Waar we al veel bloedgroepen hebben op het forum is het een beetje armoede dat we het transport van bouwmaterialen een beetje te hooi en de gras bij verschillende onderwerpen droppen. Vandaar dit nieuwe onderwerp wat ik gelijk maar een beetje afgekaderd heb door erbij te noemen '20e eeuw'. Dus voor twee duizen en dat om te voorkomen dat de spotters van vandaag hier in grote aantallen hun beunschepen plaatsen want dat onderwerp bestaat al. Hopenlijk komen hier niet allen schepen maar ook het laden bij de grindmolens boven water. Ik doe een aftrap met een foto van Blauwe Sluis met wachtende grindschepen. Een foto die ik eerst elders heb geplaatst,
gr. Harry
Een mooie foto van Blauwe Sluis met wachtende zandschepen waarop we veel namen kunnen lezen...
Op de voorgrond, binnenin de klipper Rival van Schipper van Lopik, daarnaast de Altena uit Werkendam.
In de volgende rij ligt binnenin de Corline van schipper van Groesen uit Made, daarnaast de Adriana 3 en buitenop een vooralsnog onbekende luxemotor. Op de achtergrond ligt de Govert van De Hoop uit Terneuzen.
We hebben veel onderwerpen, maar geen specifiek over het zand- en grindvervoer van vroeger. Wel hebben we BEUNSCHEPEN maar lang niet alle zand en grind werd/wordt met beunschepen vervoerd
gr. Harry
Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...
Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: Uit de oude doos
Wat let je Harry???wrijfhout schreef:We hebben veel onderwerpen, maar geen specifiek over het zand- en grindvervoer van vroeger. Wel hebben we BEUNSCHEPEN maar lang niet alle zand en grind werd/wordt met beunschepen vervoerd
Moet je wel even specifiek beunschepen omschrijven. Mag deze ook mee doen? ca 1977.
Als je een nieuw topic start mag je hem zelf verplaatsen.
Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...
Nog net vorige eeuw. Flipper, Folley uit Marchienne.
Ik doe het niet vaak, 2 foto's plaatsen, maar nu even wel.
Schip met rechte beunen?
Nee dus.
Maar wel duidelijk een zandvaarder. (Wij zeiden vroeger: Zandjutter, tot we het zelf gingen doen)
Hier dus. Twee zandjutters, weekend houden in Panheel, St Antoniusplas.
Ik doe het niet vaak, 2 foto's plaatsen, maar nu even wel.
Schip met rechte beunen?
Nee dus.
Maar wel duidelijk een zandvaarder. (Wij zeiden vroeger: Zandjutter, tot we het zelf gingen doen)
Hier dus. Twee zandjutters, weekend houden in Panheel, St Antoniusplas.
Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...
tja, voor je zo'n Flipper hebt vol gekruid...
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...
Tsja Harry, de foto's in mijn archiefje zijn wat eenzijdig natuurlijk qua onderwerp, maar ik denk dat deze wel bij dit onderwerp passen en dat dit is wat je bedoeld.
Groet,
Hans.
Hans.
Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...
Verder geen gegevens Hans? Locatie, naam van de kempenaar (zo te zien), enz???
Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...
Vwb de bijschriften van de foto's tast ik in het duister.
Ik weet alleen zeker dat we kijken naar de Zandfraise van Boele en Oosterwijk. Die is op diverse locaties ingezet geweest zowel voor lossen naar de wal als voor overladen naar andere schepen.
De foto's staan in een fotoboek in het archief van Oosterwijk in Rotterdam maar er stond, voor zover ik me kan herinneren, verder niets bij over locaties.
Ik weet alleen zeker dat we kijken naar de Zandfraise van Boele en Oosterwijk. Die is op diverse locaties ingezet geweest zowel voor lossen naar de wal als voor overladen naar andere schepen.
De foto's staan in een fotoboek in het archief van Oosterwijk in Rotterdam maar er stond, voor zover ik me kan herinneren, verder niets bij over locaties.
Groet,
Hans.
Hans.
Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...
Over de bakken die gelost worden is wel weer wat te vertellen, want die waren per slot van rekening van Oosterwijk. Maar dat is op het gelijknamige topic al aan de orde geweest.
Groet,
Hans.
Hans.
Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...
Maria, waarschijnlijk op 'n zaterdag op weg naar Panheel om weekend te houden, ik dacht in '78.
Al vóór 1960 voorzien van rechte beunen en een ijzeren buikdenning. Iemand eerder?
Al vóór 1960 voorzien van rechte beunen en een ijzeren buikdenning. Iemand eerder?
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...
Laden met de Zandfraise ging superhard. Harry schrijft in het boek over mijn vader dat ze met de luxe motor Flevo van 160 ton in 7 á 8 minuten geladen waren. Dat zou 1200 ton per uur betekenen! Je kunt het ook zien op de foto's. Tussen twee foto's in zie het schip bij wijze van spreken zakken.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.