"Kletsen en klagen in het gangboord"

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

navigatie schreef: 20 nov 2017 19:16Je ziet ik kan ook hardnekkig zijn :mrgreen: en geloof niet alles.
Gelijk heb je!
En als je 10 cm water er bij wilt hebben voor zo een klus, dan zal het toch wel een beetje stabiele waterstand moeten zijn, anders komt er van precisie-werk ook niets terecht.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
navigatie
Berichten: 1951
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door navigatie »

Dat bedoel ik maar :D

grt Wim
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Kapitein Spok »

Pieter zegt:
Als men na gaat dat het water bij IJmuiden, Spaarndam, Zaanstad, Weesp, Utrecht, Duivendrecht, Amsterdam, Amstel, Vecht, allemaal met elkaar in verbinding staat en vrijwel altijd op -0,4 m NAP staat dan is het wel heel verwonderlijk dat het bij zo een belangrijke klus in eens 25% lager is.
Misschien toch ergens iets over het hoofd gezien?


Ja Pieter dat denk ik ook. Maar dat het water ineens lager dan normaal stond is niet waar. Uit de bijgevoegde link van actuele waterdata is duidelijk te zien dat het water dagenlang constant rond die -0,4 heeft gestaan. En op zondag is het water boven peil gestuwd.
Ik denk dat men een foutje heeft gemaakt in de berekening van kade en pontonhoogte, en dat men dat met het waterpeil heeft gecompenseerd.

https://waterinfo.rws.nl/#!/details/pub ... 0in___20cm

Ach, het duurt een tijdje voordat zo een vloed verplaatst is.
Pieter het verhogen van het waterpeil is inderdaad tijdrovend. Maar het "verplaatsen" van het water gaat verbazingwekkend snel. Toen we over digitale temperatuurmeters konden beschikken, ontdekten we dat op het moment dat er in het Maas Waalkanaal ijsvorming komt, het water van de Maas in Mook een graad warmer is dan aan de binnenkant van sluis Weurt. Daarop hebben we besloten om in Weurt te gaan spuien om zo het kanaal te vullen met "warm" Maaswater. Daarmee konden we de vorming van ijs op het kanaal belangrijk vertragen. Maar dat spuien moest natuurlijk behoedzaam gebeuren, zeker omdat we in Heumen nog geen grote dorvaart hadden. Men was al enige tijd aan het spuien toen ik op sluis Weurt kwam en zag dat er wat schotsen in een slenter tempo door sluis Heumen dreven richting Weurt. Ik wilde weten hoe lang deze stroming nog aan zou houden als we in Weurt stopten met spuien. we hebben de schuiven gesloten en binnen enkele minuten lagen de schotsen in Heumen stil.
Ik geloofde mijn ogen niet toen ik dit zag en dacht aan zuiging door een passerend schip op de Maas. Maar de schotsen bleven liggen en kwamen pas weer in beweging enkel minuten nadat we de schuiven in Weurt weer wat getrokken hadden.

Het water in een kanaal blijkt dus een niet comprimeerbare massa die aan het ene eind reageert zodra er aan het andere eind getrokken wordt. Zoals de stalen balletjes in zo'n rekje waarbij wanneer je de buitenste tegen de andere laat tikken aan de ander kant het buitenste balletje omhoog springt en vice versa.

Wim zegt:
ik vraag mij af of die 10 cm inlaten via WbD juist is.
Ik wet het natuurlijk niet zeker, ik was er niet bij. Maar ik ik ga er van uit dat men niet alleen in WbD maar ook op ander mogelijk punten water ingelaten heeft. Zoals bijv via de Beatrixsluizen en wellicht ook via het IJsselmeer. Ik weet ook niet hoe lang het geduurd heeft maar wanner je de 60 KM A-R kanaal in 6 uren 10cm wil verhogen kom ik ruwweg op 27M3/sec. Daar komt dan het IJ en het Noorzeekanaal nog bij dus inderdaad een flinke slok
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

Ik was inderdaad opzoek geweest naar dat grafiekje wat jij ons voorschotelt.

Dat effect op het verplaatsen van water is me bekend. Met electronen in een electriciteitleiding heb je het zelfde verschijnsel.
De reactie aan de andere kant is bijna onmiddeklijk merkbaar (300.000 km/sec) maar het electron verplaatst zich met een zeer geringe snelheid (soms maar zo een 4,7 km/uur).

Wat dat 'water inlaten' betreft: ik vraag me af met welke argumenten (€€€€?) men de Heemraadschappen en waterstaten zo gek gekregen heeft dat, op stel en sprong, op een vrije zaterdag, voor een aannemer te regelen..... :roll:
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Jinny »

De reactie aan de andere kant is bijna onmiddeklijk merkbaar (300.000 km/sec) maar het electron verplaatst zich met een zeer geringe snelheid (soms maar zo een 4,7 km/uur).
Ik meen dat je die daadwerkelijke verplaatsing zelfs in meters per dag mag rekenen ipv km/h
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

Afhankelijk van stroomsterkte, draaddoorsnede, enz., maar
die 4,7 km/h diepte ik op uit het grijze verleden toen ik nog in de schoolbanken zat
en het geheugen is niet meer wat het geweest is, helaas.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Jinny »

Ik geloof je hoor Pieter.
Zal tegenwoordig ook wel te googlen zijn.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

Jinny schreef: 20 nov 2017 23:14
De reactie aan de andere kant is bijna onmiddeklijk merkbaar (300.000 km/sec) maar het electron verplaatst zich met een zeer geringe snelheid (soms maar zo een 4,7 km/uur).
Ik meen dat je die daadwerkelijke verplaatsing zelfs in meters per dag mag rekenen ipv km/h
Je schijnt gelijk te hebben als ik dit forum mag geloven.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Jinny »

Wow, ongeveer twee meter per 24 uur...
Dank voor de link, interessant.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

Ik hoop dat het gangboord breed genoeg is voor dit zijpad maar
zoals in deze uiteenzetting te lezen valt
zal bij wisselspanning een electron nauwelijks (ca. 0.2 μm) van "zijn/haar plek" afkomen
maar op één plaats heen en weer 'dansen'.
Dat geldt dus ook voor de electronen in het :idea: waar je net de schakelaar van om gezet hebt.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie