Beurtvaart

Alles over binnenscheepvaart
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Beurtvaart

Bericht door piet42 »

peter zie prent kaart en lucht foto juni 1944 met dank aan wiki
Bijlagen
r.dam juni '44.jpg
r.dam juni '44.jpg (531.29 KiB) 2386 keer bekeken
S A Vles en Zonen aan de Leuvehaven westzijde rond 1920 - kopie.jpg
S A Vles en Zonen aan de Leuvehaven westzijde rond 1920 - kopie.jpg (490.33 KiB) 2386 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Beurtvaart

Bericht door piet42 »

peter s.a vles was best nog een grote jongen onder de slopers of slimme handelaar verder nog veel meer gevonden maar aangezien het niets met de beurtvrt te maken maar ff prive
Bijlagen
00-02-1939 verkocht voor de sloop aan S.A Vles & Co.Rotterdam,2 maanden later doorverkocht aan Frank Rijsdijk.H.I Ambacht en gesloopt.jpg
00-02-1939 verkocht voor de sloop aan S.A Vles & Co.Rotterdam,2 maanden later doorverkocht aan Frank Rijsdijk.H.I Ambacht en gesloopt.jpg (127.41 KiB) 2283 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Beurtvaart

Bericht door piet42 »

foto uit 1885 aanvoer groente naar grotemarkt via de kolk met boersteiger
Bijlagen
r.dam kolk grotemarkt 1885 met boerensteiger.jpg
r.dam kolk grotemarkt 1885 met boerensteiger.jpg (176.96 KiB) 2190 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
HannesB
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 jul 2016 13:01
Locatie: Moerkapelle

Re: Beurtvaart

Bericht door HannesB »

Praatjes bij plaatjes (21):

Soetenbrug

Langs de Zeevischmarkt kon men vanuit de Leuvehaven naar de Steigersgracht varen onder de Soetenbrug door.
Soetenbrug Vischmarkt.jpg
Soetenbrug Vischmarkt.jpg (848.96 KiB) 2099 keer bekeken
Gezicht op de Soetenbrug vanaf de Leuvehaven met rechts de Zeevischmarkt. Het pand op de foto dateert van 1881. Voor de bouw ervan werd een deel van de Leuvehaven gedempt.

Deze brug verbond de Soetensteeg langs de Zeevischmarkt met de Visschersdijk en de Noordblaak. De brug was een vrij brede, vaste brug, die in 1872 nog geheel vernieuwd en was, maar het moderne verkeer en de tram hadden nog meer ruimte nodig.
Zeevischmarkt.jpg
Zeevischmarkt.jpg (863.63 KiB) 2099 keer bekeken
De Soetenbrug uit 1872 met rechts de Zeevischmarkt. Het pand achter de lantarenpaal staat op de splitsing van de Visschersdijk (l.)en de Noordblaak (r.).

De Zeevischmarkt heeft een eeuwenlange historie. Zijn geschiedenis op deze plaats gaat terug tot 1551. De dagen van de Zeevischmarkt waren evenwel ook geteld: in mei 1933 werd een nieuwe zeevischmarkt aan het Middenkous in Delfshaven in gebruik genomen, waarna de oude gesloopt werd, ook weer om meer ruimte te bieden aan verkeer en tram. In 1904 was voor dit doel de Leuvehaven tussen de Zeevischmarkt en de kade Leuvehaven Wz al overkluisd.
Steiger Soetenbrug.jpg
Steiger Soetenbrug.jpg (508.4 KiB) 2099 keer bekeken
Gezicht vanaf het Steiger op de overkluizing op de plaats van de Soetenbrug. De tram heeft de ruimte gekregen. In 1920 liepen er maar liefst vijf tramlijnen over.

Vanaf de Soetenbrug had men een goed gezicht op de Steigersgracht met de af- en aanvarende schepen naar de Vlasmarkt.
Steiger file.jpg
Steiger file.jpg (614.53 KiB) 2099 keer bekeken
Filevorming is niet iets van de laatste tijd. Hier schepen die wachten voor de Sluis onder de Vlasmarkt, rechts om de hoek.

Het kon er dan ook flink druk zijn met wachtende schepen. Er zijn vanaf de brug talloze foto’s gemaakt en ook als ansichtkaart uitgegeven.
Steigersgracht na mei 1940.jpg
Steigersgracht na mei 1940.jpg (741.37 KiB) 2099 keer bekeken
De Steigersgracht na het bombardement van mei 1940. De nagenoeg haakse bocht in de gracht is goed zichtbaar; na de bocht de beschadigde Weezenbrug met daarachter de toegang naar het Spui met de ruïne van het sluiswachtershuisje. Op de Groote markt staan de bomen nog overeind met erachter het spoorwegviaduct.

