Hoe komt jouw schip aan zijn naam, en wat betekent het?

Alles over binnenscheepvaart
Wantij

Hoe komt jouw schip aan zijn naam, en wat betekent het?

Bericht door Wantij »

Ik ben erg benieuwd hoe mensen aan hun scheepsnaam komen, en wat de betekenis is.

Ik zal beginnen, in de hoop dat er vele zullen volgen.

Ons schip heet de Wantij.
De opa van mijn man, Jan Fernhout, heeft dit schip gekocht van een Duitse rederij. Hij heeft er de naam Wantij aan gegeven, naar het stroompje in Dordrecht, waar hij toen woonde. Hij had meerdere schepen met allemaal riviernamen. Het was toen, 1966, een beetje een roerige tijd. Zoals jullie misschien wel weten stroomde de rivier de Wantij 2 kanten tegelijk op, tegenwoordig niet meer dankzij de sluis aan 't Kop van 't Land. Vandaar dat hij er een 2e betekenis bij had bij deze naam. Mijn schoonvader heeft het schip overgenomen, en de naam erop laten staan. Na wat verbouwingen en heel aantal jaren verder, hebben wij hem overgenomen, inclusief naam.

Zo komt ons schip aan zijn naam.

Paula Fernhout
Binnenvaart
Berichten: 28402
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Hoe komt jouw schip aan zijn naam, en wat betekent het?

Bericht door Binnenvaart »

Ons bootje heet Rio-Vista,ik wilde een naam die op geen ander bootje te zien is,en dat valt niet mee,in een Portugees woordenboek heb ik het gevonden,eerst de Nederlandse betekenis natuurlijk en dan zoeken,Rivier-Uitzicht ( Rio-Vista )

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Hoe komt jouw schip aan zijn naam, en wat betekent het?

Bericht door mastodont »

nou weet ik uit betrouwbare bron dat er een dik boek in drie talen uit is gebracht
in dat boek staan tig scheepsnamen verklaard
je zou zeggen ,dan koop je toch dat boek ,nou dat zit nog
want bij de naam "Mastodont"staat wel dat het een grote olifant is ,maar het hoe en waarom
dat staat er niet bij
dat had natuurlijk wel gekund maar dan hadden ze het aan mij moeten vragen
en dat heeft de samenstellster verzuimd

dus bij deze het hoe en waarom
toen wij onze spits kochten speelde ik met de gedachten om er Steppenwolf op te zetten
dat vind ik een mooie naam, en het is ook nog eens de naam van een in mijn ogen goeie groep,die de hit Born to be wild op hun naam hebben
de ander optie die we hadden was Waadvogel
dat zou een grapje zijn geweest ,als wij ons zouden melden met ,De waadvogel komt uit de Waalhaven ,dan zouden de buren misschien gedacht hebben dat er een flinke duwer uit de haven kwam en ons extra ruimte geven
er vaart of voer een trekvogel ,van daar


de spits was gebouwd in 1929 dus oud (prehistories)
en hij was maar 317 ton ,dat is niet groot voor een spits
als compensatie noemende we het schip Mastodont
dat is een prehistorise olifant en de naam mastodont duid iets groots aan in de hoop dat de buren ons veel plaats zouden geven bij het horen van de naam alleen

vanzelf dat we de naam nu weer gebruikt hebben op onze luxe motor
het gaat nu weer op
het schip is gebouwd in 1927 en het is maar 49 ton groot gemeten ,nieuw van de werf
niet onbelangrijk is het dat een hoop schippers ons nog onder die naam weten te varen
gr
leo
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Hoe komt jouw schip aan zijn naam, en wat betekent het?

Bericht door Janna »

Mijn schip

Afbeelding

is vernoemd naar deze dame:

Afbeelding
Rechts op de foto. In haar eigen roef.
Links haar zoon Ab (Albert).

Ze was de vrouw van deze schipper:
Afbeelding
Samuel ('Saul').


En hier stonden ze samen op hun achterdek, lang geleden:
Afbeelding


Ze was geen familie van me, ik heb haar zelfs nooit ontmoet.

Haar zoon, Ab, wel. Ontzettend aardige vent en een zeer capabele schipper. Hij voer als laatste met het schip, negentig jaar nadat zijn opa het kocht.
Ik kocht het schip als motortjalk, en heb het weer onder zeil gebracht.
Hij heeft me precies uitgelegd waar alles vroeger zat, en hoe het werkte.
En toen we naderhand een wedstrijdje wonnen vertelde hij dat ze vroeger al "bij de wind de grote klippers goed bij konden blijven".
Hij wilde het niet toegeven maar trots was hij wel:
Afbeelding

Het gaat dus om dit schip:
Afbeelding
Janna, vanaf 1921 tot heden. Genoemd naar Janna Veldman-Tromp.

Toen ik het kocht vond ik het een prachtige naam, die hoort bij het tijdsbeeld van zo'n honderd jaar geleden. Zij voer er minstens 60 jaar op.
Dat ga ik niet redden.
navata

Re: Hoe komt jouw schip aan zijn naam, en wat betekent het?

Bericht door navata »

Ons schip is de Navata.
We hoefden er niet lang over na te denken, was alleen lang bezig met uitpluizen of de naam al in gebruik was, gelukkig was er nog geen schip (zo ver ik weet) die deze naam al in gebruik had.
Ik wou graag een buitenlandse naam met een goeie betekenis.

Het betekend schip op zijn Italiaans, we wouden het eerst in het Spaans Barco maar de naam bestaat al.

Mvg Linda Buil
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Hoe komt jouw schip aan zijn naam, en wat betekent het?

Bericht door itasca »

Ons schip heet Itasca,

de naam Itasca komt van twee Latijnse woorden: veritas Caput (Veritas Caput) betekenis "echte leider."
de naam is gevormd door de zes middelste letters: ver ITAS CA put) is het "echte leider" van de Mississippi indianen stam verdere uitleg en foto in hoofdstuk: <opvallende scheepsnamen>
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
M/s Avena

Re: Hoe komt jouw schip aan zijn naam, en wat betekent het?

Bericht door M/s Avena »

"Avena" = Latijns voor "Haver"
En haver is afgeleid van de achternamen: van Hasselt & Verbunt
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: Hoe komt jouw schip aan zijn naam, en wat betekent het?

Bericht door tijdstroom »

Tijdstroom- Het op elkaar volgen van de gebeurtenissen.
We hadden de naam al gegeven, met de gedachte, dat het schip met deze naam is gebouwd, en daarna 40 jaar zo heeft geheten. Helaas heeft het de eerste zes jaar een andere naam gehad, nl Spes Salutis.

gr Rienk
nog steeds een beetje bezig
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Hoe komt jouw schip aan zijn naam, en wat betekent het?

Bericht door JC »

Janna schreef:Dat ga ik niet redden.
Dat zal dan zo zijn, ik vind het een mooi verhaal!
helleveeg

Re: Hoe komt jouw schip aan zijn naam, en wat betekent het?

Bericht door helleveeg »

Na 65 jaar St. antonius 2 te hebben geheten heb ik mijn westlander na de restauratie Helleveeg gedoopt.
Afbeelding
dit omdat we al een antonius in de vloot hebben en omdat het nogal eigenzinnig voer. Ik moest bijna opnieuw leren varen. deed alles precies zoals ik het niet wilde. Net een kwade vrouw/ heks = Helleveeg. Ook ben ik geïnspireerd door een boek, nee niet harry potter, en had nog geen vaste relatie. mijn vrouw wordt nog wel eens op de naam aangesproken.
Afbeelding
Hier met mijn vader voor de wal in Metz
Plaats reactie