"Kletsen en klagen in het gangboord"

Alles over binnenscheepvaart
willie
Berichten: 327
Lid geworden op: 09 dec 2009 17:08
Locatie: Raamsdonksveer

Re: In het gangboord gehoord

Bericht door willie »

Grijzr muis.
Tegenwoordig heb je de nodige hulpmiddelen,dat is weleens
anders geweest. Zo voeren wij eind jaren 50 met fam Doodewaard
[toen nog vrijgezel],hij op een snelle spits met een dacht ik150pk. Deutse werker wij op de ;Adrianus; Ledig s avonds uit Wemeldinge de Oosterschelde over ,Het Brabantsvaarwater in ,uitgaande was er een gasboei gedoofd ,scheiding Witte tonnen vlij.Door de hoek die in het vaarwater lag wisten wij met de kruispeilingen dat daar ong.30/40 graden SB. uit moest.
Op het moment dat wij sb. roer gaven knalde we boven op de gasboei.
In het zandgat van Beneden Leeuwen gecontroleerd,wat bleek 1/2 kop
van klinknagel was verdwenen,daar bij het werkscheepje laten repareren. Zo kreeg had je toen ijzeren schippers.
Maar die konden ook fouten maken
vrgr. Williw
____________die wind zaait, zal-----------
Gr. Willie

Die wind zaait, zal storm oogsten.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: In het gangboord gehoord

Bericht door mastodont »

tony schreef:Even een herinnering voor het geval jullie het vergeten

Afbeelding
gezien op pikheet
ik kan er wel om lachen
gr
leo
willie
Berichten: 327
Lid geworden op: 09 dec 2009 17:08
Locatie: Raamsdonksveer

Re: In het gangboord gehoord

Bericht door willie »

Niet in het gangboord gehoort, maar wel een brutale en leuke herrinering!!!!!!! Dit zonder iemand te blameren, zo oprecht was de handelwijze.
Eind jaren 50 zeer laag water op de Waal, dus de nodige schuttingen voor de sluizen. Op het boven gedeelte (Linne,Roermond,Belfeld en Sambeek) was dat maar normaal,maar door de lage waterstand had je ook deze problematiek in Grave en Lith. Zo lagen wij met de ;Adrianus; aan te schuiven met tig schuttingen voor in Grave. Dat wij op een ochtend op stonden en er een samenloop van collega ,s op de sluis was in Grave; Het verhaal ;Dat de ;Anjo;van Mookhoek uit Klaaswaal zijn eigen s,nachts had afgeschut en naar Lith was gevaren, dus zodoende toch een flink aantal collega,s was gepasseert. Is in Lith daarvoor denk ik wel op het matje geroepen!!!!!!!. Wat blijkt sluis Grave had toenertijd handbediening om de sluisdeuren te openen. De slingers werden s,avonds achter slot en grendel opgeborgen. Wat deed de fam. Mookhoek ;pakte een steek- bacosleutel draaide daar de deuren mee open en dicht en de fam. was verdwenen! Waarschijnlijk met de hand het schip in en uit de sluis getrokken,maar dat is mij in de loop der jaren ontgaan. De sluismeesters stonden uiteraard versteld van deze ludike entoch wat brutale handelwijzen.
Zodat op zeer korte termijn de slingers werden vervangen
door wielen vast gelast op de sluislieren en die wielen gingen s, avonds letterlijk aan de ketting met hangslot.,Vond het een leuke en toch brutale van de Fam. Mookhoek.
Dat waren mijn eerste en niet de laatste ervaringen in mijn toekomstige schippersleven.
groet Willie
______________die wind zaait zal storm oogsten
Gr. Willie

Die wind zaait, zal storm oogsten.
Tim76
Berichten: 1979
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: In het gangboord gehoord

Bericht door Tim76 »

Willie, Leo heeft dat ook eens geflikt (met wat andere gevolgen), als dat uitkomt moet hij dat maar eens zelf verhalen, want zoals hij dat opschrijft, dat kan ik niet... :wink:

Groeten van Tim!
willie
Berichten: 327
Lid geworden op: 09 dec 2009 17:08
Locatie: Raamsdonksveer

Re: In het gangboord gehoord

Bericht door willie »

Tim. Ik begrijp even je reactie niet!!!!!!!!!
Is het positief of nega bedoeld?
Voor mij is ht een spontane ervaring van het jonge schippers bestaan. En wilde nieumand op de tenen gaan staan. (1959) Is ook al verjaart.
groet Willie en
___________die wind zaait zal storm oogsten
Gr. Willie

Die wind zaait, zal storm oogsten.
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: In het gangboord gehoord

Bericht door Westeind »

Positief denk ik Willie ,hij kan er wel om lachen , daar zijn de smilies wel handig voor :idea:
Dat verhaal van Leo was toch net ff anders hoor Tim ,die voeren de sluis in om te overnachten ,en voor het gemak de deuren achter de kont dicht gedraaid,en dat was idd niet de bedoeling :mrgreen:

gt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Tim76
Berichten: 1979
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: In het gangboord gehoord

Bericht door Tim76 »

willie schreef:Tim. Ik begrijp even je reactie niet!!!!!!!!!
Is het positief of nega bedoeld?
Voor mij is ht een spontane ervaring van het jonge schippers bestaan. En wilde nieumand op de tenen gaan staan. (1959) Is ook al verjaart.
groet Willie en
___________die wind zaait zal storm oogsten

Willie, het was inderdaad positief bedoeld hoor, maak je geen zorgen! :)

Zoals Bram ook verhaalt, was Leo alvast de sluis ingevaren om te overnachten. De sluismeester had de verlaten in de bovenste deuren een stukje opengedraaid, zodat het gedurende de nacht een beetje kon spuien. Leo had de benedendeuren dichtgedraaid, dan werd hij heel langzaam opgeschut en kon hij de andere morgen meteen uitvaren aan de bovenkant. Wat hij echter vergat was, dat de sluimeester van een sas beneden hen ook de verlaten een beetje open had staan, en halverwege de nacht werden ze ruw uit hun slaap gehaald door politie omdat een spits in het pand achter hen helemaal scheef was gevallen, dat pand was natuurlijk leeg gelopen, zo'n beetje... :lol: :wink:

Ik heb zelf ook weleens overwogen om bij een brug over te gaan op Bahco-bediening omdat het wel héél lang ging duren. Mijn pa vond dat maar niks en verbood het mij streng, toen en in de toekomst. Verstandige man... :wink:

Groeten van Tim!
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: In het gangboord gehoord

Bericht door Jan van der Doe »

* Nieuwe alcoholregels voor schippers.

Schippers mogen vanaf zaterdag minder alcohol hebben gedronken als ze aan het roer staan. In plaats van 0,8 promille mogen ze voortaan maximaal 0,5 promille in hun bloed hebben. Dat promillage geldt nu ook al in het wegverkeer en komt neer op twee biertjes. Met de maatregel gaat Nederland dezelfde norm hanteren als omringende landen. De maatregel geldt voor zowel beroepsschippers als voor recreatievaarders.Rijkswaterstaat verspreidt de komende tijd flyers in jachthavens om de schippers over de nieuwe wet te informeren
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Tim76
Berichten: 1979
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: In het gangboord gehoord

Bericht door Tim76 »

"Nieuwendammerbootje" gaat weer gebruikt worden

De in 1927 gebouwde IJ-veer XIII, ook wel bekend als het Nieuwendammerbootje, gaat weer gebruikt worden.

De Hollandse Vaartochten Maatschappij (HVM) heeft de IJ-veer XIII overgenomen van het vorige maand failliet verklaarde Amsterdams Openbaar Vervoer Museum.
HVM gaat tijdens Sail een aantal rondvaarten met de historische boot verzorgen. Na Sail kan er elke zondag mee gevaren worden.
pieter53
Berichten: 8750
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: In het gangboord gehoord

Bericht door pieter53 »

Volgens de laatste berichten zal 'Ode aan de Rivier' op 30 december uitgezonden worden.

Dan iets anders.
Misschien vinden sommige deze vermeldingen interessant.

Bron:
Nationaal Archief, Den Haag, Vereniging Stoomvaartbelangen Nederland (VSBN), 1868-
1941, nummer toegang 2.19.030,

inventarisnummer
  • 913 Aanvaring tussen de stoomboten Concordia V en Stad Zierikzee aan de Oosterkade te Rotterdam, 13 mei 1899., 1 omslag
  • 914 Afbrengen van de stoomboot Daventria, nabij Wijhe, 2 maart 1900., 1 omslag
  • 915 Hulpbetoon te betalen door de stoomboot Nijverheid II aan de stoomboot Burgemeester van Heemstra voor het slepen op de Zuiderzee, 21 december 1901., 1 omslag
  • 916 Aanvaring tussen de Stad Woerden en Volharding 3 te Gouwsluis, 24 november 1902; en tussen de stad Woerden en de Volharding 5 te Papeveer, 14 januari 1903., 1 omslag
  • 917 Aanvaring tussen de stoomboten Kampen en Meppel I op de Zuiderzee, 20 augustus 1903., 1 omslag
  • 918 Aanvaring tussen de stoomboten Cornelis de Wit en Vreeswijk te Kralingseveer, 27 oktober 1903., 1 omslag
  • 919 Aanvaring tussen de stoomboten Wilhelmina en Volharding 15 te Leiderdorp, 23 juli 1907., 1 omslag
  • 920 Geschil over de huurovereenkomst tussen de Onderneming Verschure en Defais en de Stoombootonderneming Concordia te Arnhem, betreffende de stoomboot Noord Holland II, aangebracht 30 november 1909., 1 omslag
  • 921 Aanvaring tussen Concordia IX en de Tengbergen II, oktober 1915., 1 omslag
  • 922 Aanvaring tussen de stoomboten Amsterdam en de Eensgezindheid II op net Y nabij de Oranjesluizen, 23 mei 1914., 1 omslag
  • 923 Schadevaring aan net sleepschip Woglinde, tijdens het gesleept worden door de sleepboot Keulsche Vaart V bij Nichtevecht, 4 juni 1915., 1 omslag
  • 924 Aanvaring tussen de stoomboten Burgemeester van der Veen en Bolsward I te Amsterdam op het Y, 7-8 januari 1915., 1 omslag
  • 925 Aanvaring tussen de motorboot Maria Petronella en het sleepschip Wilhelmina onder Heemstede, 2 oktober 1915., 1 omslag
  • 926 Hulpverlening aan de stoomboot Burgemeester van Marle door de stoomboot Stad Zwolle op de IJssel, 13 januari 1916., 1 omslag
  • 927 Aanvaring tussen de motorboot Nijverheid en het sleepschip Sumatra nabij Zuilen op het Merwedekanaal, 22-23 september 1916., 1 omslag
  • 928 Hulpverlening tussen de stoomboot Burgemeester van Marle en de stoomboot Stad Zwolle nabij Arnhem op de Rijn, 13 januari 1916., 1 omslag
  • 929 Aanvaring tussen het tjalkschip Maria en het sleepschip Jozef in de haven van Walsoorden, 3 mei 1917., 1 omslag
  • 930 Aanvaring tussen de stoomboten Dokkum II en Leerdam II op de Nieuwe Maas, 21 december 1917., 1 omslag
  • 931 Aanvaring tussen de sleepschepen Heerenveen en Magdalena in de haven van Lemmer, 19 december 1917., 1 omslag