Met vriendelijke groeten,

HannesB
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Beurtvaart

Bericht door piet42 »

deze kwam ik vanavond tegen de draaispoorbrug r.dam
https://www.ebay.fr/itm/ROTTERDAM-c-1900 ... 1838384075
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
HannesB
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 jul 2016 13:01
Locatie: Moerkapelle

Re: Beurtvaart

Bericht door HannesB »

Praatjes bij plaatjes (22):

Ervaring

In het ‘Algemeen Handelsblad’ van 6 februari 1924 stond een uitvoerig relaas over de binnenvaart in het oude Rotterdam, geschreven door iemand wiens naam niet wordt vermeld, maar die kennelijk uit ervaring heel goed op de hoogte was. Het bevat voor lezers in de 21e eeuw interessante informatie over de oude binnenvaart in de stad dat ik het u graag laat lezen, uiteraard voorzien van wat plaatjes bij deze stem uit het verleden.

‘Wij hebben een zeer typische waterverbinding door de stad. Het eigenaardige daarvan merkt ge eerst op als ge per vaartuig de stad doortrekt.
Onze binnenhavens, die nog niet gedempt zijn, hebben voor den wandelaar weinig aantrekkelijks. Sleeperskarren, vrachtauto's en sjouwerlui nemen er alle ruimte in beslag. De voorbijganger heeft voor hen al zijn aandacht noodig wil hij onbeschadigd van lijf en leden het doel van zijn tocht bereiken. Op z’n hoogst kan hij opmerken, dat de gebouwen, die onze voorouders daar hebben neergezet, oer degelijk van bouw zijn. Op het water, waar ge niet behoeft te vreezen dat er elk oogenblik een sleeperswagen over uw teenen kan rijden, ziet ge ook de schoonheid in de gevels van de oude koopmanshuizen en zelfs in die van de pakhuizen.


Er is in den loop der tijden in de stad veel water gedempt. De scheepvaartverbinding door de stad moest echter blijven.
Beursbrug.jpg
Beursbrug.jpg (720.09 KiB) 1946 keer bekeken
De Beurs met de Beursbrug over de Blaak voor het dempen en overkluizen van het oostelijk gedeelte van de Blaak in 1872.

Zoo is men er toe gekomen het vaarwater voor een gedeelte te overwelven. Het loopt nu gedeeltelijk onder den beganen grond door.
Plan C zomer 1940.jpg
Plan C zomer 1940.jpg (853.32 KiB) 1946 keer bekeken
Plan C in de zomer van 1940 waar men bezig is met het ruimen van puin. De Kolk is nog niet gedempt, maar dat komt nog; puin genoeg.... Links van Plan C het Station Beurs met daarachter het geraamte van de beurshal. Maar de trein rijdt weer.

Komt ge uit de Wijnhaven of de Scheepmakershaven, dan gaat ge in het gewelf onder Plan C. door naar het Westnieuwland. Dit eerste gewelf is betrekkelijk gemakkelijk door te varen.
Westnieuwland.jpg
Westnieuwland.jpg (671.06 KiB) 1946 keer bekeken
De toegang tot het tweede gewelf aan het eind van de Kolk. Het Westnieuwland is de straat met de huizen links van het viaduct. De foto is genomen vanaf Station Beurs.

Aan 't eind van het Westnieuwland, bij de Groote Markt, is er een tweede — minder hoog. Het is daar heel moeilijk manoeuvreeren om er in te komen, vooral als het water hoog is. Met een plat scheepje, goed geladen, kan het nog, maar met een motorboot is het bijna niet te doen, al is het ding ook nog geen 10 ton groot. leder oogenblik dreigt ge er vast te loopen. Sturen kunt ge er niet. De eenige methode is het vaartuig er met een boothaak door te duwen. En de atmospheer! Om te stikken! Maar dat is de schuld van onze eigen moderne vindingen. Een schipper die zijn vaartuig door Rotterdam boomt, heeft daar geen last van. Hij vindt, het er in den zomer lekker koel. Met een motorboot zit ge echter terstond midden in den walm. Blijft ge er nog een oogenblik steken ook dan kunt ge er een petroleumobsessie beleven..... zóó moet een olie-magnaat van de hel droomen, of een inspecteur van den arbeid, na een bezoek aan een winkel van Jamin.
Midden onder de Groote Markt wordt het gewelf iets breeder. Gerrit Gerritsz., onze stadgenoot dien wij Erasmus noemen, heeft daar een standbeeld, omgeven door een plantsoentje. Ergens in dat plantsoentje is een opening, die licht en lucht doorlaat. Van groote geesten profiteert de menschheid het meest na hun dood. leder, die zich per motorboot in dit gewelf waagt, zal Erasmus zegenen, al staat hij ook met den rug naar u toe.
Erasmusplein.jpg
Erasmusplein.jpg (738.82 KiB) 1946 keer bekeken
Het standbeeld van Erasmus bij het plantsoen met erin het rooster voor licht en lucht in de overkluizing.

