Misschien hebben ze ketting net geolied of hebben ze de dekken geteerd of geschrobd?
Aken (met heve).
Re: Aken (met heve).
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 28539
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Aken (met heve).
Vrouwe Maria , 24,27 x 4,67 x ? , Bouwjaar 1912, Werf Hendriks in Dodewaard ( Nederland ) , Sinds 2004 wordt het schip aangedreven door een dieselelektrische voortstuwing. , ex Maria , eigenaar Marie du Bois & Hans de Moor in Amsterdam , ENI 03150182
Foto's gemaakt op 22-09-2016 bij sluis Lith.
Vrouwe Maria.
Foto's gemaakt op 22-09-2016 bij sluis Lith.
Vrouwe Maria.
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Re: Aken (met heve).
Zomaar een vraag, omdat ik niet bekend ben met het begrip braadspil. Ik heb dit natuurlijk wel gezien vroeger bij Pa aan boord,op de kleinere schepen. Maar als je het anker laat vallen,moet je dan niet uitkijken,voor de slaande ketting,of laat men het anker zakken? Ik heb echt geen idee. Raar eindelijk, dat deze dingen nu in je opkomen, en je het er toen niet bij stilstond. Ik denk dat we het toen te druk hadden met ons werk.
Re: Aken (met heve).
Hallo teerkwast,
Ik ken het zo dat je de ketting mooi in bochten in de platte bak (of op een houten rooster) hebt liggen. Dan leg je een goede meter ketting in een bocht klaar. Dan een puts water over het spil om de boel lekker te laten glijden. De bocht dan over het spil gooien zodat er vaart in komt. Als het water niet te diep is loopt de ketting dan tot het anker aan de grond komt. Verder ketting steken is dan een kwestie van met de hand over het spil gooien. Al met al een vieze bende met veel kans op platte vingers. Vooral bij het hieven erg oppassen. Als je klei aan de ketting hebt, dan wordt het spil gauw nat en glijdt het hele boeltje zo weer terug. Op sommige braadspillen zitten opgezette latjes aan een kant, je viert dan over de gladde kant van het spil en legt voor het halen de ketting over de kant met latten.
Bij de Engelse collega's op thames barges hadden ze een verbeterde versie met tandwielen en een spil dat om en om met zacht en hard houten delen bezet was, de ketting maakt dan als het ware zijn eigen nestelschijf in het zachte hout. Als die delen versleten waren kun je ze vernieuwen. Bij een traditioneel braadspil moet het geheel op den duur vernieuwd worden.
Ik hoop dat je er zo wat bij voor kunt stellen? Ook ik heb bij de dagelijkse gang van zaken helaas nooit foto's of video's gemaakt... Maar ik denk dan wel dat ik een van de weinigen ben die wel nog heel vaak met zulk spul geankerd heeft?
Groeten Gerben
Ik ken het zo dat je de ketting mooi in bochten in de platte bak (of op een houten rooster) hebt liggen. Dan leg je een goede meter ketting in een bocht klaar. Dan een puts water over het spil om de boel lekker te laten glijden. De bocht dan over het spil gooien zodat er vaart in komt. Als het water niet te diep is loopt de ketting dan tot het anker aan de grond komt. Verder ketting steken is dan een kwestie van met de hand over het spil gooien. Al met al een vieze bende met veel kans op platte vingers. Vooral bij het hieven erg oppassen. Als je klei aan de ketting hebt, dan wordt het spil gauw nat en glijdt het hele boeltje zo weer terug. Op sommige braadspillen zitten opgezette latjes aan een kant, je viert dan over de gladde kant van het spil en legt voor het halen de ketting over de kant met latten.
Bij de Engelse collega's op thames barges hadden ze een verbeterde versie met tandwielen en een spil dat om en om met zacht en hard houten delen bezet was, de ketting maakt dan als het ware zijn eigen nestelschijf in het zachte hout. Als die delen versleten waren kun je ze vernieuwen. Bij een traditioneel braadspil moet het geheel op den duur vernieuwd worden.
Ik hoop dat je er zo wat bij voor kunt stellen? Ook ik heb bij de dagelijkse gang van zaken helaas nooit foto's of video's gemaakt... Maar ik denk dan wel dat ik een van de weinigen ben die wel nog heel vaak met zulk spul geankerd heeft?
Groeten Gerben
Live to sail, sail to live
Re: Aken (met heve).
Voor meer afbeeldingen zie BVT.
In de tekst over braadspillen op Binnenvaarttaal gaat men iets zachtzinniger met het spulletje om.
Een deel van de daar verzamelde informatie komt uit De Friese Paling aken van Zetzema en uit het boek over de Annigje door Dessens, Springer en Vermeer (dacht ik).
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Aken (met heve).
Scheepsjongens werden nogal eens met een puts naar voorop gestuurd ,om met de puts water over het anker te gooien. Dat was ook een manier om het anker beter te laten zakken. Gr
Re: Aken (met heve).
Geen wonder dat vroeger veel schippers met beschadigde handen rondliepen, je hoorde dan wel eens, hij heeft tussen de lier gezeten, maar dat kon ook op andere wijze, die ik al eens beschreven heb. BEDANKT voor de uitleg.
Re: Aken (met heve).
Foto's Pieter Klein cc-by-sa-nc
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Aken (met heve).
Wat altijd opvalt, zijn die typische belgische bolders. Daar hebben ze een hoop werk aan gedaan, indertijd. Taps toelopend, en dan nog de bolderplaat, op een schuine manier er aan gegoten.
Re: Aken (met heve).
Bij gieten is het een kwestie van de mal; gieten is het werk niet.
De mal wordt weer gemaakt naar een model; dus éénmaal een mooi model geeft vele mooie gietstukken.
Dat is nu eenmaal het voordeel van gietwerk.
Maar niet alleen in België kon men bolders gieten.....
. Foto; Pieter Klein cc-by-sa-nc
De mal wordt weer gemaakt naar een model; dus éénmaal een mooi model geeft vele mooie gietstukken.
Dat is nu eenmaal het voordeel van gietwerk.
Maar niet alleen in België kon men bolders gieten.....
. Foto; Pieter Klein cc-by-sa-nc
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....