Beurtvaart

Alles over binnenscheepvaart
abel

beurtvaart Janssenboten

Bericht door abel »

in mijn beleving is de 1e Janssen boot op de foto de Janssen 60 en ervoor ligt de Janssen 57 want die had wel het model van een luxe motor maar was breder dan de gangbare maatvoering ik meen kort aan 6 meter breed
De Janssen 60 was inderdaad als stoomschip gebouwd maar die is later vervangen voor een dieselmotor.
Zowel de 57 als de 60 hebben in de cementvaart gezeten.
Het boek over de cementvaart is echt een aanrader hierin staan veel schepen en verhalen die je weer naar die (goeie) ouwe tijd terugvoeren.

Abel Hoegée
Gast

Re: BEURTVAART

Bericht door Gast »

wrijfhout schreef:Weet iemand welke Janssen-boot dit is?

Harry

Afbeelding
bel
BerichtGeplaatst: Za Jan 28, 2006 11:14 am Onderwerp: beurtvaart Janssenboten
in mijn beleving is de 1e Janssen boot op de foto de Janssen 60 en ervoor ligt de Janssen 57 want die had wel het model van een luxe motor maar was breder dan de gangbare maatvoering ik meen kort aan 6 meter breed
De Janssen 60 was inderdaad als stoomschip gebouwd maar die is later vervangen voor een dieselmotor.
Zowel de 57 als de 60 hebben in de cementvaart gezeten.
Het boek over de cementvaart is echt een aanrader hierin staan veel schepen en verhalen die je weer naar die (goeie) ouwe tijd terugvoeren.

Abel Hoegée
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Abel bedankt voor de info.

Hierbij nog een mooi plaatje van het haventje van Numansdorp. Een onbekende beurtmotor wordt onder grote publieke belangstelling gelost. Kent iemand dit schip?

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding


Wie kent de geschiedenis van dit schip.
Het heeft gevaren van Stroobos naar Leeuwarden en in de zomermaanden werden er ook wel passagiers meegevaren zoals op de foto te zien is.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Arie »

Het beurtscheepje in Numansdorp is mogelijk de Labor-Vincit van Hannes Bervoets, thuishaven numansdorp
Hou de vaart er in.
maarpol
Berichten: 7271
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Beurtvaart

Bericht door maarpol »

Volgens my hoort deze wel by de beurtvaarders foto 18-05-06

Afbeelding

Martin
Binnenvaarder
Berichten: 2473
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

[URL=https://img303.imageshack.us/my.php?image=koerier16so.jp

Bericht door Binnenvaarder »

Deze foto heb ik in mei gemaakt langs de Dordtse Kil, een oude beurtvaarder misschien?
mvg
Geert

ik ga proberen mijn 1e foto te plaatsen, ben benieuwd.
Binnenvaarder
Berichten: 2473
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Koerier

Bericht door Binnenvaarder »

Deze foto heb ik in mei gemaakt langs de Dordtse Kil, een oude beurtvaarder misschien?
mvg
Geert

ik ga proberen mijn 1e foto te plaatsen, ben benieuwd.

Afbeelding
Binnenvaart
Berichten: 28539
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Dit verhaal kreeg ik toegezonden van Leo Simons die in de oorlog op de Jansen 52 heeft gevaren met zijn vader,hij is later zelf straaljagerpiloot geworden,heeft zelf geen foto's van de Jansen boten.

Hallo Rene
Hier is een verhaal.
Janssenbooten 52 stoom machinist Willem Strik. 1942.
Voer als 9 jarige jongetje mee van Roermond naar Venlo.
De Venlose oude Maasbruggen werden zwaar bewaakt door de duitsers die op de brug stonden. Enige honderen meters voor we de brug onderdoor voeren scheet de machinist op zijn schop en kwakte het op het vuur. Varende onder de brug door was de kwalm niet te harden en die duitsers zich maar afvragen waar die verdammte scheiszluft vandaan kwam.Zo droeg menig binnenbeurtvaart schipper zijn steentje bij aan het "verzet"
haha
groetjes
Leo

PS hebben eens van Amsterdam naar Maastricht 15 joodse kinderen aan boord gehad als ik het goed heb was het met de Ravenstein van Janssenbooten natuurlijk ol moest mee want het was zgn een schoolreisje van de RK Broedersschool te Venlo.
Geen centje pijn alleen onder de wal varende bij bewoonde gebieden mochten alleen de blonde kinderen aan dek.
Alles speelde zich voor mij altijd af in de schoolvakanties.
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Binnenvaart
Berichten: 28539
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Ben vandaag op het stadsarchief in Venlo geweest en heb onder "Venlo havenplaats" twee schepen met mooie foto's gevonden van Janssenbooten waar ik in de jaren 40-50 meerdere vacanties op heb doorgebracht. De Ravenstein de eerste en de mooiste op stoom en 10 j. later de nieuwe Ravenstein met een Brons motor. Verder de Janssen 59 dat was echt een beauty. De kleuren kopieer machine was stuk maar ik ga nog wel eens terug. Wist je trouwens dat ze op de pijp aanvankelijk J B hadden staan en dat later veranderd hebben in H J - Herman Janssen de oprichter . De eerste schepen waren allemaal naar Herman genoemd de HJ 1 , HJ 2 enz. daar zijn ze dus gauw vanaf gestapt. Ze hadden zo'n 64 schepen in totaal waarvan een sleepboot de WILLY
die heb ik in 1941 gezien in Rotterdamse haven.
Waarom ze van die mooie namen zijn afgestapt zoals de Maasstroom ,de Ravenstein ,De stad Venlo I, etc is mij niet bekend. Ik denk dat de Janssen 59 de laatste is geweest.
Heb nl. nooit gehoord van een Janssen 60, jij wel? Of iemand op jouw site??
Vriendelijke groeten
Leo
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Plaats reactie