Voorbij den grooten humanist komt er weer een heel moeilijk stuk navigatie. Ge moet dan weer een duistere spelonk in. Hebt ge in het breedere gedeelte het ongeluk gehad dat ge moet uitwijken voor een schuit, die van den anderen kant kwam, dan moet ge een heelen tijd trekken en duwen voor ge uw vaartuig zoo recht als een kaars voor den ingang van de spelonk hebt liggen. Manoeuvreeren met den motor kunt ge niet. Alle manipulaties moeten met den vaarboom worden uitgevoerd.
Het is er grauw en donker daar onder. Al went het oog vrij gauw aan den schemer, toch schijnt het u zelfs op een mistigen dag alsof buiten de spelonk de zon schijnt. De meeuwen, die buiten op het water wiegen, zijn van een blankheid als gij nooit eerder geschouwd hebt.
Hebt ge ook dit traject afgelegd en komt ge bij Het Steiger in open water dan zit ge terstond midden in den wirwar van kleine scheepjes, die wachten voor de sluis aan de Vlasmarkt.
Veel geduld en berusting dienen in het schippersleven uw deel te zijn. Na het boomen van de schuit het wachten voor de sluis! Ligt daar tusschen met een motorboot dan wordt ge al gauw kriebelig, omdat er zoo weinig schot in zit. Waagt ge het er op en tracht ge uw vaartuig er door te wringen dan loopt ge groot gevaar een zandschuitje te kraken of met boot en al bij Gretel in de keuken te arriveeren. De huizen staan hier namelijk met de achtergevels tegen den waterkant en er is een scherpe bocht ook, die belet te zien of er iets van den anderen kant komt. De muren dragen duidelijke sporen van aanvaringen. Het groene mos, dat op die muren woekert, is op verschillende plaatsen weggeschuurd door de schepen. De steenen hebben er die plaatsen een kleur alsof zij nog nieuw zijn. Als ge niet bij de Vlasmarkt gaat schutten om daar in de Delftsche Vaart te komen kunt ge onder de Vischmarkt door weer in de Leuvehaven en in de Blaak komen.
Blaakhaven.jpg
Blaakhaven.jpg (842.27 KiB) 1946 keer bekeken
De Blaak omstreeks 1900 met de toegang tot de overwelving onder het postkantoor. Motorschepen zijn in opkomst maar zeilschepen overheersen nog.

Een gewelf aan 't eind van de Blaak geeft toegang tot een water dat onder het postkantoor en het heele Beursplein doorloopt tot Plan C, waar het in het overwelfde water daar ter plaatse uitmondt. Dit gedeelte is het eenige dat niet bevaren wordt. Het is slechts toegankelijk voor roeibooten en vletten.
postkantoor.jpg
postkantoor.jpg (665.23 KiB) 1946 keer bekeken
Nogmaals een gezicht op het postkantoor in diezelfde tijd. Het motorscheepje uiterst links is hetzelfde dat op de vorige foto beter in beeld is. Raadselachtig is het stoombootje uiterst rechts; waar dient het voor?

Stikdonker is het er en ge kunt u bij den ingang verbeelden dat ge u bevindt aan den mond van de Styx, wier wateren u naar de duistere diepten der onderwereld trekken, — want hier slaat stroom. Al onze binnenhavens en ook deze ondergrondsche wateren staan in verbinding met de rivier, die ons binnenwater regelmatig ververscht. Het zijn natuurlijk kleine scheepjes die hier varen: Westlanders en bokken, op z’n grootst een Overyselsch aakschip of IJsselschepen. In de sluis aan de Vlasmarkt worden er dagelijks heel wat geschut. Vroeger werd die sluis voor een kleinigheid verpacht. Onze havenmeester, die ook de beteekenis der binnenvaart beseft, heeft daarin verandering gebracht.
Vlasmarkt.jpg
Vlasmarkt.jpg (292.22 KiB) 1946 keer bekeken
Het sluiswachtershuisje op de Vlasmarkt met links het pand van Lampe dat we al eerder gezien hebben.

De laatste jaren hengelen een beambte van de gemeente en een functionaris van het waterschap Schieland er te zamen en in vereeniging met hun klomp zoo’n ƒ 17.000 op.
Delftschevaart.jpg
Delftschevaart.jpg (834 KiB) 1946 keer bekeken
De Delftsche Vaart met op de voorgrond een keet van Hoogenraad en Wesselo die vanaf die plaats een motorbootdienst op Den Haag onderhoudt. Het is zo een typisch beurtvaartplaatje.

