Herinneringen van "teerkwast".

Alles over binnenscheepvaart
k-k
Berichten: 6027
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door k-k »

Piet en Wout. Bij A. de Haas uit Bergen op Zoom gingen mijn gedachten uit naar Anton de Haas, één van onze vroegere broodheren. Maar die Anton was te jong in 1927, dus zal het misschien een oom zijn geweest. Waarschijnlijk waren er meer Haasjes in Bergen op Zoom. Maar eens in het Nedlloyd boek kijken, straks bij de koffie. Gr. Klaas.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door DPLA »

Janna schreef: 18 aug 2017 06:09
Jan van der Doe schreef: 17 aug 2017 23:05
DPLA schreef: 17 aug 2017 22:31 Had het niet goedkoper geweest om een nieuwe replica te bouwen, waarschijnlijk goedkoper, makkelijker werken, bovendien alles nieuw ! :wink:
Waarschijnlijk wel.
Ik dacht te zien, dat het schip bij een staalverwerkende fabriek lag of een werf
Waar dan ook, het gaf werk aan de arbeiders en voorkomt op deze manier dat de vakmensen ergens anders gaan werken.

HG
Jan.
Deze luxe motor Lief en Leed wordt door een kleine zelfstandige opgebouwd, met hulp van z'n vrouw. Komt verder geen mens aan te pas vgs mij.

Zie deze FB pagina. Is hier al eens eerder voorbij gekomen denk ik.
Het is wel een mega-klus want het scheepje komt van ver. Maar het wordt allemaal weer keurig. Wat een vakman. Ik volg het op FB, diep onder de indruk.

Er is trouwens nog een deel II van de fotoserie.
Hallo Erik,

Ik vind het knap dat hij de moed heeft gehad om dit schip te restaureren, laat dit duidelijk zijn.

Ik heb ook geen kritiek op het vakmanschap van de restaurateur, heel knap, zoals hij dit heeft aangepakt/heeft gedaan.

Ik vroeg me alleen af of het niet goedkoper zou zijn om een replica te bouwen.
Niet wetende dat hij alles zelf doet, samen met zijn vrouw.

Als je zo'n restauratieklus moet uitbesteden, dan is het eigenlijk onbetaalbaar, vandaar mijn opmerking : Nieuwbouw/Replica.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Kees Keijzer »

Maar een replica is nooit zo mooi!.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
kajoe
Berichten: 681
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door kajoe »

tja ik weet het niet goed maar meen gelezen te hebben dat het een 2 master was en vervoerden ook vaak oliën en visproducten naar richting Rotterdam ,en daar bij nadenkend ook wel zulks soort verhelen gehoord te hebben van huub de haas ook zijn vader en familie waren weerd vissers in de schelde zoals zovelen daar
k-k
Berichten: 6027
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door k-k »

In het Nedlloydboek worden twee klippers genoemd. L'Espoir en Maria/Engelina. De eerste voer in de visserij en met droge lading. De tweede alleen vracht. Van het motorscheepje uit bovenstaand verhaal niets te vinden. Het eerste motorschip dat in het Nedlloydboek wordt genoemd is de Engelina. Opdrachtgever daarvan was Johan de Haas. Gr. Klaas.
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door piet42 »

hallo de éspoir kom ik wel tegen https://mmr.adlibhosting.com/graphics/sm ... 61_132.jpg
zoek later verder moet nu stoppen mijn vrouw zit te wachten :roll:
Bijlagen
léspoir de haas.jpg
léspoir de haas.jpg (63.89 KiB) 1476 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door piet42 »

weer thuis met een nat pak maar oke we kunnen weer verder hier nog een van de eerste de haas schepen de engelina bwj'30 maar in 1944 gekocht door de Haas bergen zie hier https://mmr.adlibhosting.com/graphics/sm ... 85_055.jpg

zoal ik al liet zien de léspoir zeilakk is in 1908 al over geboekt naar de haas bergen op zoom

als toegift 2 foto's van de aldebaran ( van onze binnenvaart vrienden met dank) in 1950 gekocht door de haas het wordt wel een beetje veel haas hier dus misschien heel de discussie maar overzetten naar de haas forum ??
Bijlagen
de haas aldebaran bwj'31 schiedam 1950 de haas - kopie.jpg
de haas aldebaran bwj'31 schiedam 1950 de haas - kopie.jpg (131.01 KiB) 1450 keer bekeken
de haas aldebaran bwj'31 schiedam 1950 de haas in m.tricht - kopie.jpg
de haas aldebaran bwj'31 schiedam 1950 de haas in m.tricht - kopie.jpg (92.43 KiB) 1450 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
k-k
Berichten: 6027
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door k-k »

Ja, de "goede, oude tijd" Piet! Heb me wel eens laten vertellen dat ze (Engelina en Aldebaran) om elkaar niet wakker te maken de motor even afzetten om voorbij te drijven. En dan de verbazing dat de één eerder op de losplaats was dan de ander. In Gaarkeuken kocht ik bij het winkeltje op de sluis ('t Kompas van fam. Jorritsma) mijn eerste draagbare Philips TV. Kostte toen (1969) Fl 720,-. Kreeg er wel een gratis antenne bij. Was een onverwoestbaar ding. Heeft het zeker 30 jaar gedaan. Komt allemaal weer boven met zulke plaatjes. Niet dat we het nu slecht hebben hoor! Zat vanmiddag in Barendrecht aan de Oude Maas. Schitterend weer, maar tussen Brielle en Zwartewaal dikke plassen op de weg. Jouw buitje daar ook langs getrokken zeker? Gr. Klaas.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Mag dat in deze tijd ook nog steeds, tankschepen zo kort bij woningen, vroeger werd daar niet na gekeken. Op de maas,lag je soms tussen de tankers.
Nu weet ik niet meer zeker, of nafta en benzine tankers, alleen geschut werden.
Afbeelding
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Jan van der Doe »

Bart,
Met de "Alaska" van Chemgas met amoniak had je zelfs geen voorschutting.
Je had geen last van een buurman, meest de tijd, want er stond een fakkel aan dek
en dan stok de omgeving naar Amoniak.

Boven lagen wij ten anker voor hoogwater, maar moesten wel van de WS
een plek zoeken boven de bewonde wereld.

HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Plaats reactie