Hunzeboten.

Alles over binnenscheepvaart
Wim Geerling
Berichten: 331
Lid geworden op: 03 jul 2007 00:39
Locatie: Krimpen a/d IJssel

Re: Hunzeboten.

Bericht door Wim Geerling »

Oke mis gegokt, ik dacht wat gelijkenis te zien i.v.b. met die hoge stuurhut.
Groet Wim
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Hunzeboten.

Bericht door Ben »

Recent ontving ik onderstaande mail met het verzoek dit op het forum te plaatsen. De inhoud spreekt voor zich: verhalen en foto's van vroeger over de Hunzeboten.

In het afgelopen jaar ben ik doende geweest met research inzake de rederij Groninger Rotterdammer Stoomboot Maatschappij (1876-1968), vroeger in de volksmond ook wel de 'Hunzebooten' genoemd. Zij voer van Groningen op havens in de huidige Randstad.
Mijn gegraaf in allerlei archieven is denk ik rond de jaarwisseling wel afgerond.
Vorig jaar kwam mijn laatste boek getiteld "H. Braakman & Co" uit, waarin de opkomst en ondergang van de TELEGRAAF-vloot is behandeld (zie website uitgeverij Lanasta in Emmen). In dat boek heb ik er voor gekozen ook zoveel mogelijk verhalen en documentatie van vroegere opvarenden op te nemen. Het boek staat voorts model voor de publicatie die mij voor ogen staat over de Hunzeboten, met een uitgebreid repertorium inzake de vloot van de GRSM. Ik wil met dit boek opnieuw proberen zoveel mogelijk gebruik te maken van 'oral history', maar het is natuurlijk een race tegen de klok. Veel oud-varensmensen van die vloot zijn al achter de kim verdwenen, helaas.......

Al surfend op internet kwam ik op het Binnenvaartforum terecht, waar maar liefst vier pagina's aanwezig zijn waarop afbeeldingen staan en verhalen over vroeger zijn opgenomen inzake varen met de Hunzeboten. Dat is mooi materiaal om te gebruiken, cq op te nemen! De vraag kwam daarbij boven hoe dat het beste aan te pakken. Een berichtje of oproep op het Binnenvaartforum, waarbij aandacht wordt gevraagd voor mijn onderzoek en de wens om tzt een boek over de Hunzeboten te laten verschijnen - met verzoek om verhalen of foto's beschikbaar te stellen - zou al geweldig helpen.

Met vriendelijke groet,

Rinze K. Mast
Oud-Havenmeester Delfzijl/Eemshaven
E-mail: rinzemast@ziggo.nl
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Hunzeboten.

Bericht door Ben »

Wrijfhout schreef:...... In het nauw gedreven door de snelle opkomst van het vrachtautovervoer gingen drie maatschappijen, t.w. Van Swieten, Hunzeboten en Lemmerboot in 1948 samen onder de naam Groninger Beurtvaart
......aan de vaste steiger aan de Amsterdamse De Ruyterkade.
N.a.v. bovenstaande tekst plaats ik deze scan, beurtvaart en vrachtautovervoer op één foto met aan de loswal de Groningen VII in 1920 gebouwd in Zwartsluis als Stad Sneek I.

Afbeelding
Bron: tijdschrift Blauwe Wimpel 1955.
pieter-uio

Re: Hunzeboten

Bericht door pieter-uio »

Chalawa schreef:Mijn grootvader heeft in zijn jonge jaren ook op beurtschepen gevaren. Voor zover ik weet op de Harm Nieveen en zeker op de Piet Kaspersma. Van die laatste heb ik ook een paar kopietjes van de foto's die ook in het Fries scheepvaart museum te zien zijn, die dus waar ze met het schip dik onder het ijs net in Sneek aangekomen zijn. Is er hier iemand die meer over de Piet Kaspersma weet?
Hallo Chalawa

Graag heb ik zsm contact om iets meer te weten te komen over de Piet Kaspersma .
mvg
Pieter Hoekstra, Urk ,stichting Urk in oorlogstijd , 06-51901598
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Hunzeboten.

Bericht door Ben »

Zou het scheepje rechts vooraan met achterop Groningen ook niet een Hunze boot zijn?
groningen noorderhaven poststempel 1927.jpg
groningen noorderhaven poststempel 1927.jpg (424.44 KiB) 3254 keer bekeken
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Hunzeboten.

Bericht door kajoe »

sbs Stanfries en van Swieten hadden de eerste 2 steigers in het oosterdok ,recht tegenover het scheepvaarthuis .
het eerste steiger is opgegaan in de parkeerplaats ,het tweede is nog lang in gebruik geweest de kantoor arken heb ik nog lange tijd van gasolie voorzien en een van de schepen heeft daar lange tijd voor de wal gelegen .
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Hunzeboten.

Bericht door Gert Schouwstra »

PIET KASPERSMA, (2200087) motorschip 80 pk, gebouwd in 1926 te Groningen, 31,42 x 5,37 x 1,72 – 118 ton. Brandmerk: 87 B GRON 1927
1926: PIET KASPERSMA, eig. Joh. Kaspersma te Sneek.
1941: PIET KASPERSMA, eig. N.V. Groninger-Lemmer Stoomboot Mij te Groningen.
1944: WASSERSCHUTZPOLIZEI 47 (W.Sch.P 47), Kriegsmarine, gevorderd door de Duitse bezetter.
1946: PIET KASPERSMA, eig. N.V. Groninger-Lemmer Stoomboot Mij te Groningen.
1961: BURGEMEESTER VAN AMERSFOORT V, eig. J.G. Click te Amersfoort, 31,38 x 5,17 x 2,02 -160 ton
1979: ZILVERMEEUW, sportvissersvaartuig, eig.???, 31,38 x 5,17 x 1,27 – 20 ton.
1986: LEONORA, 31,38 x 5,13 x 1,33 – 31 ton

Het Fries Scheepvaart Museum vermeldt:
Motorbeurtschip "Piet Kaspersma". Eigenaar was Joh. Kaspersma. Het schip werd gebouwd te Groningen en in 1926 in de vaart gebracht. Het schip was 118 ton en onderhield een geregelde beurtdienst van Sneek naar Rotterdam v.v. Kapitein op het schip in 1938 was Klaas de Graaf, aangenomen zoon van Joh. Kaspersma. Het schip voer met een rouwvlag op de achtersteven als herinnering aan de reeds jong overleden zoon van de eigenaar, Piet Kaspersma.

Verder nieuws over dit schip:
Als WSCHP 47 In de oorlog op 29 juni 1944 bij Urk beschoten door Engelse vliegtuigen, waarbij de Nederlandse Unterwachtmeisters Daniel Verschoor en Hendrik Corino om het leven kwamen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hunzeboten.

Bericht door pieter53 »

luxe motor piet kaspersma 1959 nv expeditie te winkel en oomes amsterdam korte prinsengracht 010122026425_archief_amsterdam2.jpg
luxe motor piet kaspersma 1959 nv expeditie te winkel en oomes amsterdam korte prinsengracht 010122026425_archief_amsterdam2.jpg (340.13 KiB) 2012 keer bekeken
PIET KASPERSMA 2200087 en N.V. Expeditie
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Hunzeboten.

Bericht door Ben »

@Gert en Piet, bedankt voor jullie reacties en mag ik concluderen dat het de Piet Kaspersma is die in de Noorderhaven rechts vooraan ligt?
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Hunzeboten.

Bericht door Gert Schouwstra »

Eh, nou Ben, zo had ik het niet bedoeld, ik reageerde nog op de vorige vraag.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie