[attachment=0]scannen0027.jpg[/attachme Hier nog een keer de Lammechiena op de Noordzee. Jammer dat het geen kleur opname is
gr.Bas. ]
De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
- Bijlagen
-
- scannen0027.jpg (173.38 KiB) 1667 keer bekeken
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
gr.Bas
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
klein zwaard, zeezwaard. !?. Gr
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Let op de lange vaarboom!
Beschrijving Open Havenfront
N.Z.-Hollands Koffiehuis. Op de voorgrond: platbodems. Op de achtergrond: Centraal Station.
Documenttype foto
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Geografische naam Open Havenfront
Inventarissen https://archief.amsterdam/archief/10003
Afbeeldingsbestand OSIM00003001729
Origineel: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeeldi ... 0003001729
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Fragment van: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010017000034
Beschrijving Oranjesluizen in aanbouw, juli 1871, gezien van de schoorsteen der Stoom Watermolen, in west-Noord-Westelijke richting
Dit is nummer 30 in een reeks foto's die Pieter Oosterhuis maakte van de aanleg van het Noordzeekanaal. Serie: Oosterhuis, Aanleg van het Noordzeekanaal
Vervaardiger Oosterhuis, Pieter
Collectie Collectie A.M.J. Hendrichs
Datering juli 1871
Geografische naam Oranjesluizen
Inventarissen https://archief.amsterdam/archief/10017
Afbeeldingsbestand 010017000034
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Er is, afgezien van het scheepstype, nog wel meer te zien op deze foto.
Giek in gebruik als laadboom, laadreep ingeschoren.
Alle bomen en haakstokken uit de weg geruimd op de kluiverboom. x
Net als net als de luiken naast het kistenluik en op de roef, alles aan sb.
En ook het zeil, teruggeslagen op de gaffel, hangt aan sb.
Dus alles aan sb, waardoor het schip wat over sb ligt.
Dat kan zijn om de laadboom (giek) vanzelf over te laten gaan als er een hijs in hangt. Dan zouden ze aan het lossen zijn. Stenen mbv een net? In die bak ernaast denk ik ook stenen te zien.
Maar die balken overdwars op de denneboom, en planken op de pier, dat zal wel voor kruiwagens zijn. Wat kan duiden op laden.
Oude foto, nog ver voordat lieren gemeengoed werden. Dus lossen/hijsen op de hand, met talies. Zwaar werk en dan moet je slim zijn. Dat zwaard zo ver omhoog, dat lijkt me wat ver voor gewoon onderhoud, om erachter te teren of zo. Zou dat misschien als balansgewicht op de laadreep gebruikt worden om het hijsen wat te verlichten? Zwaard ophijsen met een talie, die talie op de laadreep, last in de reep en zwaard laten zakken?
Iemand een idee?
Giek in gebruik als laadboom, laadreep ingeschoren.
Alle bomen en haakstokken uit de weg geruimd op de kluiverboom. x
Net als net als de luiken naast het kistenluik en op de roef, alles aan sb.
En ook het zeil, teruggeslagen op de gaffel, hangt aan sb.
Dus alles aan sb, waardoor het schip wat over sb ligt.
Dat kan zijn om de laadboom (giek) vanzelf over te laten gaan als er een hijs in hangt. Dan zouden ze aan het lossen zijn. Stenen mbv een net? In die bak ernaast denk ik ook stenen te zien.
Maar die balken overdwars op de denneboom, en planken op de pier, dat zal wel voor kruiwagens zijn. Wat kan duiden op laden.
Oude foto, nog ver voordat lieren gemeengoed werden. Dus lossen/hijsen op de hand, met talies. Zwaar werk en dan moet je slim zijn. Dat zwaard zo ver omhoog, dat lijkt me wat ver voor gewoon onderhoud, om erachter te teren of zo. Zou dat misschien als balansgewicht op de laadreep gebruikt worden om het hijsen wat te verlichten? Zwaard ophijsen met een talie, die talie op de laadreep, last in de reep en zwaard laten zakken?
Iemand een idee?
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Iemand een idee?
Janna je vraaaaaaagt er om! Dus hou je vast.
Alle bomen en haakstokken uit de weg geruimd op de kluiverboom. x
Net als net als de luiken naast het kistenluik en op de roef, alles aan sb.
En ook het zeil, teruggeslagen op de gaffel, hangt aan sb.
Dus alles aan sb, waardoor het schip wat over sb ligt.
Dat kan zijn om de laadboom (giek) vanzelf over te laten gaan als er een hijs in hangt. Dan zouden ze aan het lossen zijn. Stenen mbv een net? In die bak ernaast denk ik ook stenen te zien.
Dat de luiken aan SB liggen om het schip wat scheef te laten liggen lijkt me niet de reden. Als het schip werkelijk over SB moet liggen dan is de eerste hijs aan BB weghalen al voldoende. Ik denk dat er op de roef aan SB de meeste ruimte is omdat als ik het goed zie aan BB het schuifluik boven de roef ingang zit.
Maar die balken overdwars op de denneboom, en planken op de pier, dat zal wel voor kruiwagens zijn. Wat kan duiden op laden.
Ik denk toch dat ze aan het lossen zijn. Op brede planken boven het ruim kan men een kruiwagen keren en de uit het ruim getakelde last er zo in laten zakken. Om te laden hoefde men de lading er maar net over de dennenboom in te kieperen en met de schop verder in het ruim scheppen.
Oude foto, nog ver voordat lieren gemeengoed werden. Dus lossen/hijsen op de hand, met talies. Zwaar werk en dan moet je slim zijn. Dat zwaard zo ver omhoog, dat lijkt me wat ver voor gewoon onderhoud, om erachter te teren of zo. Zou dat misschien als balansgewicht op de laadreep gebruikt worden om het hijsen wat te verlichten? Zwaard ophijsen met een talie, die talie op de laadreep, last in de reep en zwaard laten zakken?
Met deze gedachte ga ik helemaal met je mee. Door het zwaard als contragewicht te gebruiken moet met weliswaar ook bij het neerlaten van de lege last wat extra kracht zetten maar zodra de maximale last gehesen moet worden helpt het gewicht van het zwaard mee, dus heb je een betere verdeling van de krachten.
Janna je vraaaaaaagt er om! Dus hou je vast.
Alle bomen en haakstokken uit de weg geruimd op de kluiverboom. x
Net als net als de luiken naast het kistenluik en op de roef, alles aan sb.
En ook het zeil, teruggeslagen op de gaffel, hangt aan sb.
Dus alles aan sb, waardoor het schip wat over sb ligt.
Dat kan zijn om de laadboom (giek) vanzelf over te laten gaan als er een hijs in hangt. Dan zouden ze aan het lossen zijn. Stenen mbv een net? In die bak ernaast denk ik ook stenen te zien.
Dat de luiken aan SB liggen om het schip wat scheef te laten liggen lijkt me niet de reden. Als het schip werkelijk over SB moet liggen dan is de eerste hijs aan BB weghalen al voldoende. Ik denk dat er op de roef aan SB de meeste ruimte is omdat als ik het goed zie aan BB het schuifluik boven de roef ingang zit.
Maar die balken overdwars op de denneboom, en planken op de pier, dat zal wel voor kruiwagens zijn. Wat kan duiden op laden.
Ik denk toch dat ze aan het lossen zijn. Op brede planken boven het ruim kan men een kruiwagen keren en de uit het ruim getakelde last er zo in laten zakken. Om te laden hoefde men de lading er maar net over de dennenboom in te kieperen en met de schop verder in het ruim scheppen.
Oude foto, nog ver voordat lieren gemeengoed werden. Dus lossen/hijsen op de hand, met talies. Zwaar werk en dan moet je slim zijn. Dat zwaard zo ver omhoog, dat lijkt me wat ver voor gewoon onderhoud, om erachter te teren of zo. Zou dat misschien als balansgewicht op de laadreep gebruikt worden om het hijsen wat te verlichten? Zwaard ophijsen met een talie, die talie op de laadreep, last in de reep en zwaard laten zakken?
Met deze gedachte ga ik helemaal met je mee. Door het zwaard als contragewicht te gebruiken moet met weliswaar ook bij het neerlaten van de lege last wat extra kracht zetten maar zodra de maximale last gehesen moet worden helpt het gewicht van het zwaard mee, dus heb je een betere verdeling van de krachten.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Tjalk op het IJ.
foto ,C van der Meulen
Groeten
Jan
foto ,C van der Meulen
Groeten
Jan
- Bijlagen
-
- tjalk op het ij063.jpg (111.02 KiB) 1024 keer bekeken
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Mooie foto weer.
Zou er een liggende deutz op het voordek staan? Ik denk een dampwolk boven het voordek te zien.
De ingekorte mast, kleine sprenkel en de sier-kluiverboom duiden erop dat er toch wel al veel vertrouwen is in de zijschroef lijkt mij.
Zou er een liggende deutz op het voordek staan? Ik denk een dampwolk boven het voordek te zien.
De ingekorte mast, kleine sprenkel en de sier-kluiverboom duiden erop dat er toch wel al veel vertrouwen is in de zijschroef lijkt mij.
Live to sail, sail to live