De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
De foto in het Fries Scheepvaartmuseum Sneek kan ik ook al niet meer vinden. Lastig als musea hun objectcodes veranderen.....
Tja, we hebben het er al eens over gehad dat mensen natuurlijk zelf hun grenzen aan scheepstypes mogen stellen,
maar persoonlijk heb ik een andere voorstelling van een kof.
Schutte spreekt (in Verdwenen schepen) trouwens van een kofSCHEEPJE.
Hij heeft het over afmetingen van 10x3,5 tot 22x5,9.
Jammer genoeg wordt de bijbehorende holte niet genoemd
en dat vind ik nu juist erg interessant.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
- Locatie: Koudum
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ja Kees, ponen hadden vaak extra stootklampen.Kees Touw schreef: ↑08 mar 2018 17:23 Ik zie er eigenlijk een poon in.
Veel ponen hadden onder het (platte) berghout klampen.
Pleiten hadden een minder zwierige uitstraling.
Schermafbeelding 2018-03-08 om 17.12.41.png
Bij de groene pijlen de klampen. Ben benieuwd wat anderen er over te zeggen hebben.
Groet K.T.
Maar wat ik hier zie (en ook op die foto van de mot) lijkt meer op een klosje dat moet voorkomen dat de onderste vloei van het stokanker steeds blijft haken onder het berghout als je het binnenboord haalt. Een andere functie, dus.
Groet,
Wim.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart
Ik had hem al eens geplaatst, maar moest toen i.v.m. vermeende rechten van het archief de bestanden vewijderen.
Nu dus maar weer en dan wel met foto.
Nu dus maar weer en dan wel met foto.
pieter53 schreef: ↑16 sep 2011 19:14 Terug naar ons onderwerp.
De fotograaf Breitner maakte in 1907 deze foto van de houten tjalk Texel-Amsterdam van G.J. Keijzer.
Langszij ligt een klein Klippertje met kluiverboompje en uitwip!
Beschrijving Prins Hendrikkade 5-19 (ged.) (v.r.n.l.)
Gezien vanaf het Open Havenfront naar Singel 2-6 (v.r.n.l.) en Droogbak 1a.
Vervaardiger Breitner, G.H. (George, 1857-1923)
Collectie Collectie G.H. Breitner
Datering juli 1907
Afbeeldingsbestand 010104000026
Origineel: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010104000026
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Dat is weer een mooi plaatje!
Vooral dag klippertje vind ik erg interessant.
Bij eerste inspectie zie ik naast de genoemde uitwip en het kluiverboompje nog wat aparte details: Het lijkt wel alsof er een half luik open ligt, dan zou je denken dat er iets in het ruim te doen is waarvoor je vaker daar naar binnen wilt?
Het jaagwiel van de anker/strijklier heeft 4 spaken, dat zie je niet vask, maar toevallig heeft ons scheepje dat ook! Is dat misschien toch een speciaal ding van een werf? Ons schip komt van Appelo uit Zwartsluis. De bolders lijken trouwens ook erg op die van ons schip.
Ook apart vind ik dat alles erg laag gehouden is, roef en onderstrijkende mast, maar er staat wel een fors stuurwiel achterop, als je de mast strijkt zal die er misschien ook wel even af moeten?!
Op de beurttjalk texel-amsterdam een braadspil en een strijklier. Op de voorste mooie ronde tjalk alleen een braadspil. Deze heeft ronde luiken, ook een beurtman denk ik?
Groet Gerben
Vooral dag klippertje vind ik erg interessant.
Bij eerste inspectie zie ik naast de genoemde uitwip en het kluiverboompje nog wat aparte details: Het lijkt wel alsof er een half luik open ligt, dan zou je denken dat er iets in het ruim te doen is waarvoor je vaker daar naar binnen wilt?
Het jaagwiel van de anker/strijklier heeft 4 spaken, dat zie je niet vask, maar toevallig heeft ons scheepje dat ook! Is dat misschien toch een speciaal ding van een werf? Ons schip komt van Appelo uit Zwartsluis. De bolders lijken trouwens ook erg op die van ons schip.
Ook apart vind ik dat alles erg laag gehouden is, roef en onderstrijkende mast, maar er staat wel een fors stuurwiel achterop, als je de mast strijkt zal die er misschien ook wel even af moeten?!
Op de beurttjalk texel-amsterdam een braadspil en een strijklier. Op de voorste mooie ronde tjalk alleen een braadspil. Deze heeft ronde luiken, ook een beurtman denk ik?
Groet Gerben
Live to sail, sail to live
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Hier is de link: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010104000003
We zien een tjalk, een roefschip en een paviljoenscheepje.
Op de houten tjalk lijkt nog een braadspil te staan.
De lier staat namelijk vrij ver naar achter.
Het schip ziet er nog vrij goed uit.
Het roefscheepje heeft een zware tijd achter de rug.
Wat staat er eigenlijk op de luiken?
Aan het paviljoenscheepje is duidelijk meer zorg besteed.
Zou de tros op het voorschip een ankertros zijn?
Voor de boldertjes van het scheepje lijkt me deze maat een beetje aan de grote kant.
Beschrijving Prins Hendrikkade 5-15 (v.r.n.l.)
Gezien vanaf het Open Havenfront naar Singel 2-6 (v.r.n.l.). Geheel rechts Droogbak 1a.
Vervaardiger Breitner, G.H. (George, 1857-1923)
Collectie Collectie G.H. Breitner
Datering juli 1907
Afbeeldingsbestand 010104000003
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Vervaardiger Breitner, G.H. (George, 1857-1923)
Collectie Collectie G.H. Breitner
Datering juli 1907
Afbeeldingsbestand 010104000128
https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010104000128
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ook weer mooie plaatjes!
Dat buitenste tjalkje lijkt wel stalen luiken te hebben, ook weer niet echt alledaags. Ik ga rustig nog verder lijken wat ik nog voor moois zie...
Dat buitenste tjalkje lijkt wel stalen luiken te hebben, ook weer niet echt alledaags. Ik ga rustig nog verder lijken wat ik nog voor moois zie...
Live to sail, sail to live
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Inderdaad ik dacht ook aan stalen luiken.
Een mooi houten paviljoendek en een opvallend brede ingang en trap naar het inwendige van het paviljoen.
Alles wijst een beetje richting een beurtscheepje, maar wat doet zo een klein ding in Amsterdam?
Of beter gezegd: waar zou de reis naar toe gaan?
Een mooi houten paviljoendek en een opvallend brede ingang en trap naar het inwendige van het paviljoen.
Alles wijst een beetje richting een beurtscheepje, maar wat doet zo een klein ding in Amsterdam?
Of beter gezegd: waar zou de reis naar toe gaan?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
- Locatie: Koudum
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Even op het rijtje af:
Het buitenste scheepje lijkt inderdaad een beurtscheepje voor een specifiek vaargebied. De aanvaringsklampen (voor de zwaarden) hangen aan beugels en kunnen gemakkelijk worden verwijderd, wat duidt op een smalle brug/sluis. Verder is de mast snel strijkbaar met contragewicht en is de mastkoker heel laag, wat duidt op vele lage bruggen. Ook de genoemde stalen luikenkap is een hint richting beurtvaart. Opvallend detail: de botteloef wijst pront omhoog, heel anders dan tegenwoordig bij de wedstrijdskûtsjes. Helemaal voorop lijkt een mengeling te liggen van fok, schoten en ankertros.
De opmerkingen dat de bolders en de paviljoeningang zo groot zijn, daar ben ik het niet mee eens. Misschien zijn ze relatief wat groot omdat het zo'n klein schepie is, maar ja: de schipper moet toch door de doorgang passen.
Ik vermoed dat het laadvermogen ergens tussen de 10 en 20 ton zal liggen, zo klein is-tie.
Het middelste tjalkje: op de luiken staat een kleine zelfgebouwde kano! Ook bijzonder: de scheepsnaam/thuishaven is op het helmhout geschilderd.
En wat een donker roefje! Geen schijnlicht, geen ramen. Zelfs de schuifkap boven het deurtje is afgedekt (zal wel lek zijn).
De binnenste houten tjalk: oei, wat een mooie vioolblokken aan de zwaardloper! En wat doet die lange dikke paal bovenop het grootzeil? Het is niet de giek, te dik voor een vaarboom. Zou het een aparte spier zijn voor laden/lossen, die wat handzamer is dan de giek en langer dan de gaffel?
Mooie foto's!!
Wim.
Het buitenste scheepje lijkt inderdaad een beurtscheepje voor een specifiek vaargebied. De aanvaringsklampen (voor de zwaarden) hangen aan beugels en kunnen gemakkelijk worden verwijderd, wat duidt op een smalle brug/sluis. Verder is de mast snel strijkbaar met contragewicht en is de mastkoker heel laag, wat duidt op vele lage bruggen. Ook de genoemde stalen luikenkap is een hint richting beurtvaart. Opvallend detail: de botteloef wijst pront omhoog, heel anders dan tegenwoordig bij de wedstrijdskûtsjes. Helemaal voorop lijkt een mengeling te liggen van fok, schoten en ankertros.
De opmerkingen dat de bolders en de paviljoeningang zo groot zijn, daar ben ik het niet mee eens. Misschien zijn ze relatief wat groot omdat het zo'n klein schepie is, maar ja: de schipper moet toch door de doorgang passen.
Ik vermoed dat het laadvermogen ergens tussen de 10 en 20 ton zal liggen, zo klein is-tie.
Het middelste tjalkje: op de luiken staat een kleine zelfgebouwde kano! Ook bijzonder: de scheepsnaam/thuishaven is op het helmhout geschilderd.
En wat een donker roefje! Geen schijnlicht, geen ramen. Zelfs de schuifkap boven het deurtje is afgedekt (zal wel lek zijn).
De binnenste houten tjalk: oei, wat een mooie vioolblokken aan de zwaardloper! En wat doet die lange dikke paal bovenop het grootzeil? Het is niet de giek, te dik voor een vaarboom. Zou het een aparte spier zijn voor laden/lossen, die wat handzamer is dan de giek en langer dan de gaffel?
Mooie foto's!!
Wim.