"Kletsen en klagen in het gangboord"

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8750
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: In het gangboord gehoord

Bericht door pieter53 »

Afbeelding
Deze Industrie 6D6O gebouwd in 1960 en werkzaam in de Quo Vadis van schipper Wijngaarden (eni-02310651) gaat zeer binnenkort met pensioen.
Kan dit fraaie staaltje techniek nog van de schroothoop gered worden?

Foto: René te Pas, Nijkerk.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Bertus

Re: In het gangboord gehoord

Bericht door Bertus »

Krant gelezen vandaag?
Ja, natuurlijk krijgt de brugwachter van de Ketelbrug de schuld van het ongeval.
Hij had waarschijnlijk op een verkeerde knop gedrukt wordt beweerd.
Ja, ik weet het, de beste stuurlui staan aan wal, maar als een brug ligt en de afsluitbomen zijn open
KUN JE NOOIT EEN BRUG OPENDRAAIEN
en mocht het wel zo zijn hebben de technisie van RWS, of welk bedrijf dan ook, een verkeerde en/ of verboden schakeling gemaakt in het circuit.

Er zit zoveel beveiliging op voordat je gaat draaien;
Eerst druk je de knop landverkeersseinen in.
Na een ... tig aantal seconden kunnen de bomen zakken, of met knoppen of automatisch.
Als er 1 boom nog maar 1 of 2 cm "open" staat, krijg je de brug niet omhoog.
DAT IS EEN ALGEMENE LANDELIJKE BEVEILIGING.

Maar de brugwachter is de laagste in de hirachie dus die krijgt de schuld.


Ik heb 26 jaar bruggen gedraaid, ook Rijksbruggen van het Nieuwe Meer te Amsterdam en de veiligheids systemen zijn allemaal het zelfde.

Wel hadden we in Amsterdam een aparte (nood) knop die je kon inschakelen om gelijk de bomen te kunnen laten zakken bij calimiteiten (als bv een schhip niet meer kon stoppen of er hoogste speod was) zodat je niet op de tig aantal (± 8 - 10 seconden ) hoefde te wachten, maar op het paneel zit er GEEN knop om buiten de niet gesloten afsluitbomen de brug te openen.


Gepensioneerde brugwachter.

Groeten Bertus
SchipperWillem
Berichten: 499
Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15

Re: In het gangboord gehoord

Bericht door SchipperWillem »

Goedenavond, zelf nog praktiserend in het brug en sluis gebeuren weet, dat niet alleen menselijk falen de oorzaak is van de Ketelbrug ramp want bovenal is het ten alle tijde, zelfs als je als brugwachter dit niet had kunnen voorkomen, een trauma.
Zelf pas nog een situatie meegemaakt op de nieuwe zeer goed beveiligde Spaansebrug , bij einde cyclus, waarbij de slagbomen al een stukje lichtten terwijl de brug nog zo'n 20 cm open stond waarna de boel pas stopte, omdat de computer er achter kwam dat het niet klopte.
Dit systeem is een fase gebeuren,waarin einde cyclus de brug neerlaat, de bomen opent, en het landverkeerssein dooft zonder verdere handeling van de brugwachter, echter het blijft mensenwerk en vaak loopt het gelukkig goed af.
Na zorgvuldige inspectie is er van het gebeuren niets terug gevonden, en zou je ook nog aan je zelf kunnen gaan twijfelen.
Groeten, Willem.
SchipperWillem
Berichten: 499
Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15

Re: In het gangboord gehoord

Bericht door SchipperWillem »

Hallo allen,
Gelukkig kunnen we dit hoofdstuk Ketelbrug met een goede wending afsluiten.
Even geleden op het nieuws gehoord dat de collega-brugwachter is vrijgesproken door de rechter, daar niet bewezen kon worden, dat de man op de verkeerde knop zou hebben gedrukt.
Ook hier vraagtekens, hoe kan je bij een brug die in een cyclus bezig is zijn ding te doen daarop ingrijpen met een andere handeling dan noodstop,dan deugd het hele zootje van geen kant, misschien iets voor een nieuwe rechtszaak?
In ieder geval proficiat voor het recht wat zegevierde!
Groeten, Willem.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: In het gangboord gehoord

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Deze 'baardaap' gaat morgen aan zijn laatste torn beginnen. Na deze laatste week komt z'n naambordje waarschijnlijk aan een muur te hangen.

Afbeelding
Kees Keijzer - schipper van de IJsselstroom, tot het schip niet zolang geleden onder z'n kont werd verkocht.

Al wie deze week de GIESSENSTROOM tegenkomt, drie keer toeteren :lol: :wink: :( :) bij klachten over geluidsoverlast melden bij het klachtenbureau in Rotterdam... daar weet men hoe je een schip het zwijgen oplegd.
Vanaf volgende week treedt Kees toe tot de club der pensionado's. De babyboomers gaan met pensioen.

Kees goede vaart!

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
pieter53
Berichten: 8750
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: In het gangboord gehoord

Bericht door pieter53 »

Ik ontving zojuist dit bericht:
Ad Schroot schreef:Een vriend van mij belde mij vanmorgen om te vertellen onderweg te zijn met een z.g.n. Katwijker naar 's Gravendeel....
Hij heeft onderweg het scheepje uiteraard bekeken en was onder de indruk van de goede staat.
Natuurlijk her en der wat roestkleuren, maar niet ingevreten roest.
Eigenlijk dus voor zijn bouwjaar, en het lange stil leggen nog steeds in zeer goed staat dus.
Geheel origineel met laadbomen, motor e.d.

Het zou toch zonde zijn als dit in 's Gravendeel tot Schroot verknipt gaat worden toch?

Wie heeft er interesse in of weet iemand te vinden die dit scheepje van de ondergang wil redden?

Met vriendelijke groet,

Ad Schroot
Afbeelding
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
*Waterman*
Berichten: 751
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:59
Locatie: Dordrecht

Re: In het gangboord gehoord

Bericht door *Waterman* »

Zojuist onderstaande mail ontvangen van Ad. Schroot :
==================================

Allen,

Ik heb echte vele reacties mogen ontvangen op mijn onderstaande mail.
Gisteren ben ik bij de sloper geweest en heb het scheepje bekeken.
In de bijlage 3 foto's van de 40 die ik ervan gemaakt hebt.

Er is door de sloper toegezegd tot en met maandag a.s. te wachten met slopen!
Mocht er dus iemand serieus interesse hebben, moet hij zich dringend melden bij de sloper in 's Gravendeel. telefoon nummer is 078-6736055.
Ik ga dus zelf niemand terug bellen, wie interesse heeft moet nu zelf met de sloper in contact treden.

Er staat in de machinekamer nog een motor met koppeling. Of er beweging in zit kan ik uiteraard niet bepalen. De roef achterin is compleet aan vervanging toe, daar hebben veel duiven en meeuwen in geleefd de laatste jaren...

Het laadruim is afgedekt met ijzeren luiken. De planken in het ruim zijn verrot, daar zakte ik her en der gewoon doorheen! Het casco daarin tegen is zeer goed. Ik heb nergens flinke roestbulten zien zitten. Laadboom is ook redelijk in goede staat.

Kortom een leuk scheepje voor de liefhebber.

Ik zal maandag zelf nogmaals contact opnemen met de sloper om te vertellen dat er interesse is maar dat dit even wat extra tijd nodig heeft, misschien stelt hij de sloop nog wel even uit.

Met vriendelijke groet,

Ad Schroot
pieter53
Berichten: 8750
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: In het gangboord gehoord

Bericht door pieter53 »

Ik heb gehoord dat zich vanuit Gouda een geïnteresseerde gemeld heeft. Ook heeft Han Visser zich vreselijk ingespannen mensen te vinden die het scheepje uit handen van de sloper willen houden en ook dat schijnt een klein resultaatje gegeven te hebben.
Tot zover.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8750
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: In het gangboord gehoord.

Bericht door pieter53 »

Over de Katwijker nog steeds geen positief bericht ontvangen.
Ik neem aan dat er niet veel meer van over zal zijn.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
reijmloop
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 nov 2008 15:17
Locatie: Ravenstein
Contacteer:

Re: In het gangboord gehoord.

Bericht door reijmloop »

Ed ik heb net nog even op you tube naar die Deutz van jou zitten luisteren, daar krijg ik nou heimwee van.
daar kan geen stereo tegen op
Groeten
Jan
Afbeelding
Plaats reactie