Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Alles over binnenscheepvaart
bouhuisman
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 dec 2011 23:08
Locatie: Gouderak

Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Bericht door bouhuisman »

Wrijfhout schreef: 05 okt 2013 11:38 Afbeelding

Afbeelding

Twee foto's van de Zuid Holland zo'n dertig jaar geleden gemaakt tussen Tiel en Weurt. Iemand zal het wel preciezer kunnen aanduiden.
Het in 1961 gebouwde schip is inmiddels met 10 meter verlengd en vaart volgens dB nog altijd met de origine Stork hoofdmotor.

gr. Harry
Dit schip is gebouwd als Wilhelmina voor Jan van Dalen uit Alkmaar (eerst Brakel)
Bouwjaar 1961, werf : De Uitkomst zaandam
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Bericht door piet42 »

de dwaal ik, wacht U weet hier wel mee om te gaan https://youtu.be/5C6_jcFXjp0
ik had het al geplaats bij luxemotor maar is hier zeker op z.n plaats
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Bericht door pieter53 »

Kan iemand vertellen wat een zandzeefmolen (Wilnis geheten), een zandverwerkingsponton (Vierlingsbeek) en een zandsorteerVAARtuig (Rotterdam 37 of 53) precies zijn.
De termen worden genoemd in de liggers.
Een fotootje voor het gebruik op BVT zou ook leuk zijn.

Alvast hartelijk dank voor de moeite.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Bericht door pieter53 »

marco 2312315  Nieman Amsterdam 010122009141.jpg
marco 2312315 Nieman Amsterdam 010122009141.jpg (129.96 KiB) 2581 keer bekeken
De Marco van Mullem uit Zaandam, voorheen van Nieman Amsterdam
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/3190/


de Schinkel (water), gezien naar geopende basculebrug nr. 199 en Kostverlorenvaart.
Vervaardiger Rijn, Ton van
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto's eigen fotodienst
Datering maart 1998
Geografische naam Sloterkade
Afbeeldingsbestand 010122009141

Fragment van: https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/3190/
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Bericht door Gert Schouwstra »

Tenax van Jansen.jpg
Tenax van Jansen.jpg (131.15 KiB) 2132 keer bekeken
Hier een foto van de Tenax, door mijn vader in 1942 genomen en door mij vijf jaar geleden geplaatst. Deze luxe motor kon zelf zand zuigen en had een dubbele zelflosser, want de mast stond in de midden en had twee gieken. De Tenax was van N.V. Zandzuig- en transportbedrijf C.A. Jansen in Arnhem en de schipper was H. Groen. Dat was het bedrijf van ome Kees, zoals wij hem noemden en al zijn schepen heetten toen Energie of Tenax. Hij was een halfbroer van mijn grootvader. C.A. staat voor Cornelis Albertus en ik ben naar hem vernoemd want dat zijn mijn tweede en derde naam.

De Tenax (3150181) is in 1933 voor ome Kees gebouwd bij N.V. Industriële Mij. De Noord in Alblasserdam, (bouwnummer 521) afmetingen 47,38 x 7,12 en 304 ton groot. De motor was 120 pk. 1e meetbrief d.d. 27 oktober 1933 met nr. R8957N. Brandmerk 181 B Arnh 1933.

Na ongeveer 10 jaar verkocht ome Kees het schip aan een collega. Vanaf de jaren '50 voer het schip onder dezelfde naam voor Zandzuig- en transportbedrijf P.L. Moorlag NV in Arnhem, de afmetingen werden toen 47,45 x 7, 11 x 2,27 - 410 ton. In 1963 werd een nieuwe motor geplaatst 290 pk Deutz. Daarna is het schip verlengd tot de huidige afmetingen 59,40 x 7,08 x 2,65 - 547 ton. In de jaren '90 is er nog weer een andere motor ingekomen 480 pk Deutz.[/quote]

