Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door pieter53 »

De schipperij noemt het presenningnagels, maar ze staan aan de wal bekend als stoffeer(ders)nagels/spijkers, singelnagels/spijkers, enz.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
SchipperWillem
Berichten: 499
Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door SchipperWillem »

Je moet natuurlijk wel een beetje gek zijn om een nostalgisch kamerscherm te maken van luikenhout, nog van 1980 en gehaald in Veghel, leeg van een reis veevoer naar Helmond, dat ik dit nog zo goed weet, is dat ik normaal altijd over het Wilhelminakanaal terug ging en nu dus niet.
Deze toevalsreis zorgde er ook voor dat ons motorkastje zelfs in kleur op de gevoelige plaat werd gezet invarend aan de bovenkant van sluis 4, door Jan van der Kam in het boek Groene Ambachten vanaf de brug.
Maar tenslotte ging het hier om pressenings met kopspijkertjes, later werden het verzinkte exemplaren voor hergebruik!

Afbeelding

Groet, Willem.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door Wrijfhout »

We zijn met onze luiken en presseningen wel mooi 'off topic' geraakt. Wel interessant trouwens, misschien iets voor de moderators om een onderwerp SCHEEPSONDERHOUD te openen en alles daarheen te verhuizen zodat we hier weer over kunnen gaan naar de steilstevens.

Overigens, toen ik in een grijs verleden eens een paar reizen met een coaster heb gemaakt hoorde ik er vreemd van op toen de stuurman zei: "Kom jongens we gaan de presennings trekken". We gingen dus de kleden over de luiken trekken.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door Jan Kroes »

Harry schreef:misschien iets voor de moderators om een onderwerp SCHEEPSONDERHOUD te openen
Zoals we vroeger in de cursus "Matroos voor de Rijn- en Binnenvaart" het onderdeel "Samenstelling en onderhoud schip" hadden?
Lijkt me wel een hele klus voor de moderators.
nestor
Berichten: 251
Lid geworden op: 22 dec 2005 21:44
Locatie: Vlaardingen

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door nestor »

Peter heb jij nog met de houten luiken van de ANDRÉ gewerkt ?

Nee toen lagen er al van die wegwaailuiken op,stuur je wel de foto zoals die was toen ik er op kwam.

peter
velasquez

Re: Steilstevens toen en nu.

Bericht door velasquez »

Wrijfhout schreef:
Overigens, toen ik in een grijs verleden eens een paar reizen met een coaster heb gemaakt hoorde ik er vreemd van op toen de stuurman zei: "Kom jongens we gaan de pressenings trekken". We gingen dus de kleden over de luiken trekken.
gr. Harry
Presenning
Presenning of brezeling. Dekkleed over de luiken van een vrachtschip om de lading tegen inwateren te beschermen. Het woord zou een verbastering van het Franse préceinte zijn. Presenningen worden gesjord, of geschalkt, d.w.z. met ijzeren (schalk)latten en houten keggen vastgezet. In de zeevaart.

klopt dus in zijn geheel en dat in de binnenvaart de bandjes tussen de luikenplanken zo genoemd dekt het ook want het is ook afdekking tegen binnendringen van water.

Of men moet een kunstwerk als op een elbe kahn gebruiken.

gr.BB
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door Kees Touw »

Afbeelding
Mijn vader Lies Touw (1910-2007) haalt hier op 8 augustus 1938 te Lillo de Belgische douane aan boord.
Vier dagen daarvoor was hij 28 geworden.
Motorspits ATTACUS was begin 1938 in de vaart gekomen.
Dit was het bootje dat bij het schip geleverd was: een zogenoemd Belgisch jolletje.
Tenminste dat stond achterop de foto te lezen.
Groet van K.T.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door Kapitein Spok »

Kees, een prachtige foto.

Dat jolletje werd dus bij het schip geleverd.

Maar die brandweerbretels........... ik denk dat "" onze vaders" die gewoon bij de geboorte al om hun schouders hadden hangen. Zo ontzettend herkenbaar, geweldig om te zien, duizenden herinneringen komen los!
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door Kapitein Spok »

Omdat ik tenminste wil proberen om bij het onderwerp van een draad te blijven had ik Pieter53 een PB gestuurd naar aanleiding van een opmerking in de draad over steilstevens
(Off topic gaan zou de draad veranderen van steilstevens naar stijlloos.)

