De machinekamer.

Alles over binnenscheepvaart
jarre_jarre
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 mei 2011 11:08

Re: De machinekamer.

Bericht door jarre_jarre »

Ik maak niet graag reclame maar hier staat er ook een:
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr
Ziet er mooi uit ook. Het is dat ik niet genoeg ruimte in de machinekamer en de spaarpot heb, maar goed ik het al een mooie 5ts.
Groet Jelle
A/B Luxe motor Spes Salutis
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: De machinekamer.

Bericht door Kees Keijzer »

joop 1 schreef:in de spits truus die voor viane gezonken is stond ook zo.n 140 8 ts in
Ja, Joop dat weet ik want daar voer toen mijn zwager op.
Gr,, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: De machinekamer.

Bericht door joop 1 »

ik heb even een vraagje nu heb ik div malen bij de buren gelezen over een brons gloeikop volgens mij heeft brons nooit gloeikoppen gemaakt nu zijn er ook mensen die een lontstartende motor ook gloekop noemen maar dat is gewoon een diesel geen middeldruk of ben ik de weg kwijt misschien specialisten die hier iets van weten gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Jan Stolp
Berichten: 2244
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: De machinekamer.

Bericht door Jan Stolp »

Jij bent zeker niet de weg kwijt Joop!
Mij was dat ook al opgevallen dat er over een Brons gloeikop werd gesproken terwijl juist Brons zo innovatief was met het verstuiverbakje .
Een gloeikop motor en een motor die gestart moet worden met een lontje zijn twee verschillende type motoren .
Groet
Jan
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: De machinekamer.

Bericht door joop 1 »

ik had dit al vaker aangekaart omdat er nog al eens word gesproken over brons gloeikop zelfs door machinisten maar ik heb er nooit respons op gekregen terwijl het voor mij eigenlijk wel 100% zeker was maar als iemand zegt dat ie er mee gedraaid heeft ga je denken heb ik iets gemist of zo alvast bedankt voor het antwoord gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: De machinekamer.

Bericht door Arie »

Joop.

Brons heeft voor zover bekend geen gloeikop motoren gebouwd en ook geen motoren welke met een lontje gestart moesten worden.
Er word wel eens een verkeerde benaming gegeven, doch een motor welke dwars door de cylinderkop een stalen pen heeft, welke aan de buitenkant door middel van een blaaslamp met vuur warm gestookt wordt is een GLOEIKOP motor, de brandstof werd in de cylinderkop tegen de heet gestookte stalen pen gespoten en kon zo ontbranden.
In de nadagen van de gloeikop motor moest de motor wel op de oude wijze gestart worden, doch de firma Beekhoven had een vertuiver ontwikkeld welke verstelbaar was, hetgeen inhield dat bij meer als halve kracht draaien de verstuiver gedraaid kon worden zodat de brandstof niet in de cylinderkop tegen de gloeipen gespoten werd, maar de cylinder in op de zuiger, dit had als voordeel dat de motor minder rookte, zuiniger en iets sterker werd.
Bij minder als halve kracht draaien werd de motor te koud en viel dan stil dus moest de verstuiver de brandstof tegen de gloeipen injecteren.
De beroemdste motoren welke volgens dit princiepe werkten waren van Industrie, Kromhout, van Rennes, Hollandia en Bolnes, verder waren er nog heel veel kleinere motoren fabrieken welke dergelijke motoren fabriceerden.
Motoren welke met een lontje gestart moesten worden werden ook wel semi diesel genoemd, Deutz en MWM waren o.a. merken welke dergelijke motoren bouwde.
Later had Deutz de beroemde 116 pk Klockner Deutz welke electrische gloeispiralen had welke veel in de 60 er jaren in kleine binnenvaartschepen ingebouwd werd ter vervanging van de gloeikop motor.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: De machinekamer.

Bericht door joop 1 »

arie mijn eerste sleepbootje waar ik mee voer stond een 24 ib industrie met kb verstuiver in rennes en hollandia .kromhout. abc. tuxham . heb ik ook nog mee gedraad die tuxham was een 1 cyl 70 pk die was luchtstart stond in een stalen botter/ bij mijn ouders in de hagenaar stond een 1cyl grade gloeikop met water injectie '. later blauw deutzje 1 cyl gloeikop ingebouwd nog bij padmos op bru in 1951 dus genoeg van die ellende meegemaakt nu was dat industrietje wel een gewillig karretje die kon ik met mijn 13e jaar opgangkrijgen maar die 24 rennes was een ramp die deed zn naam eer aan {van drakenburg} gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

Gloeipen? Bij welk merk was dat?

Afbeelding
Volgens mijn informatie is de Blauwe Deutz, de OM (E,Z,D,V)(117, 122, 125, 130), geen gloeikopmotor.
Is mijn informatie soms niet correct?

Ik geloof trouwens dat die informatie hier van dit forum komt......
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: De machinekamer.

Bericht door joop 1 »

dit is inderdaad geen gloeikop zo heb ik nog een 2cyl gehad als die het zwaar kreeg ging die door zn knieen maar dat is bekend bij blauwe deutz wij noemden het astma leiers omdat ze dan lucht te kort kwamen voor de rest niks mis mee goeie karretjes ik heb er nog jaren een in de tuin gehad kwam uit de cesaer een steilsteven was een 44er . maar er zijn wel gloeikoppen geweest van deutz wij hebben er zelf een gehad een 24 pk stond bij mn ouders in de hagenaar adma gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

Men zegt dat de types RM en MOR gloeikopmotoren waren.
Meer weet ik ook niet :?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie