Om het antwoord op gang te helpen, hier nog even alle TENAX-en (1 t/m 6)
Ik denk dat het schip op de foto van Vic de TENAX (1) is. De twee foto's lijken niet helemaal hetzelfde, maar er is heel veel verbouwd aan deze schepen. De TENAX is na de oorlog verlengd, verdiept, van een nieuwe stuurhut en motor voorzien. En de TENAX II, die ongeveer net zo groot was, was in 1948 al weer verkocht. De andere TENAX-en kunnen het helemaal niet zijn, want dat waren geen motorschepen.
TENAX, motorzandzuiger, gebouwd in 1933 bij N.V. Industriële Mij. De Noord in Alblasserdam, (bouwnummer 521), 47,38 x 7,12 en 304 ton groot. 120 pk. Brandmerk 181 B Arnh 1933.
1933 TENAX – NV Zandzuig- en transportbedrijf (C.A. Jansen) te Arnhem.
195x TENAX – Zandzuig- en transportbedrijf P.L. Moorlag NV in Arnhem, 47,45 x 7, 11 x 2,27 - 410 ton.
1963 nieuwe motor, 290 pk Deutz. Verlengd tot 59,40 x 7,08 x 2,65 - 547 ton.
199x nieuwe motor, 480 pk Deutz.
TENAX II, motorschip gebouwd in 1936 bij Vahali in Gendt, 39,92 x 6,28 x 2,10 – 304 ton ton. Brandmerk 191 B Arnh 1937. 120 pk Deutz.
1937 ENERGIE VII – NV Zandzuig- en transportbedrijf (C.A. Jansen) te Arnhem. In 1940 verlengd naar 50,70 x 6,28 x 2,10 - 392 ton.
1943 TENAX II – NV Zandzuig- en transportbedrijf (C.A. Jansen) te Arnhem.
1948 NATRA V – J. Nauta's Handels en Transportbedrijf te Rotterdam. 150 pk Deutz (1947)
1972 SPES – J. Struthart te Gouderak, 150 pk Deutz (1963) 50,70 x 6,28 x 2,43 - 480 ton
1974 NOVA CURA - R. Fortuin te Lemmer
1981 NOVA CURA - R. Fortuin jr te Sneek/Amsterdam, 300 pk Daf (1986) 50,70 x 6,28 x 2,50 - 500 ton
Tegenwoordig ligt het als woonschip in Amsterdam met de naam
NOVA CURA. Ingekort naar 40 meter.
HIER staat de volledige geschiedenis van het schip.
TENAX III, sleepspits gebouwd in 1913 bij v.d. Auwera in Rumst (B) met afmetingen van 41,87 x 5,04 x 2,36 en 392 ton groot.
1916 ROTTERDAM 23, NV Technisch bureau voor scheepsbouw en industrie te Rotterdam, sleepschip 41,61 x 5,03 – 391 ton.
19xx ROTTERDAM 23, NV Mij Vrachtvaart te Rotterdam
1927 VIANA - Jean Baptiste de Rumpe te Antwerpen
19xx ENERGIE – C.A. Jansen te Arnhem
1944 TENAX III – C.A. Jansen te Arnhem
1950 ALBERT, NV Cornelis Appelo in Zwartsluis, ingekort en omgebouwd als motorschip 38,46 x 5,08 x 2,38 - 346 ton. 70 pk Industrie (1928). Brandmerk 1117 B Zwolle 1953.
1957 nieuwe motor 150 pk Deutz.
1965 EUREKA, Cornelis Appelo in Zwartsluis,
1974, 12 nov gesloopt
TENAX IV, sleepschip/lichter, 30,96 x 5,98 x 2,10 – 302 ton. Brandmerk 5662 B Rott 1935
1926 DIRKJE – Bastiaan Schram te Rotterdam
1935 WILHELMINA -
1938 ARBE (naar België)
1942 ENERGIE VI – C.A. Jansen in Arnhem. Brandmerk 6560 B Rott 1942.
1944 TENAX IV – C.A. Jansen te Arnhem
TENAX V, stoomsleepboot van 20,31 x 4,50 meter, gebouwd in 1891. Brandmerk 27 B Apping 1928.
1891 ….
1931 VIOD – E. Wolthuis te Groningen
1943 TENAX V - C.A. Jansen te Arnhem
TENAX VI, sleepschip van 46,24 x 6,69 x 2,02 en 411 ton. Gebouwd in 1907 bij van Ulden in Leiderdorp. Brandmerk 84 B Leid 1926.
1907 MARGARETHA SJOER – A. Brouwer te Rotterdam
19xx SIENA – A. Brouwer te Rotterdam
1916 BERTHA – Jan Brouwer te Rotterdam
1944 TENAX VI – C.A. Jansen te Arnhem
1946 TENAX VI – C.A. Jansen te Heemstede, voorzien van een zijschroefinstallatie. 583 ton.
1948 UNION – NV Union te Zwolle, motorschip, 135 pk Deutz (van 1940)
197x HEJIAD – K. van Wijngerden te Brakel
1979 EUROPA, ingekort tot 31,80 x 6,66 x 2,02 – 243 ton.
1981 EUROPA