles zakken dus hoefde er niet afgebroken te worden
Ik wist dat hij zwaar ziek is geweest, maar niet wat hij precies had.Sander heeft onlangs nog een zware hartoperatie gehad en vaart nu gewoon weer
Denk dat hij zeker al 75 is.
Re: Rusland- Donau- en andere cruises.
Dag 7.
Als je ziet wat er tussen he schip is gedreven in zo'n 18 uur, dan is de Samber nog steeds niet erg schoon.
In La Plante krijgen we de bovenkolk. Deur is ook niet meer jedat.
Later wordt de middendeur ook geopend en loopt de hele sluis leeg.
Het stuwcomplex aan de benedenkant.
En de molens van Beez.
Daarvan heb ik alleen het volgende kunnen vinden.
De molens van Beez werden in 1901 aan de oever van de Maas gebouwd en werden gerestaureerd van 1993 tot 1995. Ze tellen vier niveaus met een architecturale compositie in baksteen, die gebaseerd is op de herhaling van een typische travee: de eerste en tweede verdieping kregen ramen met korfbogen, en de derde verdieping heeft twee dubbele raamopeningen met daarop een bijna halfronde opening. Op het geheel rusten een uitspringende frees van binnenwelfvlakken en bakstenen kalfstanden. Verschillende gemetselde torentjes sieren de hoeken van het gebouw. Het is eigendom van het Waalse Gewest en biedt onderdak aan het ministerie van Binnenlandse Zaken, maar soms ook aan tijdelijke tentoonstellingen en colloquia.
Geklasseerd monument (4-03-1998)
Als je ziet wat er tussen he schip is gedreven in zo'n 18 uur, dan is de Samber nog steeds niet erg schoon.
In La Plante krijgen we de bovenkolk. Deur is ook niet meer jedat.
Later wordt de middendeur ook geopend en loopt de hele sluis leeg.
Het stuwcomplex aan de benedenkant.
En de molens van Beez.
Daarvan heb ik alleen het volgende kunnen vinden.
De molens van Beez werden in 1901 aan de oever van de Maas gebouwd en werden gerestaureerd van 1993 tot 1995. Ze tellen vier niveaus met een architecturale compositie in baksteen, die gebaseerd is op de herhaling van een typische travee: de eerste en tweede verdieping kregen ramen met korfbogen, en de derde verdieping heeft twee dubbele raamopeningen met daarop een bijna halfronde opening. Op het geheel rusten een uitspringende frees van binnenwelfvlakken en bakstenen kalfstanden. Verschillende gemetselde torentjes sieren de hoeken van het gebouw. Het is eigendom van het Waalse Gewest en biedt onderdak aan het ministerie van Binnenlandse Zaken, maar soms ook aan tijdelijke tentoonstellingen en colloquia.
Geklasseerd monument (4-03-1998)