  • 932 Hulpverlening aan het sleepschip Anna, dat nabij Ameide aan de Lek op een krib was gelopen, door de sleepboten Reinhard en Thorbecke, 26 januari 1918., 1 omslag
  • 933 Hulpverlening aan het klipperschip Hendrika Johanna, dat op 20 december 1917 op de Zuiderzee in het ijs bekneld zat, door het sleepschip Heerenveen., 1 omslag
  • 934 Hulpverlening aan het klipperschip Spes Salutis Cornet, dat op 19 januari 1918 op de Zuiderzee in het ijs bekneld zat, door het sleepschip Heerenveen., 1 omslag
  • 935 Hulpverlening aan het klipperschip Spes Salutis van Zoest, dat op 19 januari 1918 op de Zuiderzee in het ijs bekneld zat, door het sleepschip Heerenveen., 1 omslag
  • 936 Hulpverlening aan het schip Rival, dat op 1.9 januri 1918 op de Zuiderzee in het ijs bekneld zat, door het sleepschip Heerenveen., 1 omslag
  • 937 Aanvaring tussen de motorboot Weesp X en de dekschuit Coba nabij Weesp, 12 maart 1918., 1 omslag
  • 938 Hulpverlening aan de sleepboot Josina door het sleepschip Heerenveen op de Zuiderzee bij Stavoren, 7 december 1918., 1 omslag
  • 939 Aanvaring tussen het klipperschip Tebah en het tjalkschip Jacoba Margaretha op het Y ter hoogte van de Handelskade te Amsterdam, 19 juni 1919., 1 omslag
  • 940 Aanvaring tussen het tjalkschip Drie Gezusters en de motorboot IJssel 13 in de mond van de Leuvehaven te Rotterdam, 18 december 1919., 1 omslag
  • 941 Aanvaring tussen de motorboot Drie Gebroeders en het sleepschip Wilhelmina op de Oude Rijn te Leiden, 10 december 1919., 1 omslag
  • 942 Aanvaring tussen de motorboot Klaas en de motorboot De Jonge George op de Nieuwe Meer bij Amsterdam, 3 mei 1920., 1 omslag
  • 943 Aanvaring tussen de sleepboot Havenstoombootdienst 10 en de sleepboot Steenwijk op het Y voor Amsterdam, 5 juni 1920., 1 omslag
  • 944 Aanvaring tussen tussen Dordrecht I en Noorwegen I op het Merwedekanaal bij Vreeswijk, 14 oktober 1920,, 1 omslag
  • 945 Aanvaring tussen het sleepschip Landsmeer en de Ilp 4 en het sleepschip Drachten I op het Y voor Amsterdam, 17 juli 1920., 1 omslag
  • 946 Aanvaring tussen de sleepschepen Paulus Potter en Clasina op de Rijn bij Emmerik, 26 mei 1920., 1 omslag
  • 947 Aanvaring tussen het sleepschip stad Leiden III en de motorboot Jannie Marie, op de Gouwe bij Boskoop, 25 januari 1921., 1 omslag
  • 948 Aanvaring tussen de motorboot Klaas en het sleepschip W.Bus, in de Kostverloren Wetering bij de mond van het Jacob van Lennepkanaal, 4 april 1921., 1 omslag
  • 949 Aanvaring tussen Amstel 7 en Bolsward I op de Lek tussen Ammerstol en Streefkerk, 8 maart 1921., 1 omslag
  • 950 Aanvaring tussen het sleepschip Nijverheid en de motorboot Texel op de Zaan bij Wormerveer, 6 juli 1920., 1 omslag
  • 951 Aanvaring tussen de motorboten Jansplaat en Matramy II, op de Maas voor Rotterdam ter hoogte van de Parkhaven, 26 oktober 1921., 1 omslag
  • 952 Aanvaring tussen de sleepschepen Holland en Thor op de Maas te Rotterdam, 20 januari 1932., 1 omslag
In ieder geval hebben de zoekrobots weer wat toe te voegen.......
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie