Beurtvaart

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Hallo Arij

hierbij een foto van een Zeeuwse beurtmotor Zeelandia liggende in de haven van Zierikzee. Ik hoop dat het degene is die jij zoekt,

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Adrie Broeckaert

Zeelandia van Landegent

Bericht door Adrie Broeckaert »

Afbeelding

Zou het deze kunnen zijn, de foto is niet geweldig maar hij is ingescanned en geeft de zeelandia weer in het haventje van Burghsluis zomer 1938.
Foto komt uit het boek Sturen en Turen over de laatste beurtschippers van Zeeland en waar nog 8 foto's instaan over het schip en de fam Landegent
Boek is een aanrader , is nog maar in 2002 uitgegeven dus ik denk nog te koop en de uitgever is ADZ in Vlissingen ISBN 90-72838-30-0
schrijver is A.R. Koppejan


Mvg Adrie Broeckaert
arij
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 dec 2004 00:47
Locatie: Goudswaard

Bericht door arij »

Hartelijk dank Harry en Adrie,

Jouwfoto is niet de Zeelandia die ik bedoel, maar evengoed bedankt, volgens mij is dat de Zeelandia van de grootvader van een vriend van mij. Ik zal hem eens vragen.
De foto van Adrie is de goede Zeelandia, zel igt daar in de haven van Burghsluis. De foto moet voor deTweede Wereldoorlog zijn genomen, want die grote schuur is door de Duitsers of in opdracht van hen afgebroken. Ik heb die schuur nooit meegemaakt. Ik kwam in de periode 1947 tot 1952 elke zomer op Burghsluis. De ramp werd een spelbreker na die tijd kwam oik er alleen in de vacantie een enkel weekje. Mijn oom was de havenmeester van Burghsluis, en na zijn pensionering mijn neef (zijn zoon). De Zeelandia kwam toen nog regelmatig in Burghsluis. Het was een mooi scheepje.

gr arij
aant elzinga

beurtvaart

Bericht door aant elzinga »

de sluis met de op hoop van zegen uit amersfoort, is volgens mij spaarndam
Adrie Broeckaert

Zeelandia van Landegent

Bericht door Adrie Broeckaert »

Hallo Arij ik ben blij dat ik je een plezier heb kunnen doen met je vraag en kan je alleen maar aanraden het boek te bemachtigen omdat het een mooi beeld geeft van de Zeeuwse beurtvaart en bij de foto staat ook een onderschrift over wie op de foto staan:
Burghsluis , zomer 1938 , de Zeelandia op de zate. De houten schuur werd in de oorlog op last van de Duitsers afgebroken. Naast de vrachtwagen staat, met kapzak , Piet Dijkgraaf. Bovenop de auto Bram van de Werf. Op de dijk havenmeester Hubrecht van der Est. op de roef van de Zeelandia staat M.J. Landegent met twee passagiers. Tegen het stuurhutje pakhuisknecht Merien Vis.
11 bladzijden en 21 foto's over de fam Landegent die begonnen zijn met in 1890 de zeilklipper Cornelia Johanna(foto in boek) en in 1954 zijn Huib en Bart Landegent gestopt met de beurtdienst en hebben zich toegelegd op de handel in granen en peulvruchten en kunstmest waarvoor ze in Burghsluis loodsen en graansilo's bouwden en bij gebrek aan opvolgers in de jaren zeventig hun bedrijf verkochten aan Cebeco Zuidwest het huidige CZAV.

Mvg Adrie Broeckaert
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

In mijn verzameling bevindt zich een fotokaart van het Friese Terhorne waarop je in de verte een drietal beurtscheepjes ziet. Bij nadere beschouwing is er iets vreemds aan die 'bootjes'. Omdat ik eens wilde kijken om welke beurtvaarders het gaat heb ik de foto enorm vergroot en las ik op het eerste schip de naam Novem, motor 99 ton, Weesp!
Wat doet die beurtschipper in Friesland vraag je je dan af. Het tweede schip heet Helena en de laatste, maar dat is een gok, De Amer. De schepen voeren alle drie een sleepvlag en zijn daadwerkelijk met elkaar verbonden. De foto is in 1943 verzonden, ik denk dan ook dat de opname uit die tijd stamt. Wie heeft er een andere idee over?

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
*Waterman*
Berichten: 751
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:59
Locatie: Dordrecht

Bericht door *Waterman* »

Het op een dergelijke manier van elkaar slepen was in de oorlogsjaren niet ongebruikelijk. Dit vanwege de heersende brandstofschaarste. Een prettige bijkomstigheid was dat beurtschepen vanwege de bouw (zgn. luxe motor) gemakkelijk te slepen vaartuigen waren.
Bekend zijn de foto's waarbij soms tien beurtschepen op de Zeeuwse wateren achter een sleepboot hangen.

groeten,
Wim
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Ik ken de verhalen Wim, hierbij een voorbeeld van een beurtman achter een stoomsleepbootje, je kunt zien dat er gespreid wordt gesleept,

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Zomaar een mooi plaatje uit het archief.

Harry

Afbeelding

In Brussel liggen zo'n vijftig jar geleden de beurtmotor Zeelands Luister en daarachter de Stad Amsterdam VII.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Beurtvaart

Bericht door Kees Keijzer »

Ha, wrijfhout, dat jij toch altijd weer foto's weet te plaatsen die bij andere mensen wat losmaken is toch machtig. Daar ligt dan in Brussel aan de voorhaven de 'Zeelands-Luister'uit Bruinisse, wij noemden het de kleine Luister, want er was ook nog de ''Zeelands-LuisterII"Alle twee eigendom van van de Klooster uit Bruinisse. de schepen voeren van uit Rotterdam stukgoed naar Antwerpen en gingen dan in Brussel glas laden voor div. plaatsen in Noord en Zuid-Holland;o.a. Alkmaar, Haarlem, Delft Dat was werk van van de Klooster En het stukgoed was van de Scaldis Lijn ,waarin Hudig en Pieters in Rotterdam en Kennedy Hunter in Antwerpen samen werkten. De beide schepen zijn eind vijftiger jaren verkocht en onder de zelfde naam blijven varen, die op de foto kreeg als eigenaar J. Drinkwaard uit Bruinisse En van de Zeeland's-Luister II werd mijn oom; M.W.Keijzer de eigenaar met als thuishaven Stad aan't Haringvliet. Met het eigen hijstuig werd het glas op de diverse plaats gelost.Tot halfverwege de zestiger jaren het glas zoals zo veel vervoer aan wegtransport toeviel bleef het hijstuig er op staan ,toen werd gaande weg het stukgoed ook minder en was dat verhaal ook uit. Het schip op de foto is in de sportvisserij belandt. De grote Luister is naar Engeland verkocht, in 1990 zag ik het schip weer liggen in Luik en dit jaar is een neef van mij er aan boord geweest in St. Jean de Losne. Op de foto zie een Industrie vlag in het voormastje Beide schepen waren uitgerust met een viertakt motor van dat legedarische merk. Groeten Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie