Hunzeboten.

Alles over binnenscheepvaart
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Hunzeboten.

Bericht door Gert Schouwstra »

Kun je ook aangeven wat de afmetingen van jouw VEREENIGING III zijn? Bij het door jou opgegeven bouwjaar en -plaats denk ik niet direct aan het schip van de rederij uit Enkhuizen. Misschien is DIT dan jouw schip? Die is in 1902 gebouwd voor Arnhemse rekening. Of is het toch het schip van rederij de Bruijn uit 1915, zoals je in 2015 al eens aangaf?

Als het gaat om het schip uit 1902, dan is dit de geschiedenis:
De Schroefstoombootreederij "Vereeniging" te Arnhem wordt voor het eerst genoemd in 1875, als de vergunning om geld, goederen en vee van Arnhem naar Rotterdam, Schiedam en Delfshaven alsmede het slepen van schapen op de Rijn, Waal en IJssel, wordt overgeschreven. Daarvoor was deze vergunning in het bezit van de heren Engelen-Avelingh en Timmermans in Arnhem.
Volgens een advertentie van directeur Adriaan Marie Cnopius in 1891 werd er ook een lijndienst van Arnhem op Utrecht en Amsterdam onderhouden.
Cnopius was directeur van zowel de "NV Arnhemse Schroefstoombootreederij", de NV Schroefstoombootreederijen Amicitia" als de "NV Schroefstoombootreederij Vereeniging". In de eerste twee rederijen had naast Cnopius ook Kooij een belang. In 1918 treedt Cnopius terug en wordt C.P. Vlug algemeen directeur van de drie rederijen.

In 1924 gaan de "NV Arnhemse Schroefstoombootreederij", en de NV Schroefstoombootreederijen Amicitia" in lqidatie. Daarbij worden de volgende schepen te koop aangeboden:
- stoomboot KAREL HERTOG VAN GELDER, 127 ton
- stoomboot ARNHEM - 's HAGE III, 121 ton
- stoomboot ARNHEM - 's HAGE I, 94 ton
- stoomboot STAD ARNHEM, 101 ton
- motorboot ARNHEM, 72 ton

Als ik naar de vlootlijst van de NV Schroefstoombootreederij Vereeniging kijk, zie ik dat er bij deze rederij twee schepen met dezelfde naam zijn geweest: een stoomboot en een motorboot.
- stoomboot VEREENIGING I, gebouwd in Krimpen in 1878, 20 ipk, 36,27 x 5,00 - 117 ton. gemeten in Arnhem in 1903.
- stoomboot VEREENIGING II, gebouwd in Krimpen in 1862, 16 ipk, 36,08 x 5,06 - 110 ton. gemeten in Arnhem in 1903.
- stoomboot VEREENIGING III, gebouwd in ???, 16 ipk, 34,86 x 4,32 - 92 ton. gemeten in Arnhem in 1902.
- lichter ARNHEM, 12,09 x 4,24 - 37 ton.
- motorboot VEREENIGING III, gebouwd in Lekkerkerk in 1908 als AVONTUUR II, aangekocht na 1918, 28,94 x 4,94 x 1,77 - 136 ton. Brandmerk 279 B Utr 1952. In 1937 schrijft de rederij zich over naar Amsterdam. Daarna CORRY II.

Maar er waren dus meer reders met een VEREENIGING III:
Er is een motorboot VEREENIGING III geweest van Jurjen Wildeman uit Winschoten, gebouwd in 1914 in Groningen, 23,12 x 4,34 en 33 ton. Dit werd later de WINSCHOTEN II. Ik denk dat deze tot de Hunzeboten gerekend mag worden.

Ook was er nog een motorboot VEREENIGING III van Frank Tober uit Nederhorst ten Berg, gebouwd in 1912 in Lekkerkerk, 23,14 x 4,27 en 70 ton. Wat daarmee is gebeurd is onbekend, maar hij liet in 1914 in Leiden weer een nieuwe motorpakschuit VERENIGING III bouwen, 19 x 3,50 - 20 ton. In 1919 verkocht hij die en werd de nieuwe naam VECHT & ZAAN VIII.

En als laatste was er de motorboot VEREENIGING III van de Enkhuizer Stoombootdienst (Rederij de Bruijn). 23,89 x 5,05 x 1,47 - 56 ton. Deze was in 1915 gebouwd voor C. Mets in Den Burg als TEXELSTROOM II bij Boot in Alphen a/d Rijn, en veel later naar Enkhuizen verkocht. In 1943 gemeten en gebrand als 1207 B Leid 1943. En in 1964 is het schip opnieuw verkocht als werkschip INGRID aan J. Lichtendahl uit Harlingen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Hunzeboten.

Bericht door Ben »

Een ongedateerde kaart van het Loopende Diep in Groningen met verschillende Hunzeboten.

groningen loopende diep hunze schepen.jpg
groningen loopende diep hunze schepen.jpg (154.99 KiB) 2411 keer bekeken
Douwe J.
Berichten: 1783
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:52

Hunze XX.

Bericht door Douwe J. »

Stoombootdienst - Hunze +x.jpg
Stoombootdienst - Hunze +x.jpg (257.92 KiB) 2271 keer bekeken
Vriendelijke groet, Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
Geert D
Berichten: 231
Lid geworden op: 17 nov 2015 22:25

Re: Hunzeboten.

Bericht door Geert D »

Wat een mooi krom schip.
gr. Geert
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Hunzeboten.

Bericht door Ben »

De Hunze XX werd in 1908 gebouwd en in december 1912 verkocht aan Turisten A/S Aarhus, Denemarken en herdoopt in Ørnen, in december 1917
verkocht naar Noorwegen als Realf en in 1925 kwam zij terug onder Deense vlag als Pioneer.
Op 21 april 1943 liep zij op mijn op de reis van Masnedsund naar Bandholm en ging verloren.

ørnen 1908 scheepswerf bos groningen ex hunze XX.jpg
ørnen 1908 scheepswerf bos groningen ex hunze XX.jpg (82.97 KiB) 2103 keer bekeken
Foto: ©K. Fredfeldt - collectie M/S Maritime Museum of Denmark.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Hunzeboten.

Bericht door Ben »

De Hunze XX na verbouwing als passagiersschip. Een krant uit september 1912 vermeldt een boottocht naar Borkum vanuit Delfzijl.

hunze XX 1908 gebr bos groningen.jpg
hunze XX 1908 gebr bos groningen.jpg (56.17 KiB) 1960 keer bekeken
Henk Corino
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 aug 2018 22:08

Re: Hunzeboten.

Bericht door Henk Corino »

Vrienden

gezien het verhaal achter mijn vader weet iemand waar de Leonora (Piet Kaspersma) nu ligt in Amsterdam??
Vast bedankt, :D

Henk Corino
Plaats reactie