Aken (met heve).

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Aken (met heve).

Bericht door pieter53 »

rijnaak-samoreus-volgens-haalmeijer-vande-velde-ii-1658-01.jpg
rijnaak-samoreus-volgens-haalmeijer-vande-velde-ii-1658-01.jpg (110.43 KiB) 1773 keer bekeken
Dia48 samoreus.JPG
Dia48 samoreus.JPG (48.03 KiB) 1773 keer bekeken
samoreus-maritiem-museum-.jpg
samoreus-maritiem-museum-.jpg (99.31 KiB) 1773 keer bekeken
samoreus reinier nooms ca 1650.jpg
samoreus reinier nooms ca 1650.jpg (254.46 KiB) 1773 keer bekeken
samoreus-le-comte-04-.jpg
samoreus-le-comte-04-.jpg (130.08 KiB) 1773 keer bekeken
\
Je kan gelijk hebben Kees wat betreft die Samoreus.
Je weet echter, net als ik, hoe moeilijk het is schepen in te delen in bepaalde groepen als je over voldoende beeldmateriaal beschikt en types in werkelijkheid gezien hebt. Veel mensen komen daar niet uit.
Hoe moeilijk wordt het dan niet met types die we zelf niet gekend hebben?
Geen idee of er werkelijk een slechtaak bestaan heeft of zoals Konijnenburg schrijft een Boordslechtaak
en ook geen idee wat men allemaal wel en niet een samoreus heeft willen noemen.

Als jij het duidelijk kan definiëren dan wil ik me daarbij gerust aansluiten, maar als het me niet echt duidelijk is, tja wat moet ik dan?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Aken (met heve).

Bericht door Kees Touw »

Dat het lastig is om bepaalde schepen in te delen bij een type is mij bekend.
Het door Pieter geplaatste beeldmateriaal is uit verschillende periodes.
Nu is het bij de samoreus, net als bij veel andere typen, moeilijk om schepen uit verschillende periodes te vergelijken.
De samoreus uit de 17e eeuw ziet er anders uit dan die uit eind 18e of begin 19e eeuw.
De laatsten hadden de loze steven niet meer.
Ik heb uitgebreid onderzoek gedaan naar de samoreus en er een artikel over geschreven.
Dat is in twee delen gepubliceerd in het blad van Vereniging De Binnenvaart. Zie jaargang 2017 , nr. 1 & 2.
SAM_1988_2.jpg
SAM_1988_2.jpg (166.71 KiB) 1746 keer bekeken
Hier een kijkje op het model van een samoreus in het Maritiem Museum te Rotterdam.
Let op het hoge roer met de trapsteuntjes op het roer en het plankje om naar het dek van het paviljoen te stappen.
Omdat de samoreus een erg hol schip was en nooit afgeladen voer was het gangboord hoog boven water.
Vanuit de boot aan boord komen was moeilijk. Daarom werd voor deze oplossing gekozen. Let maar op, op elke 18e en 19e eeuwse afbeelding zijn de trapjes te zien. Ik vermeld dit omdat bij de artikelen in blad van vereniging DeBinnenvaart helaas de fotobijschriften niet geplaatst zijn.
Schermafbeelding 2018-03-17 om 11.58.jpg
Schermafbeelding 2018-03-17 om 11.58.jpg (109.15 KiB) 1746 keer bekeken
Bij de blauwe pijl het hoge roer. Tel ook eens de gangen achter het zwaard. Ik kom vanaf dek tot de waterlijn tot 7. Tel dan de gangen op de tekening van de slechtaak in het boek van Konijnenburg.
Groet K.T.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Aken (met heve).

Bericht door pieter53 »

Helaas heb ik de artikelen niet, Kees, dus ik kan het niet naslaan.
In het museum te Duisburg hadden ze een mooi boek over dit soort schepen,
maar helaas was het potje met 'hobby gelden' weer eens leeg.
Ik moet het dus doen met wat ik hier en daar bij elkaar schraap.
model duisburg achter.jpg
model duisburg achter.jpg (142.07 KiB) 1724 keer bekeken
model emmerich 1.jpg
model emmerich 1.jpg (316.94 KiB) 1724 keer bekeken
Ik heb bij deze modellen een andere naam.
bonder.jpg
bonder.jpg (135.84 KiB) 1724 keer bekeken
Nu is G.J. Schutten niet echt enthousiast over de modellen in Emmerich en Duisburg,
maar misschien dat andere kenners daar anders over denken....

Trouwens over de tekeningen van Konijnenburg wordt ook gezegd dat de artistieke waarde hoger ligt dan de Maritiem Historische waarde
en zo zit de nieuwe generatie dus opgescheept met een puzzel waar moeilijk wijs uit te worden is.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Aken (met heve).

Bericht door Kees Touw »

Het zou in ieder geval schelen wanneer musea er bij zouden zetten of een model een eigentijds model is of een reconstructiemodel van later jaar.
Mijn artikelen waren getiteld: De Samoreus en de Bunder (1&2)
Er zat niet veel verschil tussen de bunder en de samoreus.
Vooral de heve verschilde. De heve van de bunder was aan de onderkant veel smaller dan die van de samoreus.
samoreusschwarz.jpg
samoreusschwarz.jpg (26.84 KiB) 1713 keer bekeken
SAMOREUS
bunderschwarz.jpg
bunderschwarz.jpg (43.04 KiB) 1713 keer bekeken
BUNDER

Deze afbeeldingen komen uit: K. Schwarz, Die Typenentwicklung des Rheinschiffs, bis zum 19. Jahrhundert Koln 1926.
Groet K.T.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Aken (met heve).

Bericht door pieter53 »

Tja, ik mis nog wel een aantal boeken en artikelen in mijn verzameling,
maar mijn werkterrein is ook zo breed dat ik onmogelijk alles kan weten en verzamelen.
Eerlijk gezegd zie ik tussen alle afbeeldingen wel verschillen,
maar als jij er vanuit gaat dat van de Velde sr. een Samoreus voor ogen had, dan houden we het daar maar op.

bonder duisburg.jpg
bonder duisburg.jpg (203.96 KiB) 1705 keer bekeken
Bönder 1760 Museum Duisburg
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Aken (met heve).

Bericht door pieter53 »

Even voor alle duidelijkheid.
Ik zit er echt naast met die tekening van van de Velde.
Dat is geen Slechtaak. Ik ging veel te veel af op wat ik eens bij de afbeeldingen geschreven had.
Bij het nalezen van de beschrijvingen van de slechtaak blijkt echter dat ik er een paar dwarswateren naast zit.
Sorry; een lelijke slordigheid mijnerzijds.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Aken (met heve).

Bericht door Kees Touw »

Nou, nou Pieter, zo slordig is het ook weer niet. Zo'n overnaads schip met een loos steventje kan wel meer mensen op het verkeerde been zetten.
Niet getreurd want anders hadden we geen reeks mooie afbeeldingen gehad.

Die laatste foto, die van het model Bönder 1760 Museum Duisburg is zo te zien een modern model. Ik vraag me welke gegevens de bouwer tot zijn beschikking had.
Schermafbeelding 2018-03-17 om 17.12.jpg
Schermafbeelding 2018-03-17 om 17.12.jpg (84.25 KiB) 1674 keer bekeken
Op het bordje Bönder staat dat het een sterk schip was, geschikt voor Mittel-, Niederrhein- und Küstenfahrt. In veel publicaties en ook op het internet kan je vaak lezen dat de samoreus en de bunder geschikt waren voor de kustvaart. Dat is volgens mij, maar wie ben ik, niet waar. Het zou wel kloppend te maken zijn wanneer je de Zuiderzee en de Zeeuwse delta tot kustvaartgebied verklaart.
In mijn artikel schreef ik het volgende er over:

Zeewaardig ?
Vaak kan men lezen dat samoreuzen geschikt waren om de kustwateren te bevaren. Daartegenover staat dat het bekend is dat de samoreuzen voor 1824 wel de Zuiderzee bevaren maar het vaak moeilijk hebben om het stuk van Muiden naar Amsterdam te volbrengen. Omdat samoreuzen moeilijk door de wind gaan verlagerden zij meer dan eens bij Marken. Daarom was verruiming van het vaarwater, de Weespertrekvaart, van Amsterdam binnendoor naar Weesp in 1824 een uitkomst. Rotterdammer W. van Houten (1778-1857), in een artikel in het Algemeen Handelsblad in 1833, beschouwde de Zeeuwse stromen en de Schelde naar Antwerpen voor de samoreus als zeer gevaarlijk vaarwater. Verder schrijft hij dat hij liever een lading goederen verzekerde die van Amerika naar Antwerpen werd verscheept, dan een lading van Antwerpen naar Keulen. Dat kustvaartverhaal blijf ik daarom een betwistbare zaak vinden.

De gegevens over Van Houten komt uit het Algemeen Handelsblad 26-09-1833. Rotterdammer Willem van Houten (1778-1857) was in 1825 de oprichter van de Zuid-Hollandsche Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen. Van zijn vader, die als binnenloods voer, kreeg hij uitgebreide praktische kennis van de scheepvaart. Hij was makelaar en handelaar in scheeps-materialen
wwwopac-3.jpg
wwwopac-3.jpg (96.63 KiB) 1674 keer bekeken
Samoreus gaat onder zeil. Tekening van Gerrit Groenewegen omstreeks 1800. Met een zogenoemd ferrytuig. Ook hier de traptreden op het roer en het opstapplankje om op het paviljoendek te komen. Voor de jongedame in het roeibootje zullen ze wel een buitenboordtrapje klaar hebben gehangen. Tenminste als ze aan boord moest zijn.
Groet K.T.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Aken (met heve).

Bericht door pieter53 »

Het model uit het maritiem museum en de samoreus van Le Comte lijken achter een heve te hebben.
De andere scheepjes hebben een achterstevenbalk zo lijkt het.
Gewoon een variatie zoals je wel meer bij aken hebt?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Berghout-2
Berichten: 283
Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
Locatie: Koudum

Re: Aken (met heve).

Bericht door Berghout-2 »

Wat een bijzondere schepen, die Samoreuzen. Het zou fantastisch zijn om een nieuwe te bouwen en ermee te varen; mijn handen jeuken!
't Zal wel een lieve duit kosten...
Wim.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Aken (met heve).

Bericht door pieter53 »

bonder emmerich.jpg
bonder emmerich.jpg (299.74 KiB) 1602 keer bekeken
Nog maar een fotootje tegen aan gooien.

Nabouwen?
Ik zou zeggen begin eens met het roer,
want ik wil weleens zien hoe men daar tegenop klautert :mrgreen:

cornelis 1878.jpg
cornelis 1878.jpg (189.96 KiB) 1602 keer bekeken
Bönder Cornelis uit 1878. 36 x 6,4 m. 400 ton
Model door D. Maleski (1974)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie