Beurtvaart
Re: Beurtvaart
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Datering 1940 ca.
Geografische naam Wittenburgergracht
Afbeeldingsbestand OSIM00003002604
Eerlijk gezegd betwijfel ik de datering.
Linl: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeeldin ... 0003002604
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Beurtvaart
Dat schip van Pickfords moet wel haast voor Engelse rekening zijn want ik ben Pickfords in Nederland nooit tegen gekomen.
Het bedrijf bestaat nog steeds.
Groeten
Jan
Het bedrijf bestaat nog steeds.
Groeten
Jan
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Beurtvaart
Pieter,
Wat doet de gaffel voor dienst.
Een schip met een Engelse naam in 1940 ?
HG
Jan
Wat doet de gaffel voor dienst.
Een schip met een Engelse naam in 1940 ?
HG
Jan
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Beurtvaart
Het Pickfords beurtschip zou misschien de BAT kunnen zijn.
Gebouwd in Amsterdam in 1912 voor de beurtdienst naar het eiland Wight. 26 meter lang en 51 ton groot.
in mei 1912 in dienst genomen. Kostprijs 2000,- pond.
Dit scheepje heeft nog meegevaren in operatie Dynamo (evacuatie van Duinkerken) en is in 1959 verkocht.
Maar op deze foto staat een veel groter schip als BAT afgebeeld. Dus misschien heeft Pickfords wel vaker in Amsterdam besteld.
Gebouwd in Amsterdam in 1912 voor de beurtdienst naar het eiland Wight. 26 meter lang en 51 ton groot.
in mei 1912 in dienst genomen. Kostprijs 2000,- pond.
Dit scheepje heeft nog meegevaren in operatie Dynamo (evacuatie van Duinkerken) en is in 1959 verkocht.
Maar op deze foto staat een veel groter schip als BAT afgebeeld. Dus misschien heeft Pickfords wel vaker in Amsterdam besteld.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Beurtvaart
Ik verzin maar wat....
Ik denk dat het scheepje altijd een lichte lading vervoerde.
Dan kan je met mankracht de lading wel bijsturen zodat je hijsblok (een wipwiel in dit geval) niet recht boven de last hoeft te hangen.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Beurtvaart
De BAT lijkt me niet het scheepje op de Amsterdamse foto. De Bat heeft een zwaarder berghout bijvoorbeeld.Gert Schouwstra schreef: ↑21 feb 2018 21:33Maar op deze foto staat een veel groter schip als BAT afgebeeld. Dus misschien heeft Pickfords wel vaker in Amsterdam besteld.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Beurtvaart
Maar je moet dan wel de last in de hand houden want dat wil natuurlijk recht onder de gaffel komen.
Je kan het verschil goed zien bij de beurtman op de andere foto.
Elk land heeft nu enmaal zijn eigen ideen.
HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Beurtvaart
Prachtige plaat!
Veel mooie dingen te zien zoals die laadgaffel op het beurtscheepje, een variant die ik zo nog niet eerder gezien of opgemerkt had.
Ik zou met dit scheepje niet meteen de zee op willen?! Bij rustig weer snel naar de overkant en nooit meer terug misschien
Op de achtergrond ook nog een mooie tjalk. Het lijkt wel of die zijn kluiverboom naar binnen getrokken heeft? Eerder iets van vissermannen...
Groet Gerben
Veel mooie dingen te zien zoals die laadgaffel op het beurtscheepje, een variant die ik zo nog niet eerder gezien of opgemerkt had.
Ik zou met dit scheepje niet meteen de zee op willen?! Bij rustig weer snel naar de overkant en nooit meer terug misschien
Op de achtergrond ook nog een mooie tjalk. Het lijkt wel of die zijn kluiverboom naar binnen getrokken heeft? Eerder iets van vissermannen...
Groet Gerben
Live to sail, sail to live
Re: Beurtvaart
Mooi hoor, scherpe steven, zeeg, geveegd van achteren. Doet me aan mijn Cornelia (Gebr. Boot, Leiderdorp, 1903) denken. Maar als dat roefje achterop origineel is, is deze Kluunkof waarschijnlijker van omstreeks 1915-1920.
Enig idee uit welke krant (datum?) dit knipsel komt? Nieuwsblad van het Noorden? Vast geen maritieme uitgave, gezien het commentaar "Thans een motorschip". De gedachte dat dit eerder anders (een zeilend schip?) zou kunnen zijn geweest...
Peter B
www.motorschipCornelia.nl
Lawyers do it in small print
Lawyers do it in small print
Re: Beurtvaart
Ik had de foto van het schip van Pickfords op Shipsnostalgia gezet met de vraag of iemand hier iets van wist.
Gijsha ,een Nederlander, kwam met deze vondst.
Jan, Only one reference to Pickfords in Dutch newspapers. Possibly (or rather most probably) the "HAWK" built by the Kromhout yard for Pickfords & Co. Ltd., London. She left IJmuiden on 1st June 1913 with destination Portsmouth. Her size (cbm) was 195 gross and 143 net. Length 83 ft, width 16.2 ft. The barge on the photo is obviously brand new.
Source: Rotterdamsch Nieuwsblad 4th June 1913.
Volgens mij heeft hij het bij het rechte eind.
Groeten
Jan
Gijsha ,een Nederlander, kwam met deze vondst.
Jan, Only one reference to Pickfords in Dutch newspapers. Possibly (or rather most probably) the "HAWK" built by the Kromhout yard for Pickfords & Co. Ltd., London. She left IJmuiden on 1st June 1913 with destination Portsmouth. Her size (cbm) was 195 gross and 143 net. Length 83 ft, width 16.2 ft. The barge on the photo is obviously brand new.
Source: Rotterdamsch Nieuwsblad 4th June 1913.
Volgens mij heeft hij het bij het rechte eind.
Groeten
Jan