Herinneringen van "teerkwast".

Alles over binnenscheepvaart
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Kees Keijzer »

Langs de schepen kwamen ze met de ELISABETH bode rond.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Jan van der Doe »

Op de tankers van de Haas, waar ik op gevaren heb stond ook een fornuis, gestookt met olie.
Op weg naar Misburg, op het Mittellandskanaal, behalve de stuurhut plat en ballast voor de lage bruggen
ook de schoorsteen van het fornuis er af als er een brug gepasseerd moest worden.
Komen we onder een brug door, slaat de wind in de pijp, het stukje wat nog boven de roef uitstak.
Je raad het al, het deksel vloog van het fornuis en alles er boven en omheen in de keuken vol met olieachtige roet.
En moeders, dat kan je je eigen wel voorstellen. Geert Hut, de matroos heeft haar helpen soppen.

HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door klipper »

Wat het gebruik van een kolenfornuis in de zomer betrof, er waren ook nogal wat schepen die een kombuis hadden. daar erd dan een fornuis of een ander soort kachel in gestookt. Zodoende bleef het binnen in de woning leefbaar. Gr
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door pieter53 »

Veel schepen hadden een buiten fornuis, ook kombuis geheten.
Andere hadden kookherft of zelfs een kookhut.
Afbeelding
Foto: Frederic Logghe. Een kookherft.

Over de dominée kan gert je meer vertellen; nu mag dat ondanks 'geen GPS' ;-)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door k-k »

Zal in 1969 zijn geweest dat we weekend lagen te houden aan de gemeentesteiger bij de Persoonshaven in Rotterdam. Horen we op zondagochtend rond een uur of negen wat gestommel aan dek en gerommel aan de stalen buitendeur. In alleen mijn onderbroek er naar toe en doe de deur open. Staat er een meneer met een aantal Wachttorens in de hand. Wrijf nog eens demonstratief in mijn ogen en vraag de man wat hij wil. Hem een compliment gemaakt m.b.t. zijn zorg voor de medemens, maar hem geadviseerd om nooit meer een schipper, die de hele week hard heeft gevaren en eens even op zijn bed ligt zo vroeg wakker te maken. Een hele hoop excuses van zijn kant en ik kon zo een aantal exemplaren van de Wachttoren krijgen. Gr. Klaas.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door pieter53 »

Op Schellingwoude en in Leeuwarden kregen we altijd de Elisabeth bode, maar zonder preek....
(ze waren zeker allang blij dat zo'n stuk langharigtuig zoiets aannam :-) )
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

En dan ineens komt de naam van het tweede boekje bovendrijven, de Ontwaakt. O,ja , bij ons aan boord was dat gewoon een dominee. Als ik iets vertel, is dat uit MIJN KINDERTIJD. en ik vertel het zoals IK het beleefd hebt. Ik weet ook wel dat het geen bakkie koffie is,maar een bakje koffie.
Ik weet ook wel , dat het geen kaptein is, maar een kapitein, en zo kan ik nog wel even doorgaan, maar zo spraken wij aan boord niet, geen correcte Facebook taal.
Afbeelding
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Jinny »

Ha, Ontwaakt, ook Jehova's Getuigen...
Ik wist niet dat die ook de schippers afliepen....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door klipper »

wat dat ONTWAAKT betrefd , schippers sliepen vroeger niet veel. Dus volgens mij weinig succes!.Gr
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Jinny »

Hihihihi...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Plaats reactie