Als reactie kreeg ik deze week een mail van Vic de Kruijff uit Gouda. Zijn schoonvader heet Gerbrand Stam en is geboren op 18-04-1904. Aannemend dat hij met 65 jaar met pensioen is gegaan, heeft hij bij van ca.1945 tot in april 1969 op de Tenax gevaren. Die was toen al van Moorlag (zie foto). Zij woonden toen in Hengelo(Ov.) en hij kan zich geen afscheidsfeest herinneren, zoals tegenwoordig gebruikelijk is. Stam kreeg met zijn gezin bij terugkeer in Arnhem als evacuee, na de bevrijding, een woning toegewezen in de Broekstraat en is toen waarschijnlijk gaan varen op de zandzuiger. In de Broekstraat heeft hij t/m zijn pensioen gewoond.
Tenax van Moorlag.jpg
Tenax van Moorlag.jpg (176.06 KiB) 2132 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Bericht door Westeind »

Als ik het goed heb is mn opa er zetschipper op geweest toen ie van moorlag was,maar Leo kan me vast meer vertellen, en misschien staat t ook wel op zijn jeugd 😉
vaar om te leven (niet andersom)
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Bericht door Binnenvaarder »

Ik kan mij de "Tenax" herinneren met schipper Stam en 2 zoons (Herman en Geert?) a/b, spreek van eind jaren 60.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Bericht door mastodont »

als er mensen zijn die willen weten hoe de Tenax er uit zag, dan verwijs ik ze naar pagina 8 van het boek " Te berg te dal"
niet Mijn jeugd ,maar die van mijn vader

ik heb nog een getuigschrift liggen van de schipper van de Tenax voor mijn vader
alleen maar lovende praat ,dat snapt u natuurlijk wel :wink:
gr
leo
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik kreeg nog een paar aanvullingen van Vic de Kruyff:

1.Zou de foto van Vic de Tenax 1, 2 of 3 betreffen?
2.Schoonvader Gerbrand Stam woonde met zijn gezin vanaf 1945 in de Broekstraat –Arnhem. HIj is na zijn pensioen in Arnhem-Zuid blijven wonen.
3.Zijn zoon Jan en schoonzoons Adam en Henk hebben ook enige tijd bij Gerbrand Stam op de Tenax gevaren.
4.Zelf woonde Vic vanaf 1939 in Arnhem; Hij leerde in 1953 de dochter van Gerbrand kennen en is in 1957 getrouwd. Zij hebben in de zomer van 1964 Arnhem verlaten en zijn via Brummen in Hengelo terecht gekomen. Tijdens de pensionering van Gerbrand Stam in 1969 woonden zij in Hengelo.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Zand- en grindvervoer in de 20e eeuw...

Bericht door Gert Schouwstra »

Om het antwoord op gang te helpen, hier nog even alle TENAX-en (1 t/m 6)
Ik denk dat het schip op de foto van Vic de TENAX (1) is. De twee foto's lijken niet helemaal hetzelfde, maar er is heel veel verbouwd aan deze schepen. De TENAX is na de oorlog verlengd, verdiept, van een nieuwe stuurhut en motor voorzien. En de TENAX II, die ongeveer net zo groot was, was in 1948 al weer verkocht. De andere TENAX-en kunnen het helemaal niet zijn, want dat waren geen motorschepen.

TENAX, motorzandzuiger, gebouwd in 1933 bij N.V. Industriële Mij. De Noord in Alblasserdam, (bouwnummer 521), 47,38 x 7,12 en 304 ton groot. 120 pk. Brandmerk 181 B Arnh 1933.
1933 TENAX – NV Zandzuig- en transportbedrijf (C.A. Jansen) te Arnhem.
195x TENAX – Zandzuig- en transportbedrijf P.L. Moorlag NV in Arnhem, 47,45 x 7, 11 x 2,27 - 410 ton.
1963 nieuwe motor, 290 pk Deutz. Verlengd tot 59,40 x 7,08 x 2,65 - 547 ton.
199x nieuwe motor, 480 pk Deutz.

