Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Re: Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Is deze schip eventuel een palingaak? De fotoopname is van 1902 - tijdens de bezoek van de Kaiser in de stad Emden.
Gr. Ole
Re: Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Moeilijk te zeggen wat dit is. Het achterschip trekt te hoog op voor een gewone visserman. Het is niet een type wat ik ken, maar ik ken ook nog lang niet alles
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
- Locatie: zwolle
Re: Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Naar mijn mening komt het het dichtste bij een Wieringer aak.
Je zou zeggen: Emden ligt dichter bij het Friese Wierum, maar hun aak lijkt meer op een botter.
ik vindt het kraantje overigens net zo mooi als de aak.....
Je zou zeggen: Emden ligt dichter bij het Friese Wierum, maar hun aak lijkt meer op een botter.
ik vindt het kraantje overigens net zo mooi als de aak.....
Re: Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Als ik me niet vergis had het scheep een achterdek/keen visserman. Ik zie daar een schoorsteenpijp (zoals op deze foto) en een vlagstok, vandaar mijn idee met de palingaak...
Als Pieter al zegde: moeilijk te zeggen...
foto: fries scheepvaartmuseum
Als Pieter al zegde: moeilijk te zeggen...
foto: fries scheepvaartmuseum
Re: Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Een visserman die met netten vist heeft meestal een laag achterschip met weinig boeisel boven het berghout. Een visserman die vis transporteert of die met de beug vist kan gewoon een hoog achterschip hebben.
Dit scheepje lijkt me tot de laatste catagorie te behoren, maar dat zegt niet alles.
Zou het misschien een (Zwartewaalse) Gaffelaar of een Scholschuit zijn
Wie het weet mag het zeggen!
Ets: Groenewegen.
Dit scheepje lijkt me tot de laatste catagorie te behoren, maar dat zegt niet alles.
Zou het misschien een (Zwartewaalse) Gaffelaar of een Scholschuit zijn
Wie het weet mag het zeggen!
Ets: Groenewegen.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Wie het over houten scheepstypes heeft, heeft het over Ir. Emile van Konijnenburg.
Op Maritiem Digitaal zijn met de zoekterm 'Konijnenburg' een groot aantal van zijn fraaie afbeeldingen te vinden.
Helaas is lang niet alles van dezelfde kwaliteit als deze beurtsomp (montage).
Er is echter ook een iets minder fraai maar dan compleet exemplaar van deel 2 en deel 3 van zijn werk op internet te vinden.
Onderstaande links geven een directe download naar bestanden van circa 9 Mb.
Deel 2 is van matige kwaliteit maar deel 3 is aan te raden.
https://ia600507.us.archive.org/15/items ... 02koni.pdf
https://ia700509.us.archive.org/14/items ... 03koni.pdf
De downloadcapaciteit is niet groot, dus niet allemaal te gelijk
Deel 1 van zijn werk is de tekst. Daarvan heb ik nog geen NEDERLANDS exemplaar kunnen vinden.
De Engelse tekst is niet veel zaaks.
Wat betreft het publiceren van de hier gebruikte afbeeldingen ben ik van mening in de geest van de makers te handelen.
Op Digibron is namelijk te vinden:
Op Maritiem Digitaal zijn met de zoekterm 'Konijnenburg' een groot aantal van zijn fraaie afbeeldingen te vinden.
Helaas is lang niet alles van dezelfde kwaliteit als deze beurtsomp (montage).
Er is echter ook een iets minder fraai maar dan compleet exemplaar van deel 2 en deel 3 van zijn werk op internet te vinden.
Onderstaande links geven een directe download naar bestanden van circa 9 Mb.
Deel 2 is van matige kwaliteit maar deel 3 is aan te raden.
https://ia600507.us.archive.org/15/items ... 02koni.pdf
https://ia700509.us.archive.org/14/items ... 03koni.pdf
De downloadcapaciteit is niet groot, dus niet allemaal te gelijk
Deel 1 van zijn werk is de tekst. Daarvan heb ik nog geen NEDERLANDS exemplaar kunnen vinden.
