De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Maar waar hij toch een bollestal ziet.
Het is toch geen koeienpraam
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Wat betreft deze foto ben ik er niet helemaal uit wat 'de roef' eigenlijk is.
Deze foto is een beetje vaag, maar er lijkt toch echt een achterwand in het ding te zitten, mogelijk zit er aan bb een deurtje?
Over het dak van de roef dacht ik eerst dat het ronde luiken waren en dat de vierkante stukjes uiteinden van merkels zijn.
Ook nu toont de vage foto dat dat waarschijnlijk niet zo is.
Het scheepje heeft wel wat weg van het Blokzijler jacht dat Petrejus, Crone en Konijnenburg afbeelden.
Zou het 'roefje' gewoon bestemd zijn voor de wat 'betere' lading?
Bijvoorbeeld pakketten die verzonden werden of bestellingen met stoffen, kleden, en dergelijke, die van 'over zee' moesten komen?
Wie het weet mag het zeggen.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Precies dat bedoelde ik.
Ik denk echter wel te zien dat de gangboorden en het achterdek niet op dezelfde hoogte zitten en met zo'n laag en kort helmhout en dat schuifluik blijf ik erbij dat ik vermoed dat er een bollestal zit. Vergelijk maar met de Gudsekop bijvoorbeeld...
Groet Gerben
Live to sail, sail to live
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ach, sommigen noemen het een Bollestal, andere een kuip, weer anderen een stuurkuil, stuurkuip, stuurbak.....
In het midden van de negentiende eeuw sprak men wel van stuurstoel.
Pieter Weiland merkt in zijn Nederduits woordenboek 1844 op dat Friezen spreken van Bollestal, "hetwelk daar evenveel is als stierstal"
Dan ga je onwillekeurig toch weer een verbinding leggen met bestieren, besturen,
Zolang men de term voor Friese scheepjes reserveert ,valt tegen het gebruik van Bollestal weinig in te brengen,
maar eigenlijk was het de plaats in de praam waar de stier stond.
Dit was achterin bij de stuurman, opdat deze de stier in de gaten kon houden.
Want een stier in een praam vol koeien......
In het midden van de negentiende eeuw sprak men wel van stuurstoel.
Pieter Weiland merkt in zijn Nederduits woordenboek 1844 op dat Friezen spreken van Bollestal, "hetwelk daar evenveel is als stierstal"
Dan ga je onwillekeurig toch weer een verbinding leggen met bestieren, besturen,
Zolang men de term voor Friese scheepjes reserveert ,valt tegen het gebruik van Bollestal weinig in te brengen,
maar eigenlijk was het de plaats in de praam waar de stier stond.
Dit was achterin bij de stuurman, opdat deze de stier in de gaten kon houden.
Want een stier in een praam vol koeien......
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart
Beste Ole, hoe ben jij erachter gekomen dat dit de VERWISSELING is?
Ik heb dit schip 19 juni 2016 gefotografeerd. Op een bordje aan boord stond de naam VROUWE ELISABETH. Groet K.T.
https://schepen-en-schippers-van-bergen- ... jouwweb.nl
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Kees , ik denk ik heb deze info destijds op de website van het schip opgepikt... de adres stond op een bord. Maar op het naamboord eernaast lees ik nu ook iets anders... gr. ole
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Kees, nu weet ik het weer- ik dacht deze te herkennen (boek scheepstypologiien/de boer maritiem):
- Bijlagen
-
- poon_book-scheepstypo.jpg (107.56 KiB) 1270 keer bekeken
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Mijn compliment dat je het schip in de Prinsengracht herkende als de VERWISSELING.
Sinds ik, al weer lang geleden, er achterkwam dat mijn voorvader Johannes Jansz Touw (1756-1807) als beurtschipper van Bergen op Zoom naar Amsterdam voer met de paviljoenpoon ‘De Jonge Arnout’ ben ik geïnteresseerd in het type poonschuit. Dit houten veel voorkomende scheepstype werd in de tweede helft van de negentiende eeuw afgedankt. Slechts enkele houten exemplaren hebben de twintigste eeuw gehaald.
Een keer verscheen er een artikel (in 1983) in weekblad Schuttevaer over een ijzeren poon. Die wilde ik wel eens met eigen ogen zien. Henk Hijdra was toen in Leimuiden bezig met de restauratie van een oud schip dat een poon zou zijn.
Op 5 april 1983 heb ik het schip gefotografeerd en met Hijdra gesproken. Er was niet veel bekend. Later werd dit schip VERWISSELING genoemd. Ik zag eerst veel verschillen tussen het schip in de Prinsengracht en mijn foto’s van de VERWISSELING. Ik noem er een paar:
De steven, bij de VERWISSELING vast, bij de VROUW ELISABETH klapbaar.
Het paviljoendek, de ingang bij de VERWISSELING aan stuurboord, bij de VROUW ELISABETH aan bakboord.
Bij de VERWISSELING de achterbolder op het paviljoendek, bij de VROUW ELISABETH de achterbolder voor het paviljoendek.
Het kluisgat aan stuurboord bij de VROUW ELISABETH, bij de VERWISSELING geen kluisgat.
Er is inmiddels 35 jaar verstreken tussen de tijd dat ik het schip zag in Leimuiden en heden.
We weten allemaal dat er veel veranderd kan worden aan een schip in 35 jaar tijd.
