Herinneringen van "teerkwast".

Alles over binnenscheepvaart
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door k-k »

Kan me nog vaag herinneren dat we met benzine (K1) op sommige plekken voorschutting hadden. Dacht o.a. op de Maas en het Julianakanaal. Geen marifoon, dus met de roeiboot naar de wal en dan met de papieren naar de sluis. En de andere schippers blij naar je kijken! Toen de kegelwachtplaatsen kwamen was het over. Misschien ook al wel eerder. En woningen voor het sluispersoneel stonden vroeger dicht(er) op de sluizen. Inmiddels zitten we al aan de zoveelste herziening van de veiligheidsregels. Ben er al zoveel van kwijt dat ik er geen uitspraak meer aan waag. Maar veel dichterbij dan de woning aan boord zullen de huizen niet hebben gestaan. Gr. Klaas.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door klipper »

er was een verhaaltje, dat tankers op de lege terug vaart zgn niet geheel leeg waren !. Zodoende voorschutting kregen. ??. Gr
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Jan van der Doe »

Ik denk dat de ontvanger dan wel zijn mond had open gedaan, Klipper.

Alhoewel ik met een kapitein heb gevaren, die er voor in staat zou zijn,

maar het verhaal kan volgens mij wel naar het land der fabeltjes.

HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door k-k »

Nu ben ik altijd in de waan geweest dat een tanker leeg van benzine en niet ontgast veel gevaarlijker was dan een volle. Brandt niet zo lang, maar zegt veel harder:BOEM!!! Maar leeg nooit voorschutting gehad en gelukkig is er nooit iets gebeurd. Daar ben ik nog altijd blij mee en dankbaar voor! Heb 43 jaar in de olie gewerkt (met plezier trouwens) en me vertrouwd gemaakt met de risico's. Je moest altijd alert blijven, maar dat werd een soort 2e natuur. Om even op Klipper en Jan hun bijdrage terug te komen. Er waren schippers die fake ladingdocumenten maakten om zo voorschutting te verkrijgen. Ze gokten er op dat het niet werd gecontroleerd aan de hand van monsteren en meten. Met een paar honderd m2 ballast en daar 200 liter benzine bovenop leek en rook het heel wat. Maar laat ik de branche niet slechter maken dan hij was. Je had, net als nu, goede en heel goede schippers. En de beste staan, zoals gwoonlijk, aan wal. Gr. Klaas.
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door kajoe »

er waren wel enkele keren tankers die voor schutten kregen ,maar dan alleen als de raffinaderij dat gevraagd had omdat het depot vrijwel droog stond
dat naar horen van oude sluis bedienden , zelf nooit mee gemaakt ,
zelfs als je bv een spoed bunker had bv in de schaar van Everdingen kreeg ja geen voorschutten als je via Hansweert voer ,dus moest je maar via Veere wat ook niet altijd een pretje was ,
de graaf
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 aug 2013 15:16

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door de graaf »

in hansweert/wemeldinge kregen benzine tankers voorschutting of ze schutten alleen dit geschiede in de jaren zestig regelmatig tot ongenoegen van menig schipper waaronder mijn pa en ondergetekende
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door k-k »

In 1962 en 1963 voeren we regelmatig via Urk naar Gulf in Deventer. Toen ook bij de Oranjesluizen voorschutting met benzine. Gr. Klaas.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Jan van der Doe »

https://www.facebook.com/albert.rosenbr ... 053165057/

Voor jouw Bart.Jij vindt voor ons altijd zo veel moois.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door pieter53 »

Alleen voor mensen met een FB account :-(
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door piet42 »

ook voor jou pieter https://youtu.be/puVNpbSa9-g
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Plaats reactie