"Kletsen en klagen in het gangboord"

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door k-k »

Als jij 65 jaar geleden vrij recent noemt Pieter, dan is dat jouw beleving. Vroeger (althans toen mijn vrouw en ik kinderen waren) droegen bakkers en melkboeren die hun waren aan huis afleverden die dingen om zonder ze uit te trekken geld te kunnen wisselen. Dacht eerst dat het aan mijn Groningse achtergrond lag, maar in Zuid Holland noemden ze die dingen ook zo. Maar nog vroeger had Shakespeare daar al een gezegde over. Gr. Klaas.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door DPLA »

Kapitein Spok schreef: 02 mar 2018 19:11 Ja het inderdaad rustig, maar misschien komt dat wel omdat ook hier regelmatig fake nieuws gebracht wordt.

Neem nou de bewering: ik typ dit met m'n handschoenen aan

Daar had ik al twijfels over maar toen ik het ook probeerde bleek gewoon dat het niet waar was. :?
Wanneer ik dat met handschoenen typ dan lees ik:
uiojkl rtytyuop[ sdfuiorty nm,werrty nm,;'
bnm ghjaADbnmsdfasdxcvghjiopwerbnmwerbnm ASASbnm.

Probeer het maar eens. Je tikt altijd drie toetsen tegelijk. :wink: :lol:
Fake nieuws, wat is dit ?? :oops:

Ik dacht dat hier alleen de waarheid, niets dan de waarheid werd gesproken ! 8) :wink: :lol:

Heb ik me dan toch vergist ??? :( :(
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

@klaas
Ik ken ze inderdaad ook van vroeger maar alleen onder de naam vingerloze handschoen.
Op de markt en bij de groentenman zag ik ze het meest.

De grote VanDale uit 86 schrijft: polsmofje: kleine mof die slechts het benedengedeelte van de onderarm en de pols bedekt.

Bonusvraag hoe heet een handschoen met twee duimen?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door DPLA »

pieter53 schreef: 02 mar 2018 21:44 @klaas
Ik ken ze inderdaad ook van vroeger maar alleen onder de naam vingerloze handschoen.
Op de markt en bij de groentenman zag ik ze het meest.

De grote VanDale uit 86 schrijft: polsmofje: kleine mof die slechts het benedengedeelte van de onderarm en de pols bedekt.

Bonusvraag hoe heet een handschoen met twee duimen?

Hallo Pieter,
Bedoel je deze wanten ?
Wanten met dubbele duim van wol
Helaas geen foto van :(

Wanten met dubbele duim van wol, gebruikt door vissers. In strenge winters verdienden de vissers weinig. Als de reserves uitgeput raakten, gingen een aantal vissers onder het ijs op spiering vissen. Dit was niet zonder gevaar, het ijs op de Zuiderzee kon op sommige plekken verraderlijk dun zijn. De vissers gebruikten een speciale slee, bijlen, een lijn met kurken en een lat. Met bijlen hakten ze gaten in het ijs. Deze openingen lagen ongeveer vijf meter van elkaar. Met de lat werden de netten onder het ijs door van gat tot gat gebracht. Stenen op de uiteinden van de lijnen zorgden ervoor dat de netten niet wegstroomden. In de ochtend gingen de vissers terug om de vangst op te halen en de netten weer te spannen. Ze verkochten de spiering voor één of twee cent per stuk. Spiering kon ook gevangen worden op open zee. Dat bracht dan aanzienlijk minder op. Vissers kregen er drie of vier cent per pond voor. Niet alleen het spieringkloppen zelf was een hele creatieve onderneming, ook de attributen die de vissers gebruikten getuigden van veel creativiteit. De vissers droegen tijdens het vissen deze wollen wanten met aan twee kanten een duim. De want, en dan vooral de duim, werd tijdens het vissen nog wel eens nat. Bijvoorbeeld bij het hakken van de gaten in het ijs of bij het binnenhalen van de vislijn. Een natte handschoen kwam de isolatie van de handschoen niet ten goede. Zonder deze handschoenen zouden hun handen onderkoeld en gevoelloos raken. De vissers konden zo verwondingen oplopen zonder het te voelen, wat erg gevaarlijk was tijdens het werken. Dus maakten de vissers twee duimen aan de want zodat zij de want snel om konden draaien om de droge kant te gebruiken. Voor het gebruik werden de wanten ook nog eens gewassen in azijn zodat de vezels van de wol samenklitten. Op die manier werden de wanten heel stevig.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door k-k »

De naam ken ik niet Pieter, maar ze werden gebruikt door visserlui. Konden ze de want omkeren als de duim nat was. Gr. Klaas.
HannesB
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 jul 2016 13:01
Locatie: Moerkapelle

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door HannesB »

k-k schreef: 02 mar 2018 20:28 Als jij 65 jaar geleden vrij recent noemt Pieter, dan is dat jouw beleving. Vroeger (althans toen mijn vrouw en ik kinderen waren) droegen bakkers en melkboeren die hun waren aan huis afleverden die dingen om zonder ze uit te trekken geld te kunnen wisselen. Dacht eerst dat het aan mijn Groningse achtergrond lag, maar in Zuid Holland noemden ze die dingen ook zo. Maar nog vroeger had Shakespeare daar al een gezegde over. Gr. Klaas.
Klopt; mijn vader droeg ze en noemde ze zo ook omstreeks 1960 in Rotterdam.

Met vriendelijke groeten,

HannesB
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door DPLA »

Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Kapitein Spok »

Ik was na mijn vorige bijdrage niet eerder in de gelegenheid om even op het forum te kijken.

Wat ik nu vaststel is: "In het gangboord kan zelfs de grootste flauwekul, zomaar leiden tot een interessante en leerzame conversatie! "
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

Volgens van Doorn noemde men ze langs de grote rivieren 'HAALWANTEN'.

De vistechniek die zo mooi beschreven is noemde men onder meer FLODDEREN, maar men kende ook BOTKLOPPEN en WAKVISSERIJ
flodderen ijsvissen ghn 69026_027.jpg
flodderen ijsvissen ghn 69026_027.jpg (105.64 KiB) 1630 keer bekeken
Bron: GaHetNa.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie