Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Alles over binnenscheepvaart
Wytze van der Velde
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 aug 2007 22:08

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door Wytze van der Velde »

Klopt Arie, maar in vergelijk met bijvoorbeeld de Dordts Kil is het een platte pannenkoek.

Grtz Wytze
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door Kapitein Spok »

Wytze, dat ik niet meer de jongste ben daar heb ik me inmiddels wel aardig mee verzoend, maar dat je me zelfs hier de :mrgreen: illusie ontneemt.Grapje)

Maar heel leuk dat je mijn verhaal herkent en ook kunt bevestigen.
Ik weet ook niet wanner men precies gestopt is met het handmatig peilen.
in mijn omgeving heb ik het niet meer gezien, maar ja ik zag ook niet alles. :wink:

Misschien kunnen we er hier wel een andersoortige peiling doen:
Tot welk jaar werd bij RWS gepeild met behulp van een peildraad en peilstok?

Wytze zet de teller op begin jaren negentig, wie biedt hoger?


En wat die vaarweg bodem betreft.
Ga er maar gerust van uit dat zo'n zesbaksduwstel op waterstand meer rivierbodem verplaatst dan mijn schoon-grootvader in zijn hele leven als beugelschipper en zandhandelaar heeft gedaan.

Fluks wat je zegt is best interessant, maar ik antwoord in de draad over IJs dan houden we het een beetje bij elkaar.
han visser
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
Locatie: zwolle

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door han visser »

Dag Kapitein Spok,
Het toeval wil dat we even oud zijn. Weliswaar heeft de binding met de binnenvaart 3 generaties overgeslagen, waardoor ik de eerste 19 jaar gemist heb. Ook toeval is dat we met zijschroef en resp. opduwer door het leven gaan en met behulp van goede leermeesters (Frans Eissenloeffel en Piet Verkerk) een ruime hoeveelheid Schippersambacht hebben opgedaan, noodzakelijk om met onze schepen toch nog - zelfs met een CVO certifikaat - aan de vaart deel te kunnen nemen. Met ruime wind in de zeilen en voldoende water onder de kiel. (Meten we met een meer dan 100 jaar oude Voetstok.. ) En met het dieplood van de Henk Bos wisselprijs, die binnen de LVBHB wordt uitgereikt aan leden die diepgaand onderzoek hebben gepleegd naar binnenvaart-gerelateerde onderwerpen en daar ook over publiceren. Bijvoorbeeld in het ledenblad Bokkepoot. Wij zijn in principe slechts amateurs en leren graag van scheepvaart-ambachtelijke onderwerpen.
Recent zijn over de onderwerpen staaldraad splitsen, huidgangen buigen, mastenmaken en klinken Video-films gemaakt. (google LVBHB TAVE project.) Hopelijk komt het onderwerp Schippersambacht ook nog aan de orde voordat die kennis is verdwenen.
We merken dat de jongere garde er interesse voor krijgt.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door Kapitein Spok »

Beste Han, en jij twijfelt nog of je later wat te vertellen hebt?
Ik zou zeggen lees eens rustig:

Het toeval wil dat we even oud zijn. Weliswaar heeft de binding met de binnenvaart 3 generaties overgeslagen, waardoor ik de eerste 19 jaar gemist heb. Ook toeval is dat we met zijschroef en resp. opduwer door het leven gaan en met behulp van goede leermeesters (Frans Eissenloeffel en Piet Verkerk) een ruime hoeveelheid Schippersambacht hebben opgedaan, noodzakelijk om met onze schepen toch nog - zelfs met een CVO certifikaat - aan de vaart deel te kunnen nemen. Met ruime wind in de zeilen en voldoende water onder de kiel. (Meten we met een meer dan 100 jaar oude Voetstok.. ) En met het dieplood van de Henk Bos wisselprijs, die binnen de LVBHB wordt uitgereikt aan leden die diepgaand onderzoek hebben gepleegd naar binnenvaart-gerelateerde onderwerpen en daar ook over publiceren. Bijvoorbeeld in het ledenblad Bokkepoot. Wij zijn in principe slechts amateurs en leren graag van scheepvaart-ambachtelijke onderwerpen.
Recent zijn over de onderwerpen staaldraad splitsen, huidgangen buigen, mastenmaken en klinken Video-films gemaakt. (google LVBHB TAVE project.) Hopelijk komt het onderwerp Schippersambacht ook nog aan de orde voordat die kennis is verdwenen.
We merken dat de jongere garde er interesse voor krijgt.


ik kan je zeggen: Dit vind ik een mooi verhaal, ga zo door!
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door Kapitein Spok »

In het topic: "Uit de oude doos" wordt gesproken over het visroer.
Piet42 heeft daar al een duidelijke verklaring bij gegeven en ook Binnenvaarttaal noemt het fenomeen.

In de kroniek voor mijn (klein)kinderen heb ik daar ook over gesproken en er een paar tekeningetjes bij geknutseld.
Absoluut geen hoogstandjes en de verhoudingen kloppen voor geen meter, maar wellicht dat ze in deze draad niet eens misstaan.
Dus bij deze.
Afbeelding
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door Kees Keijzer »

Theo, zo zie je maar , zoals de oude Chinezen al zeiden; Een plaatje zegt meer dan duizend worden.
Groet Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door pieter53 »

Kees Keijzer schreef: 28 jul 2018 22:33Theo, zo zie je maar , zoals de oude Chinezen al zeiden; Een plaatje zegt meer dan duizend worden.
Groet Kees.
Nee, die zeiden dat niet.
De oudste vermelding schijnt 1911 te zijn. Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/A_picture ... sand_words
Mijn vrouw dacht wel dat men (tegenwoordig) in China wel iets had in de trant van "zelf zien, (is) 10.000 woorden"

Correctie het is: 百聞不如一見, in pinyin: bai wen bu ru yi jian
Hetgeen zo veel is als: één keer zien is beter dan honderd keer horen.
Of letterlijk 100 (keer) horen is niet één (keer) zien.
Zie: https://www.sacu.org/proverb9.html
De schrijver van het oorspronkelijke verhaal was Ban Gu 班固 , hij leefde van 32–92 gj/ce. (Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Ban_Gu)

Dus toch een 'oude' Chinees (ook al werd hij niet zo erg oud).
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door piet42 »

Kapitein Spok schreef: 28 jul 2018 17:36 In het topic: "Uit de oude doos" wordt gesproken over het visroer.
Piet42 heeft daar al een duidelijke verklaring bij gegeven en ook Binnenvaarttaal noemt het fenomeen.

In de kroniek voor mijn (klein)kinderen heb ik daar ook over gesproken en er een paar tekeningetjes bij geknutseld.
Absoluut geen hoogstandjes en de verhoudingen kloppen voor geen meter, maar wellicht dat ze in deze draad niet eens misstaan.
Dus bij deze.
Afbeelding
Afbeelding
duidelijk tekening kap een duimpje ;)
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door Kapitein Spok »

Kees, Piet, dank voor het support.
Ik heb namelijk echt wel even getwijfeld: "Zou het wat zijn, of is het pedant? .
Nu weet ik het.....
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door Westeind »

Hadden we deze jaren geleden niet eens behandel in Leo’s jeugd 🤔😉
vaar om te leven (niet andersom)
Plaats reactie