Herinneringen van "teerkwast".

Alles over binnenscheepvaart
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Herinneringen van TEERKWAST

Bericht door Kees Keijzer »

Ja, Bart in de Tweede Eemhaven, wat later de Prins Johan Frisohaven geworden.
Hier een detail van kaart van de omgeging;
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Je ziet op de kaart het terrein van G E B.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Herinneringen van TEERKWAST

Bericht door ossebaar.j »

DE foto op pag 2 is wel degenlijk de Waalhaven . En wel Waalhaven ZZ steigers 1 t/m 3 . Steiger 4 & 5 waren duwvaart steigers .
Als je de foto vergroot dan is volgens mij rechts de cementcilo's van Befaro beton op pier 4 aan de drutenstraat, waalhaven oz . DE zeeboot ligt dan op boei 90 ..tegenover Scheepswerf Waalhaven .
Links op de foto zie je de schoorstenen van de Electr.Centrale GEB , waalhavenweg , tussen de pieren 7 en 8 .Volgens mij ligt de lossende zeeboot op boei 102 .
Volgens de kaart waren er in de eemhaven geen boeien .
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Herinneringen van TEERKWAST

Bericht door Kees Keijzer »

Ja, die foto is 100% Waalhaven, maar die andere met die schepen op de steigers naar de wal genomen, wordt hier bedoeld en daar kan Velasquez weleens gelijk in hebben.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Herinneringen van TEERKWAST

Bericht door Fluks »

Als ik mij goed herinner heeft de Leon 2,afgebeeld op pag.1 een tijdje als sleepschip gevaren.Als ik het model bekijk,zou het een zeelichter geweest kunnen zijn.
Groeten,Arie.
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Herinneringen van TEERKWAST

Bericht door ossebaar.j »

op de tweede foto ,heeft velasquaz gelijk . Het is de tweede Eemshaven .De schepen liggen bij het schakelstation van het GEB . Als je de foto vergroot dan zie je de 2 schoorstenen van de centrale . En dan volgens mij op de achtergrond de kranen van NIEHUIS &V D BERG SCHEEPS REPARATIEBEDRIJF .
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van TEERKWAST

Bericht door teerkwast »

arie ik dnk nietdat de leon een sleepschip is geweest ik he nog een foto en daarop kan je zie dat dit een scherp schip is op deze foto staan allemaal tank auto,s op de luiken en achterop de roef 2 legertanks ik dacht dat ik de foto naar harry gemaaild had dit was in germersheim
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Herinneringen van TEERKWAST

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Leon 2 in Germersheim,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van TEERKWAST

Bericht door teerkwast »

ik schreef al eens eerder in deklast over roeflast zo kun je dit wel noemen dacht ik


water is om op te drinken maar ook om op te drijven
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Herinneringen van TEERKWAST

Bericht door Wrijfhout »

In de tweede helft van de middag is het 2400 ton metende sleepschip Myriam door een havensleepboot van de Waalhaven naar de Vulcaanhaven in Vlaardingen gesleept. Daar moet een volle lading fosfaat voor Wesseling worden geladen. Maar eerst moest gewacht worden tot een ander schip geladen is en zolang ligt de Myriam rustig achter voor- en achteranker. Onze schipper is net aan de wal gegaan om te melden terwijl zijn vrouw in het roeibootje is meegevaren om een paar boodschappen te doen.

Afbeelding
Waalhaven, jaren twintig...

Nu de schipper weg is haal ik eerst het trapje, dat nog buitenboord hangt, weg en verplaats het naar de binnenkant van de den. Eerst maar weer verder met merkels stapelen want met twaalf ruimen ben je zo maar niet klaar. Terwijl ik bezig ben zie ik dat de waterboot onze witte vlag heeft opgemerkt en aan komt varen. Ik ga gelijk maar naar achter om hem aan te wijzen waar hij moet zijn. Maar, eerst naar de stuurhut om de speciale sleutel te halen waarmee ik de koperen schroefdop in het dek nabij de bolderbank kan opendraaien. De schipper van de waterboot steekt een slang omhoog, die ik door het gangboord trek, en nadat ik de stalen haakse pijp in de vulopening heb gestoken maak ik een draaiende beweging met mijn hand ten teken dat de waterboot kan pompen. Ondertussen haal ik de witte vlag uit de mast. Als na een poosje water over het dek gaat lopen geef ik een brul, waarna de pomp wordt stilgezet. De slang geef ik terug aan de jongens van de waterboot en zeg dat voorop nog water genoeg is en bedank ze. Nadat ik hun touwtje los heb gemaakt zwaai ik ze na en even later is de WL 9 weer verdwenen. Als alles opgeborgen is ga ik verder met m'n werk. Wanneer de laatste merkels op de luiken liggen ga ik stapel voor stapel bij langs om de luikentouwtjes vast te sjorren. Die had ik voor het openleggen al onder het eerste luik van iedere stapel gelegd. Dat luiken sjorren is een karweitje waar je goed mee oppassen moet, vooral opletten waar je je voeten neerzet. Vanuit het gangboord kruip je via de bulb van de den voorovergebogen langs de stapel luiken tot ongeveer halverwege, en daar maakte je het touw vast. Dan weer dezelfde weg langs het open ruim naar beneden. Als ik alle stapels gehad heb zie ik dat de schipper er weer aan komt en hang het trapje voor hem klaar. Hij vertelt dat wij na de Damco 77 aan de beurt zijn en dat we met twee bruggen gaan laden. Dan weet je: dat wordt lopen! Terwijl ik het trapje opberg gaat de schipper naar achteren en komt even later terug want hij moest zijn overall nog aantrekken. Dan gaan we samen met de scheerbalken aan de slag en pakken ieder een pikhaak. Door samen aan de onderkant van de noodscheerbalken te jutteren komen die uit de uitsparingen en kunnen we ze voorzichtig en langzaam door de goten van de herften naar beneden trekken waarbij je wel op moet letten dat het gelijk op gaat en ze niet klem lopen. Dat doen we met alle noodscheerbalken en daarna zijn de hoofdscheerbalken aan de beurt. Daarvoor moet ik weer langs de luikenstapel naar boven om de pin er uit te halen waarmee de scheerbalk gezekerd is en vervolgens met één hand wrikken aan het kapdeksel tot de scheerbalk uit de uitsparing komt. Dan weer naar beneden en samen met de schipper trekken aan de balk die naar beneden tegen het herft scharniert om hem als laatste nog met een touw vast te zetten. Als we het schip rond zijn geweest staat de schippersvrouw, met naast haar een paar grote boodschappentassen, bij het trapje in de kade naar ons te zwaaien. Terwijl de schipper zijn vrouw ophaalt realiseer ik me dat het al schemert en dat het schip in de glans van de havenverlichting rood grijs kleurt.
De sleepdraden moeten nog opgeschoten worden en het ankerlicht ontstoken. Dat gaat nog met zo'n degelijke éénpins steker. Als achterop ook een ankerlichtje brandt is het tijd voor een hapje eten. Hoe vaak zou ik op een dag die honderd meter van voor naar achter hebben gelopen?

