Het was inderdaad tamelijk lawaaiig in de steden.
Veel bedrijven waren gewoon tussen de woonhuizen of binnen de woonblokken gesitueerd.
Gewerkt werd er van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.
Over het laatste onderwerp lees: Auke van der Woud, 'een kononkrijk vol sloppen' (zijn andere boeken zijn ook de moeite waard. Vooral een nieuwe wereld.)
De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
In hoeverre je de Pleit nog bij de tjalk wilt laten horen is een persoonlijke kwestie.
Pleiten zijn in ieder geval, net als de tjalk, kromstevens.
- In de foto niet goed te zien maar het is echt een kromsteven, wel eentje met een sterk rechthoekige doorsnede
zoals ook de Walen en Doornikkers hebben.
De tekeningen die Maurice Kaak gemaakt heeft laten dat duidelijk zien.
- De Denderpleit is een pleit met enige aanpassingen in verband met de vaart op de rivier de Dender.
BVT schrijft hierover:
schip dat geschikt is om de Dender te bevaren dat houdt in dat ze de sluis te Liedekerke moesten kunnen passeren. Ondanks het feit dat het om een sluis met een forse kolk gaat wordt de scheepsbreedte door de krappe in- en uitvaart tot circa 3,7 meter, later circa 3,95 meter beperkt. Ook de hoogte is door de toepassing van hefdeuren sterk beperkt. Halverwege de negentiende eeuw lijkt het knelpunt in de vaarweg zich verplaatst te hebben naar de oude sluis te Geraardsbergen die geen grotere breedte toelaat dan 4,25 meter. Rond 1880 wordt het gebied voor schepen met spitsenmaat bereikbaar.
Om ook bij hoogwater onder het schot van de sluis bij Liederkerke te kunnen, waren deze schepen niet alleen de roerkop, maar ook een deel van de statie, de keete, en een deel van de steven, de ezel, wegneembaar.
Men zegt dat ze ook bovenschepen of bovenpleiten genoemd werden. Dit omdat ze naar men zegt regelmatig op de Rijn voeren. Dat is echter een vergissing; het gaat niet om de Rijn maar om het stroomgebied van de bovenschelde en zijtakken.
Pleiten zijn in ieder geval, net als de tjalk, kromstevens.
- In de foto niet goed te zien maar het is echt een kromsteven, wel eentje met een sterk rechthoekige doorsnede
zoals ook de Walen en Doornikkers hebben.
De tekeningen die Maurice Kaak gemaakt heeft laten dat duidelijk zien.
- De Denderpleit is een pleit met enige aanpassingen in verband met de vaart op de rivier de Dender.
BVT schrijft hierover:
schip dat geschikt is om de Dender te bevaren dat houdt in dat ze de sluis te Liedekerke moesten kunnen passeren. Ondanks het feit dat het om een sluis met een forse kolk gaat wordt de scheepsbreedte door de krappe in- en uitvaart tot circa 3,7 meter, later circa 3,95 meter beperkt. Ook de hoogte is door de toepassing van hefdeuren sterk beperkt. Halverwege de negentiende eeuw lijkt het knelpunt in de vaarweg zich verplaatst te hebben naar de oude sluis te Geraardsbergen die geen grotere breedte toelaat dan 4,25 meter. Rond 1880 wordt het gebied voor schepen met spitsenmaat bereikbaar.
Om ook bij hoogwater onder het schot van de sluis bij Liederkerke te kunnen, waren deze schepen niet alleen de roerkop, maar ook een deel van de statie, de keete, en een deel van de steven, de ezel, wegneembaar.
Men zegt dat ze ook bovenschepen of bovenpleiten genoemd werden. Dit omdat ze naar men zegt regelmatig op de Rijn voeren. Dat is echter een vergissing; het gaat niet om de Rijn maar om het stroomgebied van de bovenschelde en zijtakken.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Bedankt voor je reactie, Kapitein Spok, maar ik geloof niet dat de paardenappelen nu zo slecht zijn als de stikstofdioxiden... Ik denk dat de steden vandaag op veel plaatsen meer stinken! En wat de lichaamshygiëne betreft, het is de overdreven hygiëne die allergieën vandaag tot een gemeenschappelijk onderwerp heeft gemaakt. In het verleden wist je het bijna niet. Het gebrek aan riolering was de oorzaak van vele ziekten, maar niet de omstandigheden zoals leven met de waskuip.Kapitein Spok schreef: ↑07 mar 2018 13:43
probeer ik me wel eens in te beelden hoe het gestonken heeft ... de straten vol met Paarden en paardenmest, en overal mensen wekenlang in dezelfde kleren liepen en zich zelden of nooit volledig wasten.......
De "goede oude tijd" is natuurlijk een cliché, maar het is ook een cliché dat ze niet bestond! Sommige dingen waren in het verleden echt beter dan vandaag - het sleutelwoord is "moderniseringsverliezen".
gr. Gernot
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
De prachtige foto van die koftjalk laat mij niet los.
in een boekje geschreven door een Australische Nederlander ,of andersom natuurlijk, kwam ik deze foto tegen.
Hoewel de kwaliteit te wensen laat zie ik hier toch een schip wat veel gelijkenis vertoont met de foto uit Amsterdam.
Ook die typische roef en hier staat een paalmast op.