Uiteindelijk kreeg ik van Pieter het advies om de essentie van ons onderonsje in deze draad te plaatsen. Dus bij deze een samenvatting van onze conversatie.

Theo: Pieter jouw opmerking over ijkmerken doet mij herinneren aan onze oude Jolles.
Daar was naast elke inbebeitelde ijk, op de scheepshuid duidelijk een heel mottig veld te zien
Volgens mijn vader waren dat de plaatsen waar vroeger de opgeklonken ijk had gezeten.
Tot hoe lang die daar gezeten hebben weet ik niet, maar volgens mij waren die er al af toen mijn vader er in 1942 schipper op werd.


Pieter: Maar opgeklonken ijkmerken moeten toch zeer weinig voorgekomen zijn.
Weet je ook waarom men dat gedaan had?

Theo: ik kan daar alleen maar naar raden.

Bijvoorbeeld:
Wanneer ik zie dat op houten schepen ook ijkplaten werden aangebracht dan kan ik me voorstellen dat dit uit een soort 'gewoonte" is overgenomen naar de ijzeren schepen.

Zou het ook kunnen zijn dat men aanvankelijk huiverig was om in dat relatief dunne ijzer ook nog eens te gaan hakken?
Dat juist het opklinken van zo'n ijkplaat een extra reden voor roestvorming werd, was dan een ontdekking van latere datum.

Zowel op de klipper Jolles 1891 als op de Hagenaar van mijn andere grootvader (1900) was de betimmering in het achteronder zodanig aangebracht, dat deze vrijwel geheel gedemonteerd kon worden. De reden: "Als dat niet ieder jaar in de olie gezet wordt dan roest het casco van binnenuit door." En zowel vader als moeder weten uit hun jeugd dat ieder voorjaar de betimmering uit het achteronder werd gehaald en dat dan de huid en de spanten daarachter in de lijnolie werden gezet.

Pieter: Dat waren nog eens mensen die hun spullen onderhielden!
Ik weet wel dat veel achterwanden van kasten en bedsteden er wel uit konden, maar voor de meeste schippers was dat alleen om lekkages op te sporen, geloof ik.

Theo: Mijn (vorige maand overleden) moeder kon er altijd heel beeldend over vertellen:

Wanneer ze ergen op een gunstige plek lagen, zonder buren of andere pottenkijkers, en er werd een aantal dagen mooi weer verwacht en dan ging het gebeuren. Grote schoonmaak!
Plank voor plank, (kraalschrootjes met messing en groef) werd uit het achteronder gehaald. De hele betimmering was aan de spanten vastgezet met latten, bouten en vleugelmoeren. Op de achterkant van iedere plank of lat stond een nummer zodat hij gemakkelijk weer op de juiste plaats kon worden teruggezet.
En terwijl het manvolk sjouwde en oliede, schrobden de vrouwen met water en soda elke plank brandschoon, droogden ze zo veel mogelijk af en legden ze dan op de wallekant of anders op een stuk dekkleed op de luiken te drogen.
Het was echt een combinatie van scheepsonderhoud en grote (voorjaars)schoonmaak.

Pieter, dat was een goede tip om onze conversatie hier te plaatsen.Wellicht roept het een (de ijkmerken) of het ander, (de grote schoonmaak aan boord) hier nog reacties op.

(oei dat laatste, die reacties, is wellicht wat optimiistisch.
Ik zie namelijk dat ik na ruim tien maanden nog steeds de enige spreker ben :lol: )
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door k-k »

Kan me alleen maar herinneren dat een broer van Opa Klaas hielp met het uitnemen van de buikdenning, schoonmaken tussen de spanten en de boel in de olie zetten. Ergens moet ik het plamuurmes met de initialen K K, dat daarbij werd gebruikt nog hebben. Alweer 60+ jaar geleden en niemand meer aan wie ik kan vragen om de hoeveel jaar dat gebeurde. Zal ook wel afhankelijk zijn geweest van de hoeveelheid werk dat er was. Gr. Klaas.
Plaats reactie