Het Kaarselade veer voor het Teylers museum in Haarlem.
Een naoorlogse foto maar voor 1951
Groeten
Jan
Zie ook;
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... kaarselade
Zou het schip een kraak of Haarlemse pont zijn zoals knijnenberg die laat zien in de hierboven aangehaalde tekst?
Mooi om het schip,de paard en wagen en die truck uit de dump te zien.
Beurtvaart
Re: Beurtvaart
- Bijlagen
-
- kaarseladeveer.jpg (231.44 KiB) 2067 keer bekeken
Re: Beurtvaart
Ik denk dat het de Eersteling is.
Deze werd in 1867 op de werf De Nagtegaal van Meursing op het Bickerseiland aan het Westerdok te Amsterdam gebouwd.
Het is één van de weinige ijzeren kraken, die het model van de houten kraak heeft.
Zie ook De Houten Kraak in de 18de en 19de eeuw door Kees Touw.
Deze werd in 1867 op de werf De Nagtegaal van Meursing op het Bickerseiland aan het Westerdok te Amsterdam gebouwd.
Het is één van de weinige ijzeren kraken, die het model van de houten kraak heeft.
Zie ook De Houten Kraak in de 18de en 19de eeuw door Kees Touw.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Beurtvaart
Interessante bijdrage,s
Uit die houten kraken is toch een heel ander type ijzeren/stalen kraak ontwikkeld.Heel anders dan bij tjalken gebeurt is.
Groeten
Jan
Uit die houten kraken is toch een heel ander type ijzeren/stalen kraak ontwikkeld.Heel anders dan bij tjalken gebeurt is.
Groeten
Jan
Re: Beurtvaart
Ach als je die Eersteling pakt en er een geveegde kont achter plakt, dan krijg je dit.
En als er één scheepstype is wat een ruime spreiding in model heeft dan is het wel de stalen kraak.
Het is bijna een aparte forumpost waard.
Foto: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.
Vooraan een kraak, dan een maasspits misschien en mogelijk een westlander ??????
En als er één scheepstype is wat een ruime spreiding in model heeft dan is het wel de stalen kraak.
Het is bijna een aparte forumpost waard.
Foto: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.
Vooraan een kraak, dan een maasspits misschien en mogelijk een westlander ??????
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Beurtvaart
De Martelaar van Fa de Ronde uit Zaandam .
Hier aan de kade bij Verkade in Zaandam.
Het lijkt een aparte naam maar ze voeren elke dag op Amsterdam waar hun vaste ligplaats de Martelaarsgracht was.
foto Cas Oorthuys ongeveer 1950
Groeten
Jan
Hier aan de kade bij Verkade in Zaandam.
Het lijkt een aparte naam maar ze voeren elke dag op Amsterdam waar hun vaste ligplaats de Martelaarsgracht was.
foto Cas Oorthuys ongeveer 1950
Groeten
Jan
- Bijlagen
-
- Martelaar forum.jpg (220.34 KiB) 1882 keer bekeken
Re: Beurtvaart
Lijkt me lastig afmeren voor dat scheepje. De gracht werd in 1884 gedempt
Aan de laadboom een laadwiel en aan de laadreep een zakklem of zakknijper AU!
Aan de laadboom een laadwiel en aan de laadreep een zakklem of zakknijper AU!
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Beurtvaart
Het bedrijf bestond al lang voor die tijd dus zo zal die naam toch ontstaan zijn.
Groeten
Jan
Groeten
Jan
Re: Beurtvaart
Waarschijnlijk!
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Beurtvaart
Gerrit en Dirk de Ronde vestigden zich rond 1800 vanuit Oud -Loosdrecht in de Zaanstreek.
Dirk voer toen al met een veerschip tussen Zaandam en Amsterdam.De naam Martelaar werd voor het eerst gebruikt toen ze in 1910 van een zeilschip op een motorschip overgingen,later is die naam ook voor andere schepen gebruikt.
Het zou heel goed kunnen dat de naam de Martelaar al lang in gebruik was om aan te geven welke beurtvaarder bedoeld werd.
Zoals je b.v. "de Roggebrood" associeert met de KNSM.
Kort na de tweede wereldoorlog is het bedrijf verkocht aan Van Bruinessen.
De naam de Ronde kwam nog terug bij Van Bruinessen voor de "Mieke de Ronde " ter nagedachtenis aan een overleden dochtertje van de Fam. de Ronde.
de gegevens heb ik uit het boek van Letty Swart "Schipperij op de Zaan"
Groeten
Jan
Dirk voer toen al met een veerschip tussen Zaandam en Amsterdam.De naam Martelaar werd voor het eerst gebruikt toen ze in 1910 van een zeilschip op een motorschip overgingen,later is die naam ook voor andere schepen gebruikt.
Het zou heel goed kunnen dat de naam de Martelaar al lang in gebruik was om aan te geven welke beurtvaarder bedoeld werd.
Zoals je b.v. "de Roggebrood" associeert met de KNSM.
Kort na de tweede wereldoorlog is het bedrijf verkocht aan Van Bruinessen.
De naam de Ronde kwam nog terug bij Van Bruinessen voor de "Mieke de Ronde " ter nagedachtenis aan een overleden dochtertje van de Fam. de Ronde.
de gegevens heb ik uit het boek van Letty Swart "Schipperij op de Zaan"
Groeten
Jan
Re: Beurtvaart
Vroeger was men toch schijnbaar wat minder inhalig.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....