De machinekamer.

Alles over binnenscheepvaart
ossebaar.j
Berichten: 1444
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: De machinekamer.

Bericht door ossebaar.j »

Even terugkomen op velasquez .
Bij mijn weten hadden alleen de Neska 131 en 132 een reserve kop in de machinekamer . Dit omdat er een machinist aan bord was . Als de machinist een cilinderkop gewisselt had ,werd de oude door de machinist weer in orde gebracht .
itasca
Berichten: 329
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door itasca »

Westeind schreef:wij zijn ons ook aan het orienteren, en ook het hybride systeem komt aan de orde,

Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar waar zit dan het evetuele voordeel..?
Ik moet zeggen dat ik het nog niet allemaal helder heb, maar ;2 kleine motoren zijn goedkoper dan 1 grote alleen al in aanschaf, en dan ook in smeerolie en filter gebruik, de E motor schijnt een hele lange levensduur te hebben, en de haven set die bij ons nu de hele dag meeloopt kan uit blijven, uiteraard pak je dat verbruik er achterop bij dus is dat alleen besparing op de set voor en niet op brandstof.

de aanschaf en inbouw zal best wat duurder zijn, en het zal er van afhangen hoe groot dat verschil is of een en ander interesant is voor ons, het zou mooi zijn als je een generator voorop kwijt kan, maar daar heb ik geen plaats voor en word extra duur ivm kabels leggen.

kortom ik ben net zo nieuwsgierig als ieder ander, en hoop daarom dat we de beslissing nog even voor ons uit kunnen schuiven, want de ontwikkeling staat nog niet stil :wink:

grt Bram ( ps misschien verplaatsen we dit naar de maschiene kamer ? of eigen topic? ) :roll:

Ik zit heel anders te denken, waarom weer gewoon schroefas met roeren+ duur elektronika ivm met diesel elektrisch.
Waarom geen 2 roer propellers op het achterdek. 1 x met 135 cm schroef dia voor leeg schip 400 pk en 1 x 500 pk met een schroef van 2 m. dia. Kan je vaak met 1 motor varen en indien nodig 2e bijzetten. Geladen met grote schroef goed rendement. Met leeg schip, goed achteruit met de kleine schroef.Standaard units achterop. Misschien met de nieuwe wet van 300 kw geen nabehandeling nodig, zet er 3 x 299 kw neer. En kw a kosten, een beetje DE systeem kost minimaal 3,5 4 ton ,met 2 motoren boven de 300 Kw komt daar nog een katalysator bij.
Dan na 10 jaar is je roetfilter blok aan vevanging toe , voor een 1200 pk motor kost zo blok 60 mille??
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: De machinekamer.

Bericht door piet42 »

itasca

weet je wel hoeveel werk en kosten bram net heeft gehad om het achterschip op te knappen die vaart net rond trots te zijn op z,n NIEUWE schip :D
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door Gert Schouwstra »

Tja Hein, dan krijg je een beetje de opstelling zoals op de Greenstream tankers. Twee of drie azipods en een aantal generatorsets.
In basis is dat een prima idee, alleen daar aan boord is het elektrisch deel slecht uitgevoerd, om de kosten te drukken. Voordeel is dat je de pods ook nog kunt laten zakken als je voldoende water onder je schip hebt. En het aardige is dat je havensetje gewoon gewoon mee geschakeld kan worden voor het laatste zetje maximum vermogen (wat je eigenlijk nooit nodig hebt).
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: De machinekamer.

Bericht door DPLA »

Diesel Elektrisch varen

Misschien iets voor Bram van MS Westeind ?
Hybride varen ?
Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. :wink: 8)
Een behoorlijke Brandstofbesparing en de hoofdmotor kan gewoon blijven staan en kan ook nog gebruikt worden.
De Brandstofbesparing van18% lijkt mij iets te optimistisch, maar 10 tot 12% moet haalbaar zijn !
Lekker rustig achterop, weinig lawaai bij Hybride varen.

Nieuws :
Diesel Elektrisch varen tussen Hengelo en Rotterdam

Binnenvaartschip Borelli vaart Diesel Elektrisch Container lijndienst
Diesel Elektrisch varen tussen Rotterdam en Hengelo

Twee generatorsets
18 % besparing
Dieselelektrische voortstuwing is niet langer alleen een efficiënte en schone technologie voor grote cruiseschepen,
offshore schepen of baggerschepen die toch al een groot hotelbedrijf of andere apparatuur van stroom moeten voorzien.
Sinds enkele weken biedt het ook een uitkomst voor een binnenvaartschip dat met zo’n honderd containers heen en weer
pendelt over Nederlandse binnenwateren.
Het betreft de Borelli (110 x 11,45 m), die sinds kort dieselelektrisch op zijn containerlijndienst tussen Hengelo en
Rotterdam vaart, nadat ze dit voorjaar in Sliedrecht door Visscher Scheepsreparatie, Koedood Scheepsmotoren en eL-
Tec Elektrotechnologie een uitgebreide refit onderging. Deze innovatie is voor een deel tot stand gekomen door een
subsidie van de provincie Overijssel en het EICB (Expertise en Innovatie Centrum Binnenvaart), maar het grootste deel
van de ruim € 500.000 kostende ombouw kwam voor rekening van de ondernemers zelf.
Naast de bij de bouw in 2009 reeds geïnstalleerde 1.250 kW sterke Mitsubishi hoofdmotor, is op de schroefas een
elektromotor van 350 kW geïnstalleerd. Het betreft een holle-as permanent-magneetmotor van de Finse firma Visedo.
Daarnaast staan na de ombouw op het voorschip twee generatorsets met Volvo Penta D13-dieselmotoren, één
generatorset van 280 kW en één van 350 kW.

