Franse motor.
Re: Franse motor.
Bedankt, Jan.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 28539
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Franse motor.
Jan van Voorst , 73,50 x 8,15 x 2,81 , 956 ton , Bouwjaar 1953 , Werf Arsenal Marine in Cherbourg ( Frankrijk ) , 480 pk Enterprise , ex 3 x Marot , ex Maria B , ex Jan van Voorst , eigenaar J.J. de Haan in Zutphen , ENI 02316566
Jan van Voorst op 31-05-2018 in Oeffelt aan de Maas,waarschijnlijk een van de laatste reizen,ligt nu als Marot in Dordrecht bij Vereniging de Binnenvaart.
https://goo.gl/xffKNR
2009 sluis Grave
https://www.youtube.com/watch?v=HUjJvQCWBUI&t=4s
2018 in Oeffelt
https://www.youtube.com/watch?v=V5mK0cm ... e=youtu.be
Jan van Voorst op 31-05-2018 in Oeffelt aan de Maas,waarschijnlijk een van de laatste reizen,ligt nu als Marot in Dordrecht bij Vereniging de Binnenvaart.
https://goo.gl/xffKNR
2009 sluis Grave
https://www.youtube.com/watch?v=HUjJvQCWBUI&t=4s
2018 in Oeffelt
https://www.youtube.com/watch?v=V5mK0cm ... e=youtu.be
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
-
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
- Locatie: IJmuiden aan zee
Re: Franse motor.
tja daar kom tie weer over die franse motoren.
Ik ken dat nog steeds niet vergeten die jaren.
Toen ik van ons sleepscheepje de " Dina " aanmonsterde op de "Saint Julien "
hadden ze daar een stuurwerk op oliedruk, nou daar had ik nog nooit van gehoord.
tja, het viel wel eens uit door een slangbreuk maar dan moest je snel op gewoon handwerk overschakelen en je spierballen gebruiken.
nou dat viel niet mee herinner ik me nog goed want daar zat een vertraging op van heb ik jouw daar.
Je draaide je rot weet ik nog wel.
Ook voorop de ankerlier , electrisch , had ik ook nog nooit meegemaakt, ook alleen op ellebogen stoom.
Alleen bij vorst s`winters dan vertikte de electromotoren het wel eens, hoe kregen we ze dan toch weer draaiende, dat weet ik niet meer.
Moest er iets droog of verwarmd worden.
Dat weet de Fransoos misschien nog wel ?
Alleen die zware ijzeren luiken, en die lage den, dat was weer een minpuntje.
En wat we ook hadden achterop, een douche.
Wat een vooruitgang met het koppiestijltje zeg en dat het water zomaar stroomde, wat een verbetering van de koperen pomp.
Hoe kwamen we aan water, dat zou ik niet meer weten, op de " Dina " door middel van de witte vlag en de waterboot maar op de " Saint Julien "
nee dat weet ik ook niet meer, misschien ook weer door de serviceboot geregeld dus ook hier weer een schreeuw om hulp.
Dit en nog veel meer schoot me zo maar te binnen, dan kun je nagaan, dat was allemaal in de jaren 50, dat dat nog zo lang na borreld.
Moet dat toch wel diepe indruk achter gelaten hebben.
Kunt u begrijpen dat ik de tranen in mijn ogen krijg als ik zo`n prachtig vaartuig bij Treffers in haarlem ziet liggen.
dat zo iets moois gesloopt mag worden, een drijvend monument.
Zou er toch nog niet eentje bewaard worden in het museum.
Ik ken dat nog steeds niet vergeten die jaren.
Toen ik van ons sleepscheepje de " Dina " aanmonsterde op de "Saint Julien "
hadden ze daar een stuurwerk op oliedruk, nou daar had ik nog nooit van gehoord.
tja, het viel wel eens uit door een slangbreuk maar dan moest je snel op gewoon handwerk overschakelen en je spierballen gebruiken.
nou dat viel niet mee herinner ik me nog goed want daar zat een vertraging op van heb ik jouw daar.
Je draaide je rot weet ik nog wel.
Ook voorop de ankerlier , electrisch , had ik ook nog nooit meegemaakt, ook alleen op ellebogen stoom.
