Herinneringen van "teerkwast".

Alles over binnenscheepvaart
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Klaas, ik kwam dit plaatje tegen met zoeken, wie veel zoekt,komt altijd wat tegen. Ik dacht direct aan Klaas. Ik dacht al de het de noord was.
Wie zich geroepen voelt, mag het plaatje overplaatsen. Zo,n plaatje laat dan weer de herinneringen opkomen van vroeger, zoals gezegd, een woud van torenkranen, tot aan de maasbruggen, je de van Nelle reclame zag oplichten op de belvedere, de orginele naam van het witte huis.Ja zo beleefde ik het, als wij naar Rotterdam moesten, bij Pa aan boord.
Afbeelding
jan de waard
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 dec 2013 09:55
Locatie: Bergen lb

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door jan de waard »

Het schip op de helling, ligt bij scheepswerf Verolme. De 2 hellingbanen liepen evenwijdig aan de invaart naar de haven van Alblasserdam.
De Oude Werf, zoals die eerst heette, was van Corn. Smit. Die had geen opvolging en in 1950 ging de werf over in handen van Cornelis Verolme. Tot 1977 zijn hier schepen gebouwd door Verolme. Van Werf de Noord zie je maar een heel klein stukje, de hellingen liggen meer aan de rechterkant van de foto, hetgeen niet zichtbaar is. Tegen de brug aan lag de Marineloods. Hier werden veel houten mijnenvegers gebouwd. Ik denk dat de mijnenveger op de foto ook van hout is gebouwd, gezien de vermoedelijke datum van de foto. In polyester werd er denk ik pas begin zeventiger jaren gebouwd. Allemaal vergane glorie. Het terrein van Verolme is nu woningbouw. Een deel van de Noord bestaat nog en is in handen van Oceanco, de megajachtenbouwer, de rest van het terrein wordt heringedeeld.
grt Jan de Waard
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Jan van der Doe »

Dank voor de uitleg Jan.
Voel mij zelf een hele piet dat ik het nog herinnerde.
Ook het boek "De oude werf" heb ik een jaar of wat geleden gekocht.
Een van de beste geschiedenis boeken over een werf.

HG.
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Fluks »

Mijn vader was schipper op een sleepschip van Jan Smit en later kapitein op het sleepbootje,Ik ben op de scheepswerf geboren.Verscheidene familieleden hebben er ook schepen laten bouwen.Smit had de sleepschepen Cito 2,3,4 en het bootje Cito.Ik heb als kind Jan C.Smit nog gekend,ik herinner mij,dat hij door de week altijd een boeren-pet op had.
Groeten,Arie.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Voor ons was een schroef iets vanzelf sprekends. Je kwam er mee vooruit, soms lag je ook stil, bv als er een draad in de schroef kwam.
waar je toen niet zo bij stilstond, wij hadden toen natuurlijk ook niet de media, die we nu hebben,kunnen we nu allemaal vinden.
En dan kom ik dit fimpje tegen. voor een ex meubelmaker, mallenmaker, is dit natuurlijk kaasie.
https://www.youtube.com/watch?v=mV48f5D6kBY
Afbeelding
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Ik weet niet hoe ik dit kan delen met jullie. Dit gaat over iemand, die is begonnen als scheepsjongen, bij de rode schweis. dit is een mooi verhaal van hoe dat vroeger toe ging aan boord. met alle zaken die daar bij komen kijken.
file:///C:/Users/Bart/Desktop/Kuesnachter-Jahrheft-1998-Ein-Kuesnachter-wird-Seemann.pdf
Afbeelding
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door pieter53 »

Bijvoorbeeld door een link naar het origineel te geven.

https://www.ortsgeschichte-kuesnacht.ch/ ... eemann.pdf
of als het niet werkt
LINK
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Ik vertrouw op jouw, bedankt Piet. Piet kunnen je ook een pro wat de duitse taal omzet naar nederlands plaatsen? Niet voor mij, maar voor de andere mensen die dit ook graag willen lezen. Want meestal kom je dit soort dingen tegen in de duitse taal.
Afbeelding
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Jan van der Doe »

Taal omzetten Bart.
Ik ben altijd wat benauwd als dit gebeurd met verhalen zo als dit.
Er gaat wat van de inhoud verloren en de meeste mensen onder ons weten heus wel waar het over gaat en hebben het zelf mee gemaakt.

HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door pieter53 »

Tja, het is een flinke lap tekst; het valt niet mee dat even echt te vertalen.
Misschien dat er via De Binnenvaart iets te regelen valt
wie weet willen ze wel in het blad 'Binnenvaart' opnemen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie