Hunzeboten.

Alles over binnenscheepvaart
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Hunzeboten

Bericht door Gert Schouwstra »

Amstel XV, PCPK
Gebouwd in 1934 bij "De Noord" in Alblasserdam, bouwnummer 525, 130 ton.
voor NV Stoombootrederij J.H. van Swieten in Amsterdam.
30,34 x 5,34 x 2,10.
88 pk Brons 2 cyl 4T

Het nagelnieuwe schip haalde gelijk al het nieuws:
LEMMER 10 April 1934— Hedenmorgen werd in de haven van Lemmer door het motorschip „ Amstel XV " binnengebracht het motorschip „ Twee Gebroeders " schipper Mein afkomstig uit Schellingwoude. Op dit schip dat zonder lading onderweg was van Enkhuizen naar Kampen explodeerde gisteravond te 10 uur ter hoogte van Urk de voorwarmlamp van den motor waarop de motor in brand vloog Ondanks alle pogingen om het vuur te blusschen sloegen de vlammen over op het woongedeelte en dit brandde evenals de machinekamer geheel uit. De opvarenden de gebroeders Mein brachten een moeilijken nacht door daar het schip onopgemerkt bleef. Eerst hedenmorgen werd het door de „ Amstel XV " in het Val van Urk ontdekt. De opvarenden hadden geen letsel bekomen.
Op 20 maart 1940 haalt de Amstel XV opnieuw de krant als hij bij storm het met zand geladen sleepschip Alma van Wedde, schipper Zielstra, met roerschade Lemmer binnen sleept.
Heeft de Amstel XV later ook niet op het strand bij Texel gezeten?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Hunzeboten

Bericht door Ben »

Het einde op 16 november 1961 van de Groningen - Hamburg lijn.

Afbeelding
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Hunzeboten

Bericht door Gert Schouwstra »

Vandaag kreeg ik een mailtje van W. Ruud Uhl. Al opruimend in huis , kwam hij weer het stalen geldkistje van zijn schoonmoeder tegen. Eigenlijk had hij voorheen nooit veel aandacht aan de inhoud geschonken, maar nu wel . Ze vonden daar 75 brieven in van zijn schoonvader uit de periode maart 1927- maart 1929. De laatste 11 maanden hiervan heeft hij gevaren.

Nu is Uhl is op zoek naar info over een aanvaring van de ss Stad Amsterdam III met de ms Hunze XIV. De aanvaring vond plaats op donderdag 28 juni 1928. Zijn schoonvader zat als 25 jarige varensgezel op de Stad Amsterdam III. Hij voer toen wekelijks van Amsterdam- Antwerpen en Brussel. Hij schreef toentertijd in een brief aan zijn verloofde:
"Wij hebben donderdagavond in het donker een aanvaring gehad met motorschip Hunze 14, een flinke boot. De heele steven is ingedrukt en er is een gat van een halve meter net boven de waterlijn. Hard varen kan niet want dan komt het water met geweld binnen. De bemanning moet het steeds droog houden."
Uit eindelijk is de Stad Amsterdam III gerepareerd op een werf in Krimpen aan de Lek. Uhl's schoonvader schrijft een aantal dagen na de aanvaring:
"Het hele voorschip wordt gesloopt, het komt voor de Raad van Scheepvaart. Ik ben ook ondervraagd door den expert. Hoe het plaats vond en waar ik mij toen bevond."
Ten tijde van de reparatie moest Uhl's schoonvader overstappen op het toen nog maar drie jaar oude motorschip Stad Amsterdam X.

Uhl is nu op zoek naar foto's en informatie van de schepen waar zijn schoonvader op heeft gevaren, de Stad Amsterdam III en de Stad Amsterdam X. Natuurlijk heeft de Hunze XIV ook zijn belangstelling net als het verhaal van de aanvaring. Wie kan verder helpen?

Het gaat om deze schepen:

Stad Amsterdam III – eig. L.F. van den Broecke in Antwerpen.
IJzeren schroefstoomschip – 25 epk
43 x 6,08 mtr
Meetbrief nr. 447, afgegeven in Amsterdam op 5 dec 1900.

