De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Lijkt me een steng die men ergens uit de Zuiderzee opgevist heeft
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Druilmastje was ook mijn eerste gedachte maar waar en hoe bevestig je dat?
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Cees Dekker had een tijdje een druk op de bruinvisch, met twee beugels aan het roer. Een beetje zoals op een Theems barge. Het helpt je mooi door de wind omdat je met het roer de druk in de wind duwt.
Live to sail, sail to live
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ik wil de experts natuurlijk niet tegenspreken, maar volgens mij voeren er nauwelijks tjalken met een druilmast.
Ik dacht aan:
1. Een mastje wat opgevist is.
2. Een mastje van een schuit die langszij ligt.
3. Een steng die opgevist is, of voor een ander schip meegenomen is of gaat worden.
Dat laatste lijkt me gezien de omvang van het enige blok dat ik zie, het meest voor de hand liggend.
Maar ja, ik ben geen expert....
Ik dacht aan:
1. Een mastje wat opgevist is.
2. Een mastje van een schuit die langszij ligt.
3. Een steng die opgevist is, of voor een ander schip meegenomen is of gaat worden.
Dat laatste lijkt me gezien de omvang van het enige blok dat ik zie, het meest voor de hand liggend.
Maar ja, ik ben geen expert....
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Nu ja, hoe het ook zij: zekerheid omtrent het geval krijgen we nooit meer.
-
Dan de volgende verborgen schat. Ik werd door Dieter Henken op het spoor gezet dat er bij Zuidergasfabriek wat aan de hand was
en trof toen dit.....
- Volgens mij een koftjalk en een forse bovendien.
Beschrijving De haven van de Zuidergasfabriek op de Korte Ouderkerkerdijk, "Nieuwe Serie No. 5"
Links de ingenieurswoning, rechts het directiegebouw in aanbouw (ged.).
Vervaardiger Onbekend
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Datering 20 maart 1912
Geografische naam Korte Ouderkerkerdijk
Afbeeldingsbestand ANWI00559000003
Geen woord over het schip wat levensgroot in beeld is......
Het onbewerkte origineel is te vinden op: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeeldin ... 0559000003
-
Dan de volgende verborgen schat. Ik werd door Dieter Henken op het spoor gezet dat er bij Zuidergasfabriek wat aan de hand was
en trof toen dit.....
- Volgens mij een koftjalk en een forse bovendien.
Beschrijving De haven van de Zuidergasfabriek op de Korte Ouderkerkerdijk, "Nieuwe Serie No. 5"
Links de ingenieurswoning, rechts het directiegebouw in aanbouw (ged.).
Vervaardiger Onbekend
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Datering 20 maart 1912
Geografische naam Korte Ouderkerkerdijk
Afbeeldingsbestand ANWI00559000003
Geen woord over het schip wat levensgroot in beeld is......
Het onbewerkte origineel is te vinden op: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeeldin ... 0559000003
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Heeft veel van de "Noordzee " 1906 bij Barkmeijer in Briltil gebouwd.
Groeten
Jan
https://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=4736
Wat mij in dit verband opvalt is dat in het boek " Barkmeijer shipyards 1850 - 2000 "
vermeld wordt op pag. 14 ;Noordzee koftjalk voor J.Buisman uit Stadskanaal -1 mast 136 brt
met op pag 16 een foto van een zeetjalk die de Noordzee zou zijn.
Het was beslist een twee mast koftjalk.
Klein foutje in het overigens fraaie boek...
Groeten
Jan
https://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=4736
Wat mij in dit verband opvalt is dat in het boek " Barkmeijer shipyards 1850 - 2000 "
vermeld wordt op pag. 14 ;Noordzee koftjalk voor J.Buisman uit Stadskanaal -1 mast 136 brt
met op pag 16 een foto van een zeetjalk die de Noordzee zou zijn.
Het was beslist een twee mast koftjalk.
Klein foutje in het overigens fraaie boek...
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
een mast als lading
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ook weer een hele mooie plaat. Met die watertanks in beugels voor de roef zou het misschien makkelijk zijn om te vergelijken?
Bovendien zie ik een stuurwiel met een flink lange as redelijk dicht bij de gedaan staan, ook niet echt alledaags?!
Wat zou dat witte vierkante opbouwtje voor het stuurwiel zijn? Een laadhoofd achter de roef? Of extra stahoogte in het achteronder? Onder de roef laden zal wel standaard geweest zijn met zo'n enorme roef zo ver naar voren.
Groet Gerben
Bovendien zie ik een stuurwiel met een flink lange as redelijk dicht bij de gedaan staan, ook niet echt alledaags?!
Wat zou dat witte vierkante opbouwtje voor het stuurwiel zijn? Een laadhoofd achter de roef? Of extra stahoogte in het achteronder? Onder de roef laden zal wel standaard geweest zijn met zo'n enorme roef zo ver naar voren.
Groet Gerben
Live to sail, sail to live
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Er is een bekende foto van de Noordzee genomen in Groningen ca. 1910.
Wat opvalt in de tuigage is dat de hoofdmast eerst een steng had en op de latere foto uit Amsterdam er een paalmast opstaat met een hogere hijs.
Als je de bijlage leest die bij Marhisdata gegeven wordt zie je dat Buisman er het er over heeft dat hij wat ondertuigd was ,het kan dus goed zijn dat de tuigage aangepast is .De dekindeling was wel byzonder te noemen voor een schip uit die tijd dus ik denk nog steeds dat het de Noordzee is.
Gerben ,ik zat te peinzen wat een landvoogd aan boord moet doen maar waarschijnlijk heb je laadhoofd bedoelt en dacht je i-pad /telefoon o.i.d. er anders over
Wat bedoel je Piet met "een mast als lading"?
Wat opvalt in de tuigage is dat de hoofdmast eerst een steng had en op de latere foto uit Amsterdam er een paalmast opstaat met een hogere hijs.
Als je de bijlage leest die bij Marhisdata gegeven wordt zie je dat Buisman er het er over heeft dat hij wat ondertuigd was ,het kan dus goed zijn dat de tuigage aangepast is .De dekindeling was wel byzonder te noemen voor een schip uit die tijd dus ik denk nog steeds dat het de Noordzee is.
Gerben ,ik zat te peinzen wat een landvoogd aan boord moet doen maar waarschijnlijk heb je laadhoofd bedoelt en dacht je i-pad /telefoon o.i.d. er anders over
Wat bedoel je Piet met "een mast als lading"?