Als de boterhammen zijn weg gewerkt, de vaat is gedaan en de boel opgeruimd ga ik een stukje lezen terwijl ik ondertussen naar de Schaub Lorenz wereldontvanger luister. Dan hoor ik een bootje langszij komen en stap naar buiten waar het inmiddels donker is. Terwijl ik er naar toe loop klimt een man met een koperen meetinstrument aan boord, de ijkmeester. Die gaat weer met mij naar voren en laat bij de eerste ijkschaal het meetinstrument tot op het water zakken en krabbelt iets in een boekje. Dan loopt hij met zijn ijkstok naar het middenmerk, krabbelt weer iets en gaat zo het hele schip rond waarna hij naar achteren loopt en aan de hand van de meetbrief zijn berekeningen maakt. Ondertussen zie ik in het licht van de brugkranen en de deklampen van de Aegadir dat de Damco 77 aan zijn ijk gaat komen. Tijd om naar het middenherft te gaan waar ik twee lierdraden van de rollen trek. Een naar voren in het gangboord en een naar achteren. Dan naar het voordek om de ankerliermotor alvast zover klaar te maken dat ik hem straks zo aan kan slingeren. Lontje er in, decompressiehandel omhoog... Ondertussen schuift de havenboot Brielschemaas aan ons voorbij en gaat achterop bij de Damco 77 langszij liggen. Dan ben je je er van bewust dat een wereldhaven nooit slaapt. Terwijl de brugkranen boven de duwbakken zijn gestopt komt één ervan naar de Aegadir gereden. Ondertussen vaart de duwboot Vulcaan 2 voor onze kop langs en is even later bezit met het aankoppelen van de twee duwbakken. Op de Damco 77 zie ik de schipper door het gangboord rennen en met een zaklantaarn zijn ijken controleren. Dan geeft hij na nog één grijper met handgebaren naar de kraanmeester aan dat het genoeg is. Dat heeft de kapitein van de havenboot ook gezien en die heeft direct losgegooid en maakt achterop weer vast. Dan klinkt er een korte stoot uit de luchthoorn van de Brielschemaas als teken dat alles los kan. Vanaf de zeeboot worden de draden losgegooid die deels kletterend in het gangboord terecht komen. Dan begint de boot langzaam te trekken en de Damco 77 volgt gewillig. Als het schip er tussenuit is gooit de boot achterop los en vaart naar het voorschip en maakt weer vast. Dan sleept hij het schip weg en dat gaat voor in de haven ten anker. Even later ligt de Brielschemaas bij ons op de tweede middenbolder langszij. De schipper heeft achterop de ankerliermotor aangeslingerd en draait het achteranker binnen. Door de luidspreker roept hij naar mij dat ik het vooranker ook op moet draaien. Als alles boven is fluit ik even op mijn vingers naar de mannen van de sleepboot en die beginnen de Myriam gelijk een beetje dwarsweg te duwen met de kop richting zeeboot. Vanaf het dek van de Aegadir wordt een werplijn bij ons in het ruim gegooid waaraan ik snel een lierdraadje vastknoop. Die wordt door havenpersoneel op de Aegadir naar bovengetrokken en op de boot vastgezet. Dan duik ik snel het diepherft in en gooi de Petter op gang. Vanaf het diepherft draai ik de lierdraad binnen en als die strak staat geef ik de sleepboot een teken dat hij het achterschip ook om kan duwen. Als ons schip binnen het bereik van de brugkraan is laat de machinist de grijper achter de den zakken en door een beetje naar achteren te rijden trekt hij de Myriam tegen de zeeboot. Achterop wordt ook een lierdraadje strak gedraaid, vervolgens nog een paar meerdraden en we liggen vast. Ondertussen jankt de sirene van Havenbedrijf Vlaardingen Oost en even later gaat het licht op de kade uit en wordt het stil om ons heen. Alleen uit de verte komen de klanken van schepen die met de luchthoorn of een stoomfluit communiceren naar ons toe gewaaid. "Bart, we gaan een bakkie doen" zegt de schipper. Feierabend!

wordt vervolgd

Afbeelding
Nogmaal Waalhaven in de jaren twintig, alleen maar grote sleepkasten te zien.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
vasco
Berichten: 657
Lid geworden op: 05 jan 2009 14:38

Re: Herinneringen van TEERKWAST

Bericht door vasco »

Bart,
Die Leon is volgens mij een oude coaster of i.d.
Hij is in die jaren omgebouwd als m.s.echter zonder motor en heeft ik denk wel enkele jaren als sleepschip bij de N.P.R.C. naar boven gevaren

Gr.Ger
Gr. Ger
Afbeelding
Plaats reactie