De Delftsche Vaart, een mooi stuk Hollandsche gracht met een typische omgeving, die helaas nogal in verval is, vormt de verbinding met de Rotte bij het Stokvischverlaat. Deze sluis zal binnenkort gerepareerd worden. De werkzaamheden zullen vier maanden duren en gedurende dien trjd zal de scheepvaart absoluut gesloten zijn. Het is een moeilijke en trage vaart, die scheepvaart door de stad. Een schipper is al gauw een dag kwijt met zoo’n traject van luttele K.M.
Er zijn er die de heele binnenscheepvaart uit de stad zouden willen bannen, o.a. de dienst van Publieke Werken, die haar zou willen verbannen naar het ontworpen kanaal dat Delfshavensche en Rotterdamsche Schie zal verbinden en een aanhangsel daarvan dat bij Kralingsche Veer op de Maas aal uitkomen. De Blaak, nu ligplaats voor beurtschepen, zou men willen dempen. De Delftsche vaart, die niet gedempt kan worden omdat zij een onderdeel vormt van ons afwateringstelsel, zou moeten worden overwelfd. Het resultaat zou echter hetzelfde zijn als dempen. Rotterdam langs de Delftsche vaart zou zijn karakter van oud-Hollandsche stad verloren hebben.
De havenmeester en de directeur van de Handels-inrichtingen willen echter de scheepvaart, in de stad houden. Vervoer te water is goedkoop en in het buitenland benijdt men ons dat wij het hartje onzer groote steden per vaartuig kunnen bereiken. Zij willen daarom het vaarwater door de stad houden, zoo mogelijk zelfs verbeteren, opdat de toestand wat minder middeleeuwsch worde.
Vooralsnog zie ik echter nog menig scheepje door de donkere spelonken boomen en wachten voor de sluis...'

Met vriendelijke groeten,

HannesB
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Beurtvaart

Bericht door teerkwast »

Mooi om te lezen en te zien Hannes. Op dat plaatje van het Erasmus plein zie ik een reclame van een warenhuis, welk warenhuis was dat toen?
En op het laatste plaatje, zie ik een hoge lichtmast staan, waarvoor zal die gediend kunnen hebben.
En die oude plaatjes, moet ik die zien als foto,s , of tekeningen.
Hannes ik denk dat ik namens vele, u wilt bedanken voor het delen met ons. Carry onn.
Afbeelding
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Beurtvaart

Bericht door piet42 »

foto van vlotvaart door de stad in de sluis
Bijlagen
img950.jpg
img950.jpg (317.92 KiB) 1845 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
HannesB
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 jul 2016 13:01
Locatie: Moerkapelle

Re: Beurtvaart

Bericht door HannesB »

teerkwast schreef:Mooi om te lezen en te zien Hannes. Op dat plaatje van het Erasmus plein zie ik een reclame van een warenhuis, welk warenhuis was dat toen?
En op het laatste plaatje, zie ik een hoge lichtmast staan, waarvoor zal die gediend kunnen hebben.
En die oude plaatjes, moet ik die zien als foto,s , of tekeningen.
Hannes ik denk dat ik namens vele, u wilt bedanken voor het delen met ons. Carry onn.
De kopse kant van het warenhuis is zichtbaar op de foto van het Westnieuwland en zijn we ook al eerder tegengekomen als het pand van C. & A. Brenninkmeijer op de hoek van de Gedempte Binnenrotte en het Middensteiger. De derde gevel was aan de Hoogstraat.
Als ik het wel heb diende deze hoge masten voor de telefoonleidingen die toen nog bovengronds waren. Op een foto van de Groote Markt komt ook zo'n mast voor aan de kant van de Steigersgracht.
Die oude plaatjes hebben als regel een foto als bron, maar de verwerking kan verschillend zijn, bijvoorbeeld als zuivere fotokaart volgens fotoprocedé of als drukwerk via verschillende methoden, maar het gaat te ver om daar op in te gaan.

Met vriendelijke groeten,

Hannes B
HannesB
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 jul 2016 13:01
Locatie: Moerkapelle

Re: Beurtvaart

Bericht door HannesB »

piet42 schreef:foto van vlotvaart door de stad in de sluis
Dat is een schitterende foto van de Delftschevaart met de Krattenbrug! Het vlot ligt in de ebsluis waarvan de noordelijke deuren duidelijk zichtbaar gesloten zijn.

Met vriendelijke groeten,

HannesB
Plaats reactie