Deze Ambulant is van dezelfde werf als de Noordzee.
Als je in de Marhisdata kijkt dan zie je bij de Ambulant een heel ander schip afgebeeld .Dat kan kloppen want dat is abusievelijk
een afbeelding van de "Engelina "dezelfde foto zie je ook afgebeeld bij de Engelina.
Deze Ambulant is gebouwd in 1909 voor H.Groen uit Groningen 119 brt dus ook een dikke koftjalk.
Groeten
Jan
Arend Jan Vos ,de vader van auteur Oliver Ivan Vos staat voor de roef.
in een boekje geschreven door een Australische Nederlander ,of andersom natuurlijk, kwam ik deze foto tegen.
Hoewel de kwaliteit te wensen laat zie ik hier toch een schip wat veel gelijkenis vertoont met de foto uit Amsterdam.
Ook die typische roef en hier staat een paalmast op.
Deze Ambulant is van dezelfde werf als de Noordzee.
Als je in de Marhisdata kijkt dan zie je bij de Ambulant een heel ander schip afgebeeld .Dat kan kloppen want dat is abusievelijk
een afbeelding van de "Engelina "dezelfde foto zie je ook afgebeeld bij de Engelina.
Deze Ambulant is gebouwd in 1909 voor H.Groen uit Groningen 119 brt dus ook een dikke koftjalk.
Groeten
Jan
Arend Jan Vos ,de vader van auteur Oliver Ivan Vos staat voor de roef.
- Bijlagen
-
- Ambulant 300.jpg (118.21 KiB) 1154 keer bekeken
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ik denk dat je dit keer raak geschoten hebt, Jan!
Gefeliciteerd.
Gefeliciteerd.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Twee foto's van een pleit uit het boek 'Zeil & Stoom op de Schelde 1851-1976' door Jules van Beylen en Charles Mermans, Antwerpen 1976.
1910
1900
De eerste foto heb ik gebruikt om een tekening te maken van de kop van pleit.
Zie mijn website: https://schepen-en-schippers-van-bergen- ... jouwweb.nl
Zie bij SCHEEPSTYPEN 3 en scroll naar beneden.
Groet K.T.
1910
1900
De eerste foto heb ik gebruikt om een tekening te maken van de kop van pleit.
Zie mijn website: https://schepen-en-schippers-van-bergen- ... jouwweb.nl
Zie bij SCHEEPSTYPEN 3 en scroll naar beneden.
Groet K.T.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ik vroeg me af of dit koppie misschien ook bij een Pleit hoorde.
Wat denk jij Kees?
-
Beschrijving Prinsengracht gezien naar Noorderkerk
Vervaardiger Gaston Braun, Braun et Cie.
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: albums
Datering 1864
Afbeeldingsbestand B00000030627
Origineel van deze foto uit 1864 !!! https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/B00000030627
Wat denk jij Kees?
-
Beschrijving Prinsengracht gezien naar Noorderkerk
Vervaardiger Gaston Braun, Braun et Cie.
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: albums
Datering 1864
Afbeeldingsbestand B00000030627
Origineel van deze foto uit 1864 !!! https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/B00000030627
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ik zie er eigenlijk een poon in.
Veel ponen hadden onder het (platte) berghout klampen.
Pleiten hadden een minder zwierige uitstraling. Bij de groene pijlen de klampen. Ben benieuwd wat anderen er over te zeggen hebben.
Groet K.T.
Veel ponen hadden onder het (platte) berghout klampen.
Pleiten hadden een minder zwierige uitstraling. Bij de groene pijlen de klampen. Ben benieuwd wat anderen er over te zeggen hebben.
Groet K.T.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Die klosjes kwamen meer voor. Ik kan het me nu niet allemaal herinneren,
maar eentje heb ik toch gevonden.
-
Beschrijving Damrak
Vervaardiger Greiner, Albert (1833-1890)
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Datering 1870 ca.
Afbeeldingsbestand OSIM00001005847
Origineel: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeeldin ... 0001005847
Zie ik het goed: een paviljoen? Dan zal het wel een Binnenmot zijn
of zit ik er alweer naast, Kees?
maar eentje heb ik toch gevonden.
-
Beschrijving Damrak
Vervaardiger Greiner, Albert (1833-1890)
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Datering 1870 ca.
Afbeeldingsbestand OSIM00001005847
Origineel: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeeldin ... 0001005847
Zie ik het goed: een paviljoen? Dan zal het wel een Binnenmot zijn
of zit ik er alweer naast, Kees?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
In het tijdschrift 'Spiegel der Zeilvaart' nr 7, sep 2004 staat het artikel 'Kofscheepjes, de hazewinden van de Zuiderzee' van Gerrit Schutten.
Hij identificeerde het schip op deze foto als de Sneker beurtman.
Dus het type schip is kofschip.
Niet het grote zeegaande kofschip, maar het kofschip als binnenschip.
Er zijn meer oude foto's van het Damrak waar dit zelfde schip op figureert.
Groet van K.T.
Hij identificeerde het schip op deze foto als de Sneker beurtman.
Dus het type schip is kofschip.
Niet het grote zeegaande kofschip, maar het kofschip als binnenschip.
Er zijn meer oude foto's van het Damrak waar dit zelfde schip op figureert.
Groet van K.T.