De Engelse tekst is niet veel zaaks.
Wat betreft het publiceren van de hier gebruikte afbeeldingen ben ik van mening in de geest van de makers te handelen.
Op Digibron is namelijk te vinden:
Een man naar mijn hart!Het was oorspronkelijk de bedoeling dat de collectie van Van Konijnenburg, bestaande uit het manuscript, de aquarellen met het opbergmeubel, de scheepsmodellen en de foto's, ondergebracht zou worden in een klein, nieuw op te richten museum in Delft. De collectie zou dan vrij toegankelijk zijn voor iedereen en kon gelijk dienen als studiemateriaal voor de studenten. Met dit doel voor ogen schonk hij zijn collectie in 1907 aan de Polytechnische School in Delft. Er werd een tentoonstelling ingericht die enkele dagen duurde. Tot oprichting van een museum kwam het niet. In 1946 werd de complete verzameling overgedragen aan het Maritiem Museum Prins Hendrik te Rotterdam.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Hallo,
begin dit jaar heb ik een schuit gekocht in het Westland, waar ik nu wat meer informatie over probeer te vinden.
Op dit forum heb ik al flink gezocht, maar met al die duizenden berichten hier valt dat nog niet mee.
De lengte is 12,5x2,5 meter
Het schip is ook voorzien van ingeslagen ijken, en een het zelfde nummer is ingeslagen in een van de luiken. A13557 N. daarnaast staat ook '40' ingeslagen naast de ijken.
Wat ik zelf erg opvallend vind is het hoge middenschip. Dit ben ik nog niet tegen gekomen bij andere schuiten/tuindersvletten.
Het zou leuk zijn als iemand er iets over kan vertellen.
Groeten, Dirk
begin dit jaar heb ik een schuit gekocht in het Westland, waar ik nu wat meer informatie over probeer te vinden.
Op dit forum heb ik al flink gezocht, maar met al die duizenden berichten hier valt dat nog niet mee.
De lengte is 12,5x2,5 meter
Het schip is ook voorzien van ingeslagen ijken, en een het zelfde nummer is ingeslagen in een van de luiken. A13557 N. daarnaast staat ook '40' ingeslagen naast de ijken.
Wat ik zelf erg opvallend vind is het hoge middenschip. Dit ben ik nog niet tegen gekomen bij andere schuiten/tuindersvletten.
Het zou leuk zijn als iemand er iets over kan vertellen.
Groeten, Dirk
Re: Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Misschien kun je HIER kijken/vragen.
Re: Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Het scheepje in kwestie is waarschijnlijk een (Warmondse) bekbok.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Minder bekende (oude houten) scheepstypes
Jan Kroes schreef:Misschien kun je HIER kijken/vragen.
Dag Jan Kroes,
Dat topic heb ik al eens doorgelezen.
"pieter63 schreef:Het scheepje in kwestie is waarschijnlijk een (Warmondse) bekbok.
Ik snap wat je bedoelt Pieter met het open voorschip, maar bij mijn schuit is dat het achterschip, waar er een stuk dek verwijderd is om een buitenboordmotor aan te hangen.
De Warmondse bekbok lijkt veel op de gewone Warmondse bok en andere Hollandse bokken, maar heeft een afwijkend voorschip. Over de laatste twee meter buigt het vlak van de bekbok omhoog terwijl de zijdes een weinig naar binnen buigen. Hierdoor ontstaat aan de voorzijde van de romp een opening van ongeveer 30 cm hoog en 80 cm breed. De opening ligt ver boven de waterlijn. Wanneer het schip haaks op de oever van de weilanden ligplaats kiest, ligt de opening boven het land en kunnen de koeien via een houten brug aan boord lopen.
Er heeft ooit een motor in gestaan, die is waarschijnlijk na het in elkaar lopen eruit gehaald. De schroefaskoker is wel nog aanwezig en in goede staat.