Er kwam in Engeland nog een reactie op het Pickfords verhaal.
Er werd getwijfeld aan de juistheid van de afmetingen en ik moet zeggen bij nadere lezing heeft hij daarin wel gelijk.
Odd thing is no vessel named "Hawk" built in Amsterdam at that time appears in the British Mercantile Navy List whereas other motor barges built there for Pickfords are listed. eg "Wasp" (1906, 25grt). On reflection, I think Gijsha is probably right about the length of the vessel but she is much smaller than 195grt . Pickfords had a motor barge called "Bat" built in Amsterdam in 1912 which looks similar to the vessel in the picture but though 83ft long was only 74grt (comparison photo here:
https://www.iowtodunkirk.com/wp-conte...08/MV-Bat2.jpg). This would all tend to cast doubt on the accuracy of the newspaper report. (Pickfords ran a freight service from Portsmouth to Ryde and Cowes on the Isle of Wight. A number of their vessels took part in the evacuation from Dunkirk, 1940, story here: https://www.isle-of-wight-memorials.o...ortdunkirk.htm )
Wel opvallend vind ik dat er meerdere schepen voor Pickfords in Amsterdam zijn gebouwd.
Kromhout was destijds ook wel bekend in Engeland en konden zo schip en motor leveren.
Uit;Kagen ,klippers ,werven en motoren;
Zoo deed in Augustus van 1906 de kleine motorvrachtboot "Wasp" gebouwd op " 't Kromhout "voor den dienst Portsmouth-eiland Wight,van Pickfords Ltd andermaal aan de betrouwbaarheids wedstrijden te Southampton mede,opnieuw met den eersten prijs als resultaat.
De firma Perman & co had al in die tijd de alleen vertegenwoordiging van Kromhout in het hele Britse rijk.
Groeten
Jan
De "Hawk "wordt op gegeven als 83 voet lang ,krap 25 meter als je op de foto de lengte van de mannen op 1,75 m stelt dan kom je voor het schip zelf op zo'n meter of 18 uit grofweg.
Dus dat kan niet kloppen met de maten van de "Hawk "
Dan zou het wellicht de "Wasp "zijn.