in mijn jonge jaren waren de houten schepen in de Nord overvloedig aanwezig. Mijn vader was een graag geziene gast, omdat hij, als onze
klipperaak leeg was van een lading turfpakken, gelost te Aire-sur-la-Lys, vaste klanten had, die graag het overgebleven turfmolm, aannamen, om bij
het laden te gebruiken, in een mand, om eventuele naadjes dicht te laten trekken.Er lag toen hier en daar een wrak, maar er waren nog veel in de vaart.Alhoewel er wel enkelen voeren, die er een beetje banaanachtig uitzagen. Op het Canal de St Quentin, was er zelfs een sluis, met het waarschuwingsbord: "Interdit aux bateaux avec une déformation longitudinale".
Toch mooi, dat er nog houten schepen bewaard blijven. Wat dat visroertje betreft, zie in dat anders, bargemast.Het hangt klaar voor gebruik:
Even benedendeks een touwtje, met een gewicht laten zakken.In de roeiboot met een scheepshaak het spul binnenhalen, het koproer er aan en
ophalen. Voordat ons schip in 1956 verlengd werd, hadden we ook zo'n visroer.Vandaar. Bij de verlenging kregen we een mooi koproer, met tandheugel.
Tammo.
De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Na lange tijd in de zomer leeg te hebben gelegen zette men de houten walen ook wel eens vol water,om de naden dicht te laten trekken.
Groeten,Arie.
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Kwamen voor en achteronder dan niet onder water te staan???
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
het zou onze nestor Jan Oostland van de spits "Fiona "deugd gedaan hebben als hij gezien had dat dit onderwerp wat hij gestart is onder de naam Bricoleur nog heden ten dage belangstelling geniet van sommigen mensen
gr
leo
gr
leo
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Mijn jeugd Leo, ik krijg er geen foto,s op
wim
wim
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
houten walen in Amerika canal morris met een hellend vlak zoals wij het noemen wat mij enig sinds verwonder is de kar waar de schepen op komen zonder water dus droog op het vlak komt te staan dus sterk moeten ze wel zijn en dat het lijkt of de schepen uit 2 delen bestaan ?? zie knik in de kar wie weet er meer van
met dank aan archief Rochester
met dank aan archief Rochester
- Bijlagen
-
- canal morris hellendvlak - kopie.jpg (110.51 KiB) 2624 keer bekeken
-
- canal Morris Canal Plane 9 West - kopie.jpg (94.83 KiB) 2624 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
De scheepjes lijken me naar Frans model.
Zoiets als een Berrichon.
Zie: https://projetbabel.org/fluvial/index_alpha.htm
Zoiets als een Berrichon.
Zie: https://projetbabel.org/fluvial/index_alpha.htm
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Iets vergelijkbaars zie je hier.
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....