Op deze pagina’s staan foto’s van de Stad Amsterdam X:
https://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... &start=384
https://www.schepenvandoeksen.nl/beurtschepen.html
En de hele scheepsgeschiedenis staat hier: https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/6388

Hunze XIV - eigenaar: NV Groningen-Rotterdam Stoombootmaatschappij
Gebouwd in 1902 bij Scheepswerf Wilmink te Gideon (Groningen)
Stalen motorvrachtschip
30,92 x 5,11 – 123 ton
Brandmerk 2243 B Gron 1947
Meetbrief nr. 5070, afgegeven te Groningen in 1939
Oude meetbrief G390 en G11762
De scheepsgeschiedenis staat hier: https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/4643

Wie helpt Uhl verder?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Hunzeboten

Bericht door Ben »

Wrijfhout schreef:
Afbeelding
Voor de vrachtauto het vervoer voor de beurtvaart kwam verzieken werden veel goederen in het centrum van de stad overgeslagen.......
Is er een naam bekend van het schip met de dubbele laadbomen?
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Hunzeboten

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Ben een naam is wel bekend, maar het nummer heb ik nog niet uitgezocht. Het betreft een beurtschip dat als 'feeder' voor de Holland Amerikalijn voer. Op de boeg staat: Kapt. R. Boxem N.A.S.M. en dan is het nummer helaas onleesbaar.

Afbeelding
De dubbele masten kom je op deze ansicht van de Rijnhaven ook tegen.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Hunzeboten

Bericht door Kees Keijzer »

N A S M = Neem Alle Smeerlappen Mee, sprak mijn vader als wij als kind vroegen wat die letters inhielden.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Hunzeboten

Bericht door Ben »

@Harry, bedankt voor je reactie op het naamloze schip met de dubbele laadbomen. Bij nadere bestudering van de foto zie ik er achter nog één met dubbele laadbomen van dezelfde rederij en op de wal ligt een spoorrail.
Zou daar een kraantje opgestaan hebben?
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Hunzeboten

Bericht door k-k »

Voor zover ik me kan herinneren waren de schepen met NASM op de kop (en ook op de kont) van de Holland Amerikalijn. Ze hadden ook een paar bunkerscheepjes. De letters NASM zijn een afkorting van Nederlandsch Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij. Ongetwijfeld zal er wel iemand komen die er gevaren heeft en het precies weet. Bij Vereniging de Binnenvaart staat een plaatje van de "NASM V".
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/10536/
En dan zit ik een paar dagen later te lezen in Groninger Scheepvaart en Scheepsbouw vanaf 1600 en daar staat op pagina 80 dat de Groninger-Rotterdammer Stoombootmaatschappij (Hunzeboten) in de oorlog de dienst op Rotterdam en Amsterdam tot 1944 kon onderhouden dank zij van de Holland Amerika Lijn gehuurde stoomboten. Weten we nog niet welk NASM-schip het is, maar wel waarom ze naast de Hunze VIII ligt. De rails waar Ben over schrijft zijn denk ik van de 2 tons kraan die daar in 1936 naar toe gekomen is van de Oosterhaven. Een andere twee tons kraan stond aan het Lopende Diep. Die is in 1921 gezet. De info m.b.t de kranen komt uit het boek Eb en vloed in Groningen.
Groeten, Klaas
SchipperWillem
Berichten: 499
Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15

Re: Hunzeboten

Bericht door SchipperWillem »

Mijn voorgeslacht had over de N.A.S.M het volgende; Never Again Sweet Mary.
Zo waren er natuurlijk meerdere grappen over de bekende rederijen.
Groet, Willem.
Chalawa
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 okt 2012 12:40
Locatie: Leeuwarden

Re: Hunzeboten

Bericht door Chalawa »

Mijn grootvader heeft in zijn jonge jaren ook op beurtschepen gevaren. Voor zover ik weet op de Harm Nieveen en zeker op de Piet Kaspersma. Van die laatste heb ik ook een paar kopietjes van de foto's die ook in het Fries scheepvaart museum te zien zijn, die dus waar ze met het schip dik onder het ijs net in Sneek aangekomen zijn. Is er hier iemand die meer over de Piet Kaspersma weet?
Plaats reactie