Daarom zal ik proberen aan te tonen dat de VROUW ELISABETH de ex VERWISSELING is.
1. De uiteinden van de veren van de vingerlingen, deze zijn gesmeed in de vorm van een z.g. lelie.
Sinds ik, al weer lang geleden, er achterkwam dat mijn voorvader Johannes Jansz Touw (1756-1807) als beurtschipper van Bergen op Zoom naar Amsterdam voer met de paviljoenpoon ‘De Jonge Arnout’ ben ik geïnteresseerd in het type poonschuit. Dit houten veel voorkomende scheepstype werd in de tweede helft van de negentiende eeuw afgedankt. Slechts enkele houten exemplaren hebben de twintigste eeuw gehaald.
Een keer verscheen er een artikel (in 1983) in weekblad Schuttevaer over een ijzeren poon. Die wilde ik wel eens met eigen ogen zien. Henk Hijdra was toen in Leimuiden bezig met de restauratie van een oud schip dat een poon zou zijn.
Op 5 april 1983 heb ik het schip gefotografeerd en met Hijdra gesproken. Er was niet veel bekend. Later werd dit schip VERWISSELING genoemd. Ik zag eerst veel verschillen tussen het schip in de Prinsengracht en mijn foto’s van de VERWISSELING. Ik noem er een paar:
De steven, bij de VERWISSELING vast, bij de VROUW ELISABETH klapbaar.
Het paviljoendek, de ingang bij de VERWISSELING aan stuurboord, bij de VROUW ELISABETH aan bakboord.
Bij de VERWISSELING de achterbolder op het paviljoendek, bij de VROUW ELISABETH de achterbolder voor het paviljoendek.
Het kluisgat aan stuurboord bij de VROUW ELISABETH, bij de VERWISSELING geen kluisgat.
Er is inmiddels 35 jaar verstreken tussen de tijd dat ik het schip zag in Leimuiden en heden.
We weten allemaal dat er veel veranderd kan worden aan een schip in 35 jaar tijd.
Daarom zal ik proberen aan te tonen dat de VROUW ELISABETH de ex VERWISSELING is.
1. De uiteinden van de veren van de vingerlingen, deze zijn gesmeed in de vorm van een z.g. lelie.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Bij de volgende foto's gaat het erom dat deuken niet kunnen liegen. Kortom Ole, je had groot gelijk om het schip van de Prinsengracht VERWISSELING te noemen.
Het hierna volgende is alles wat ik weet van de VROUW ELISABETH / VERWISSELING
2. VROUW(E) ELISABETH
1e bekende naam: DE VROUW ELIZABETH type: paviljoenjacht
Bouwjaar: 1892
Bouwwerf: A. van der Giessen te Krimpen a/d IJssel
Maten: 16.51 x 4.38 56.1 ton
[L.Br. verh. 3.7 : 1]
1e bekende eig.: Petrus Johannes Horians (1850-1897) Oud- en Nieuw Gastel
2e bekende eig.: Wed. P.Horians te Stampersgat (Oud-Gastel) (Bron: Liggers SMD meting Zevenbergen 04-08-1899)
Bijzonderheden: naam in Liggers SMD is DE VROUW ELISABETH. De vrouw van P.J. Horians heette Elizabeth den Ronden, dus met een Z.
3e bekende eig.: In 1901 verkocht aan A.J.W. Kraus te Zevenbergen
4e bekende eig.: Hermeten in België 28-10-1911 (BR 139 1 B) voor Leendert Hage te St. Maartensdijk. Nieuwe naam MARIA.
5e bekende eig.: Zeker van 1983 als VERWISSELING eigendom van Henk Hijdra te Leimuiden.
Dan zijn de gegevens: (?) geb. Ouderkerk a/d IJssel circa 1880 werf Duyvendijk. (opgave van Hijdra)
16.50 x 4.40 x 1,60 m.
6e bekende eig.: Als VROUW(E) ELISABETH eigendom van Richard Jakubowski te Amsterdam.
Geb. Krimpen a/d IJssel 1892 Werf: van der Giessen
17.50 x 5.50 (maten wijken sterk af van de bovenstaande)
Bijzonderheden: 78 pk Ford.
Zo en nu kunnen we het gaan hebben of dit schip een poon is.
Groet K.T.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Hallo Kees,
Ik zie nog wel erg veel verschillen hoor, dan zou er echt serieus ijzerwerk zijn gedaan in die tijd! Zie bijvoorbeeld het potdeksel in de kop, op de nieuwe foto's breed tot de bolders, op jouw foto's smal. De achtersteven komt bij jouw foto's hoger boven het achterdek uit en is gekromd.
Als tegenargument lijkt het wel alsof de deuken in de bb zij op de nieuwe foto's ook te zien zijn. Wie het weet mag het zeggen!
Ik zie nog wel erg veel verschillen hoor, dan zou er echt serieus ijzerwerk zijn gedaan in die tijd! Zie bijvoorbeeld het potdeksel in de kop, op de nieuwe foto's breed tot de bolders, op jouw foto's smal. De achtersteven komt bij jouw foto's hoger boven het achterdek uit en is gekromd.
Als tegenargument lijkt het wel alsof de deuken in de bb zij op de nieuwe foto's ook te zien zijn. Wie het weet mag het zeggen!
Live to sail, sail to live