Alleen bij vorst s`winters dan vertikte de electromotoren het wel eens, hoe kregen we ze dan toch weer draaiende, dat weet ik niet meer.
Moest er iets droog of verwarmd worden.
Dat weet de Fransoos misschien nog wel ?
Alleen die zware ijzeren luiken, en die lage den, dat was weer een minpuntje.
En wat we ook hadden achterop, een douche.
Wat een vooruitgang met het koppiestijltje zeg en dat het water zomaar stroomde, wat een verbetering van de koperen pomp.
Hoe kwamen we aan water, dat zou ik niet meer weten, op de " Dina " door middel van de witte vlag en de waterboot maar op de " Saint Julien "
nee dat weet ik ook niet meer, misschien ook weer door de serviceboot geregeld dus ook hier weer een schreeuw om hulp.
Dit en nog veel meer schoot me zo maar te binnen, dan kun je nagaan, dat was allemaal in de jaren 50, dat dat nog zo lang na borreld.
Moet dat toch wel diepe indruk achter gelaten hebben.
Kunt u begrijpen dat ik de tranen in mijn ogen krijg als ik zo`n prachtig vaartuig bij Treffers in haarlem ziet liggen.
dat zo iets moois gesloopt mag worden, een drijvend monument.
Zou er toch nog niet eentje bewaard worden in het museum.
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
d`oude schipper
Re: Franse motor.
Troost je!
Ik kreeg zojuist het bericht dat De Stichting De Binnenvaart
U weet wel van die beroemde vereniging...
eigenaar geworden is geworden van de Marot.
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/398/
Op die site op de blauwe cameraatjes klikken voor meer foto's
Ik kreeg zojuist het bericht dat De Stichting De Binnenvaart
U weet wel van die beroemde vereniging...
eigenaar geworden is geworden van de Marot.
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/398/
Op die site op de blauwe cameraatjes klikken voor meer foto's
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
- Locatie: IJmuiden aan zee
Re: Franse motor.
Gelukkig dat deze dan toch behouden blijft.
Jammer van die verhoogde den.
De eerste foto is de originele den nog te zien, diep, slecht voor de rug en hele zware ijzeren luiken.
Jammer van die verhoogde den.
De eerste foto is de originele den nog te zien, diep, slecht voor de rug en hele zware ijzeren luiken.
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
d`oude schipper
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Franse motor.
Zal wel het een en ander vertimmert moeten worden.
Maar met oud en voormalige mensen zo als Willem Keizer en Wim... de monteur van de werf zal dat best goed komen.
Allen al voor de kennis en eventuele aanwijzingen van die mannen.
Veel succes mensen en behouden vaart met de Franse motor.
Groet
Jan.
Maar met oud en voormalige mensen zo als Willem Keizer en Wim... de monteur van de werf zal dat best goed komen.
Allen al voor de kennis en eventuele aanwijzingen van die mannen.
Veel succes mensen en behouden vaart met de Franse motor.
Groet
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Franse motor.
Rene had er al een bericht incl You Tube filmpje van gemaakt.
viewtopic.php?p=463147#p463079
Groeten
Jan
viewtopic.php?p=463147#p463079
Groeten
Jan
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Franse motor.
Dank je wel Jan voor de tip.
Groet
Jan.
Groet
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Franse motor.
Hallo d`oude schipper,
hier noch ein schönes Foto vom "SAINT JULIEN" auf Seeland.
Mit Dank an Harry de Groot.
https://www.bilder-hochladen.net/i/m482-1-da46.jpg
gr ernst
hier noch ein schönes Foto vom "SAINT JULIEN" auf Seeland.
Mit Dank an Harry de Groot.
https://www.bilder-hochladen.net/i/m482-1-da46.jpg
gr ernst
-
- Berichten: 28539
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Franse motor.
Volgens mij staat dat ook bij mijn bericht van de Jan van Voorst dat hij naar de Vereniging Binnenvaart gaat.
Ze ligt nu in Zwartsluis op de werf,zie foto.
Ze ligt nu in Zwartsluis op de werf,zie foto.
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.