De Borelli heeft een dieselelektrische aandrijving met twee generators. Wellicht gaat het hybride binnenvaartship in de
toekomst ook weer op de Rijn varen.

Wanneer we rustig over het niet-stromende water van het Twentekanaal varen, draait alleen de 280 kW-generatorset’,
legt mede-eigenaar van het schip Patrick Hut uit. ‘Daarmee voorzien we de elektrische voortstuwing, het hotelbedrijf aan
boord, de boegschroef en de koelcontainers aan boord van stroom.’
Flink manoeuvreren
Het is indrukwekkend dat de Borelli met een motor op basis van een gemiddelde vrachtwagenmotor ruim 100 TEU (100
twintigvoetscontainers) kan verplaatsen. ‘Wanneer we echter flink moeten manoeuvreren en de boegschroef moeten
gebruiken om een rivier op te draaien, schakelen we de 350 kW-genset bij voor de boegschroef’, aldus Hut.
‘Stroomafwaarts richting Rotterdam varen we weer op de kleine genset en over de rivieren naar Hengelo toe varen we op
de 350 kW-genset stroomopwaarts.’
De Borelli bespaart zo brandstof, omdat het schip altijd op één motor vaart die op zijn meest efficiënte toerental draait.
Wanneer je de hoofdmotor afwisselend bij verschillende en te lage toerentallen laat draaien, is dat niet efficiënt.
Volgens Remko Leinenga, manager maritiem bij el-Tec elektrotechnologie uit Hattem, is bij het uitleggen van de
elektrotechnische installatie en de vermogens van de generatorsets heel nauwkeurig gekeken naar het diverse
vaarprofiel tussen Hengelo en Rotterdam. Daarom heeft het schip nu ook een elektrische, 440 kW sterke boegschroef. ‘In
de Rotterdamse haven moet het schip veel wachten, maar het is wel vereist om de boegschroef stand-by te houden.
Vroeger liet je dan een grote dieselmotor die de boegschroef aandrijft stationair draaien, nu haalt deze zijn stroom van
een kleine generator. Wanneer het schip afgemeerd ligt, haalt ze stroom voor het hotelbedrijf uit een accupakket.’
Opvallend laag vermogen
Valt na drie weken varen al iets te zeggen over de beoogde 18 % brandstofbesparing? ‘We zijn verbaasd over het lage
vermogen dat we nodig hebben’, vertelt Hut. ‘Tot nu toe hebben we echter nog maar één keer gebunkerd, dus ik kan nog
geen harde cijfers noemen. Ook waren de rivieren nogal onrustig met de grote hoeveelheden regen die in juni en juli zijn
gevallen. Een goede vergelijking met de oude situatie valt nog niet te maken.’
Het schip vaart nu tussen Hengelo en Rotterdam met maximaal 1.500 ton lading verdeeld over 100 TEU (twee lagen) tot
maximaal 150 TEU (drie lagen). Het Twentekanaal zorgt voor de nodige restricties in mate van belading. Het schip is
echter ooit ontworpen om met vijf lagen containers en 3.000 ton lading de Rijn op en af te varen. Dat is volgens Hut ook
de reden waarom de grote hoofdmotor binnenboord is gebleven. ‘Het valt niet uit te sluiten dat we dat in de toekomst
weer gaan doen.’
Hut besluit met een laatste configuratie waarin het schip kan varen. ‘Als we met 3.000 ton de Rijn op varen, staat de
hoofdmotor ingeschakeld, drijft diesel direct de schroef aan en fungeert de elektromotor als dynamo voor alle elektrische
installaties aan boord.’
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
puck

Re: De machinekamer.

Bericht door puck »

Hallo,

heeft iemand informatie en foto's voor mij van een Sulzer TW 24 of andere sulzer motoren.
ook ben ik wel benieuwd of er nog schepen zijn die nog een tweetakt sulzer hebben.

mvg Puck
k-k
Berichten: 6025
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De machinekamer.

Bericht door k-k »

Hallo Puck, Al gezocht via Google? Er is nog wel iets te vinden denk ik. Gr. Klaas
https://www.youtube.com/watch?v=pmPewu07o-o
puck

Re: De machinekamer.

Bericht door puck »

dit filmpje had ik al een keer voorbij zien komen, helaas zijn de twee sulzers vervangen door twee M.A.N v12 motoren.
volgens mij zijn van dit soort type nog maar weinig motoren over. :( ik weet zo geen schepen die er nog zon eentje hebben.

Groet Puck
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: De machinekamer.

Bericht door piet42 »

een mooi filmpje van de sulzer motor niet direct wat je bedoel maar toch de moeite waard denk wel een stationaire

https://youtu.be/EhGtTnsiAWc
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: De machinekamer.

Bericht door maarpol »

Dit type dubbel klepper had ik nog niet gezien met zo n system met klep stoters ,




Maar de volgende wel wantzelf mee gewerkt maar die ik mee werkte met een Brown Boveri blower er aan en was 500Pk




En hier nog een die staat in Noorwegen

Groeten Martin

Roest rust nooit.
Plaats reactie