Herinneringen van "teerkwast".

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door pieter53 »

Ga naar YouTube.
Klik rechts boven op je avatar (logo)
Ga naar 'mijn kanaal'
Open de gewenste video.
Klik rechtsonder het filmbeeld op 'video bewerken'
En kies in het vakje naast de titel op 'openbaar
'
youtube.jpg
youtube.jpg (133.71 KiB) 3162 keer bekeken
Succes!
;-)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Is het nu te zien? Nog wat plaatjes van Erik zijn arbeid. Hier gaat Erik voorbereidingentreffen, om dicht te leggen. Let op de overhangende kop.
Afbeelding
En het mooie scherpe gat, zullen de belgen zeggen. Ik vind het wel wat weghebben, van een van Goor.
Afbeelding
En het hele schip, waar ze nog bezig zijn, met dichtleggen.
Afbeelding
Afbeelding
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door pieter53 »

De video is zichtbaar.
Leuk! Leuke foto's ook.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Zo, ik zal op een nette manier reageren, op een dom antwoord van iemand, warvan ik dacht dat hij naar een andere club was overgelopen. Waarschijnlijk beviel het hem daar toch niet, en kunnen we weer genieten van hem.
Om te beginnen, als ik iets vertel, dan zuig ik dat niet uit mijn duim. Dat er wel eens iets is wat niet helemaal klopt,komt omdat ik ouder word, en er al heel lang uit ben.
We praten over de jaren rond 1970. Ik heb ze alledrie gehad Rijnsleepboten, sleepschepen, motorschepen. Ik heb dus ook strangen vastgemaakt, en later gevist. ook met de handlier verhalen, hoorde bij mijn takenpakket.
Wat een sleepschip is, hoef ik hier denk ik niet uit te leggen. Een sleepschip is een dood ding, zonder sleepboot. ook met een sleepboot, kan een sleepschip een eigenwijs ding zijn.
Met een sleepboot varen, is heel wat anders als met een motorschip. Op een sleepboot, kjik je een groot deel van de dag achteruit, je houd dan de sleep in de gaten. Heel wat anders als op een motorschip. Het varen op een motorschip was heel wat eenvoudiger.
niet langs de kribben omhoog kruipen, met twee vingers sturen, niet op elke bolder afstoppen, wat veel splitswerk scheelde, alleen dat racen, dat lag mij niet zo, je had nergens geen tijd meer voor. Als de Albema, uit zijn roer liep, dan gooide je met je hand in het haspeltje, je roer dwars, en de Deutz deed de rest. Als je met een sleepschip uit je roer liep,
dan kon je met z,n tweeen in de haspels gaan hangen, de stuurlier had twee haspels van 2 meter, en bidden dat die mast nou eens een keer stilstond. Je voer toen op de mast,met een herkennings punt aan de wal. Als de mast dan stilstond, dan dacht je ,zo dat is weer goed gegaan. En zo zijn er verschillende goedgaans in mijn leven geweest.
Als dit gebeurt in het gebergte, in de opvaart, zal het nog wel redelijk goed KUNNEN aflopen, op die scherpe rotsen. maar in de afvaart wordt het toch een ander verhaal.
Stel je gaat met een gangetje, van een kilometer of vijftien af. wat denk je hoe lang de scheur zal zijn als je raakt, voor het schip stilligt, en rond slaat. Achteruit heb je niet, en voor het schip naar zijn roer luistert, in de afvaart, is het gebeurd.
Als het mistig dreigde te worden, ging je daarom, boven het gebergte rond. Als het wat hijig was, dan ging je meestal wel door, ook toen moest er geld verdiend worden.
Maar dan kom je de hoek om, en ineen keer valt het dicht, wat in het gebergte geen uitzondering was. Als de schipper dan de sleepboot slecht kon zien moest ik naar voren.
Dan ging ik de roef in en trok twee truien onder mijn overall aan en een dikke jas.
Dan ging ik voor de ankerlier staan, en kon soms net nog de kont van de sleepboot zien.
je gaf dan aan de schipper, en de loods aanwijzingen waar de sleepboot zat, als je de boot niet kon zien, kon je aan het schroefwater of de motor van de sleepboot, ongeveer inschatten waar die zat, ook als je naar de srtang keek,kon je een beetje de richting bepalen.
Je moest dan net zo lang afdrijven, tot je ergens rond kon. Ondertussen stond je daar op het voordek, het af te sterven van de kou, met die vochtige mist, die in je kleren ging zitten.
je was dan wat blij, als de boot blies, en rondging, dan kon je lekker in de warme stuurhut staan, om te wachten tot het weer opklaarde.
Misschien dat je nu snapt, waarom mijn broek afzakt, bij dit soort berichten.
En trouwens, we leven in een vrij land, en dan mag IK ook mijn mening geven
Zoals het modepopje zei, WEN ER MAAR AAN. maar nog een fijne kerst toegewenst.
Afbeelding
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Een mooie doc over sulzer motoren.
https://www.youtube.com/watch?v=T1YFvDC01uA
Afbeelding
ossebaar.j
Berichten: 1444
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door ossebaar.j »

Beste teerkwast ,
Toen ik ben gaan varen ,op de NESKA vloot ,het volgende . De Neska was een dochter van de Nederlandsche Rijnvaart Vereniging . De NRV bezat sleepboten en sleepschepen . De Neska vloot bestond uit motorschepen . Alle schepen , uitgezonderd de spitsen , waren uitgerust met strangenlieren . Ook de kapiteins bij ons keken zowel vooruit als achteruit . Een moeilijkheid op de motorschepen ten opzichte van de sleepboten was , dat deze kapteins rekening met de aflaad diepte , terwijl de sleepboten een constante diepgang hadden . Als je als voorbeeld nam was de NESKA 132 een lengte van 85 meter had en max diepgang van 2,85 meter , terwijl de Triton en de Njord ongeveer 60 meter waren .
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Ik denk de Terra Nova? Er zullen niet veel meer over zijn van deze grote, vermoed ik.
Afbeelding
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Kees Keijzer »

Nee hoor Bart, geen TERRA NOVA, die heeft o.a. vijf ramen in de roef.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Henkmusic
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jan 2018 13:39

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Henkmusic »

Hierbij nog wat foto' s van de Neska 7 en de Bellini ingevroren in de Loreleyhaven
img133.jpg
img133.jpg (153.37 KiB) 2189 keer bekeken
Henkmusic
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jan 2018 13:39

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Henkmusic »

img134.jpg
img134.jpg (205.16 KiB) 2189 keer bekeken
Hierbij nog wat foto' s van de Neska 7 en de Bellini ingevroren in de Loreleyhaven
Plaats reactie