TENAX II, motorschip gebouwd in 1936 bij Vahali in Gendt, 39,92 x 6,28 x 2,10 – 304 ton ton. Brandmerk 191 B Arnh 1937. 120 pk Deutz.
1937 ENERGIE VII – NV Zandzuig- en transportbedrijf (C.A. Jansen) te Arnhem. In 1940 verlengd naar 50,70 x 6,28 x 2,10 - 392 ton.
1943 TENAX II – NV Zandzuig- en transportbedrijf (C.A. Jansen) te Arnhem.
1948 NATRA V – J. Nauta's Handels en Transportbedrijf te Rotterdam. 150 pk Deutz (1947)
1972 SPES – J. Struthart te Gouderak, 150 pk Deutz (1963) 50,70 x 6,28 x 2,43 - 480 ton
1974 NOVA CURA - R. Fortuin te Lemmer
1981 NOVA CURA - R. Fortuin jr te Sneek/Amsterdam, 300 pk Daf (1986) 50,70 x 6,28 x 2,50 - 500 ton
Tegenwoordig ligt het als woonschip in Amsterdam met de naam NOVA CURA. Ingekort naar 40 meter. HIER staat de volledige geschiedenis van het schip.

TENAX III, sleepspits gebouwd in 1913 bij v.d. Auwera in Rumst (B) met afmetingen van 41,87 x 5,04 x 2,36 en 392 ton groot.
1916 ROTTERDAM 23, NV Technisch bureau voor scheepsbouw en industrie te Rotterdam, sleepschip 41,61 x 5,03 – 391 ton.
19xx ROTTERDAM 23, NV Mij Vrachtvaart te Rotterdam
1927 VIANA - Jean Baptiste de Rumpe te Antwerpen
19xx ENERGIE – C.A. Jansen te Arnhem
1944 TENAX III – C.A. Jansen te Arnhem
1950 ALBERT, NV Cornelis Appelo in Zwartsluis, ingekort en omgebouwd als motorschip 38,46 x 5,08 x 2,38 - 346 ton. 70 pk Industrie (1928). Brandmerk 1117 B Zwolle 1953.
1957 nieuwe motor 150 pk Deutz.
1965 EUREKA, Cornelis Appelo in Zwartsluis,
1974, 12 nov gesloopt

TENAX IV, sleepschip/lichter, 30,96 x 5,98 x 2,10 – 302 ton. Brandmerk 5662 B Rott 1935
1926 DIRKJE – Bastiaan Schram te Rotterdam
1935 WILHELMINA -
1938 ARBE (naar België)
1942 ENERGIE VI – C.A. Jansen in Arnhem. Brandmerk 6560 B Rott 1942.
1944 TENAX IV – C.A. Jansen te Arnhem

TENAX V, stoomsleepboot van 20,31 x 4,50 meter, gebouwd in 1891. Brandmerk 27 B Apping 1928.
1891 ….
1931 VIOD – E. Wolthuis te Groningen
1943 TENAX V - C.A. Jansen te Arnhem

TENAX VI, sleepschip van 46,24 x 6,69 x 2,02 en 411 ton. Gebouwd in 1907 bij van Ulden in Leiderdorp. Brandmerk 84 B Leid 1926.
1907 MARGARETHA SJOER – A. Brouwer te Rotterdam
19xx SIENA – A. Brouwer te Rotterdam
1916 BERTHA – Jan Brouwer te Rotterdam
1944 TENAX VI – C.A. Jansen te Arnhem
1946 TENAX VI – C.A. Jansen te Heemstede, voorzien van een zijschroefinstallatie. 583 ton.
1948 UNION – NV Union te Zwolle, motorschip, 135 pk Deutz (van 1940)
197x HEJIAD – K. van Wijngerden te Brakel
1979 EUROPA, ingekort tot 31,80 x 6,66 x 2,02 – 243 ton.
1981 EUROPA
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie